×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
آموزش کاربردی ضامن تولید محصول با کیفیت است

صنايع ‌دستي يكي از حوزه هاي كاري پررونق و درآمدزا محسوب مي‌ شود كه بانوان كارآفرين اين حوزه در در استان‌هرمزگان با سرمايه اندك شخصي علاوه برکسب درآمد به ایجاد اشتغال نیز کمک می‌کنند. در ادامه با یکی از این بانوان فعال و هنرمند گفت‌گویی داشته‎ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

“حمیده صفری” یک کار‌آفرین در حوزه صنایع دستی است که 13سال در این حوزه فعالیت دارد در حاشیه‌ی بازدید وزیر میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی از نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی در هرمزگان اتفاقی با وی آشنا شدم.صفری از بانوان پرتلاش حوزه صنایع دستی است که موفق به اخذ چندین مدرک معتبر نیز در این حوزه شده است.

این بانوی هنرمند می‌گوید:از 13سال فعالیتم در حوزه‌ی صنایع دستی 10سال را به صورت تخصصی فعالیت کرده‌ام و از عملکردم تا به امروز راضی هستم.

 خانم صفری درخصوص حوزه‌ی کاری خود می‌گوید:من شاخص‌های متفاوتی از این کار را انجام می دهم که شامل کارهای سنتی تلفیقی در حوزه‌ی ریسندگی،بافندگی و هر چیزی که نیاز روز‌مره جامعه را برطرف کند می‌شود.
وی گفت:با نظر سنجی که در طول این مدت داشتم ومردم و نوع  نگاه هایشان را دنبال کردم و به این نتیجه رسیدم که بیشتر بر روی نیازهای روزمره وکاربردی افراد تمرکز کنم و بتوانم چیزی با توجه به این موضوعات را تولید کنم.
صفری ادامه می‌دهد:کارگاه خانگی‌ نیز دارم، که آنجا کارهایی از قبیل آموزش در راستای اشتغال‌زایی را انجام می‌دهم.

خانم صفری اعتقاد دارد توليد كالا، آموزش كاربردي و حرفه اي به هنرجويان و توليد كنندگان حرف اول را مي زند، به گونه اي كه اگر توليد كنندگان آموزش لازم و كافي  را در اين زمينه نبينند، در تمامی حوزه‌های صنايع دستي توليد محصولات با كيفيت هرگز ممکن نخواهد بود.

وی می‌گوید:همچنین بايد توليدات با كيفيت و درجه يك براي فروش به بازار عرضه شود و از ورود محصولات درجه پايين به بازار خودداري كرد.

این بانوی کارآفرین ادامه می‌دهد:ضمن آن که بايد با توجه به نوع هنرهاي دستي، بسته بندي مطلوب و باكيفيت برای همان محصول در نظر گرفته شود، كه براي صدور آن‌ها، چه در بازارهاي داخلي و چه در بازا‌رهای خارجي نقش بسيار مهمي را ايفا مي كند.
خانم صفری اظهار داشت:دو سال برای زندگی از بندرعباس خارج شدم و به یکی از شهرهای شمالی رفتم که احساس می‌کنم آن‌جا رشد بیشتری داشتم.

به گفته ی این کارآفرین، صنايع دستي و گردشگري دو امر جدا ناپذير از هم محسوب مي شوند، چراكه رونق صنايع دستي هر منطقه به ميزان بازديد كنندگان و گردشگران مربوط مي شود. هر قدر گردشگري منطقه پررونق تر باشد، ميزان آشنايي گردشگران ديگر نيز از آن منطقه بيشتر شده و موجب توليد بيشتر صنايع دستي آن منطقه براي عرضه به بازار تقاضا مي شود.
وی در خصوص مشکلاتی که از ابتدای کار دراین حوزه گربان‌گیر وی شده است گفت: قطعا در این مراحلی که من پیش رفتم نهادهایی بودند که نتوانستند حمایت‌های خوبی داشته باشند ولی نمی‌توانم از آن‌ها گله‌ای داشته باشم شاید آن‌ها هم مشکلاتی داشتند که نمی‌توانستند کاری را برای من انجام دهند و شاید من باید بیشتر از این‌ها تلاش می‌کردم .

صفری ادامه داد:اما من و امثال به حمایت جدی نیاز داریم و این حمایت با شعار و حرف عملی نمی‌شودبلکه مسئولان باید به میدان بیایند و حمایت واقعی خود را نشان دهند.

از خانم صفری در رابطه با حضور رقبا در این عرصه پرسیدم و او گفت: رقابت سالم  در هر زمينه موجب شكوفايي هر نوع استعدادي مي شود، در زمينه هنرهاي سنتي نيز بازار رقابتي بين توليد كنندگان، علاوه بر شكوفايي بسياري از استعداد ها، ايجاد انگيزه براي كار و توليد و ايجاد اشتغال، موجب رونق اين بازارها و همچنين عرضه محصولات نو و با كيفيت مطابق علاقه های مردم و توليد محصولات با در نظر گرفتن سلیقه‌ی آن‌ها مي شود.



برچسب ها :