×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آژیر دلگیر کرونا در شهرهای هرمزگان

✍? عالیه جوادی

به دنبال توصیه‌های بهداشتی و درمانی برای مقابله با ویروس کرونا، رفت و آمد مردم شهرهای هرمزگان در سطح شهر و بازارها بسیار کمتر شده و به تعبیری خیابان‌های شهر دلگیر شده است.

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، خیابان های بندرعباس دیگر حال و هوای روزهای اسفندماه هر سال و نزدیک شدن به شب عید را ندارد، با شیوع ویروس کرونا بسیاری از مردم این شهر نیز ترجیح می دهند از خانه بیرون نروند و حضور خود را در خیابان‌ها بسیار کوتاه کرده‌اند

با تعطیلی مدرسه‌ها و هشدارهای متعدد مراکز بهداشتی و دانشگاه علوم پزشکی این استان، دیگر از آن شلوغی هر روز دانش‌آموزان و مردم شهرهای بندرعباس، قشم و میناب خبری نیست.

مردم این شهرها از آغاز مشاهده ویروس کرونا در ایران و هشدار مسوولان برای درخانه ماندن و رعایت نکات بهداشتی، خانه را امن‌تر دیده‌اند.

بجز کارکنان ادارات و مغازه داران، کمتر می‌توان مردمی که این روزها خود را برای شب عید آماده می‌کردند را درحال خرید و گشت و گذار در پاساژها و فروشگاه‌های بزرگ شهر دید.

این روزها به خصوص در هفته جاری از حضور پررنگ و پروشور کودکان و نوجوانان نیز چندان خبری نیست اغلب در خانه‌هایشان هستند و بزرگترها بیشتر برای خرید مایحتاج خود در شهر در رفت و آمد می‌کنند.

برخی‌ها که مجبورند هر روز در شهر تردد داشته باشند و یا روحیه هنری دارند اما شهر را دلگیر می‌بینند مثل مرضیه که هنرمند است هرچند روحیه لطیفی دارد اما او به شلوغی شهر خو گرفته بود.

و آن‌ها که سروکارشان با کودکان و نوجوانان است مثل معلم‌ها و مربیان مهدکودک و کانون‌های پرورش فکری اما دلشان برای دیدن نوگلان‌شان و برپایی محفل قصه و داستان خوانی‌ها لک زده است مثل خاله باران قصه‌گو و خاله نرگس مربی مهدکودک که دو هفته است مهدقرآن‌شان تعطیل کرده‌اند فقط برای سلامتی کودکان این شهر.

آن‌ها فعلا در فضای مجازی مجبورند از راه دور با شاگردان خود و مادران ‌آن‌ها ارتباط تصویری بگیرند و هر روز گل لبخند را از دریچه دوربین‌های وات‌ساپ خود بر روی لبان این کودکان خوش‌زبان بکارند.

دیگر قشرها نیز در خانه ماندن را ترجیح داده چون خانه را فضای امنی برای درامان ماندن از ویروسی وارداتی می‌دانند که تا اندازه زیادی بازار را کساد کرده و شهرهایشان را دلگیر اما امید دارند این ویروس نامیمون به زودی از شهر و کشورشان رخت بربندد.

این روزها اما سر میدان برق که هر روز راننده تاکسی‌ها فرصتی زیادی برای صحبت کردن و پچ پچ کردن از سوژه‌های هر روز هرچند تکراری این شهر باهم نداشتند، امروز زمان بیشتری برای حرف زدن باهم پیدا کرده‌اند؛ چون تا سوار شدن کامل مسافر زمان بیشتری سپری می‌شود چون تعداد مسافران این مسیر پرشلوغ هم کمتر شده است.

حتی در برخی مسیرها، تاکسی‌ها به زور چند نفری را در طول روز جابه جا می‌کنند و برخی آژانس‌ها نیز این روزها یا ماشین ندارند یا کرکره آژانس را پایین کشیده‌ و جوابگو نیستند.

البته هستند برخی از آژانس‌ها که از چنین موقعیتی سواستفاده کرده و نرخ کرایه‌های خود را بالاتر برده؛مانند یکی از آژانس‌های شهرک پیامبراعظم.

این آژانس هرچند بعد از گرانی بنزین، نرخ کرایه‌های خود را دو هزارتومان در هر مسیر افزایش داده اما مسیری که بعد از گرانی بنزین از ۸ هزار تومان به ۱۰ هزارتومان رسانده بازهم دوتومان دیگر افزایش دادن در مسیر مشخص شده جای تامل دارد.

اما بازاریان پاساژهای پرشلوع قشم و بندرعباس که تا پیش از شیوع ویروس کرونا در ایران جزو پرکارترین افراد این شهر بودند آن‌ها نیز با همه سرشلوغی‌های خود این روزها جزو بازنده‌های کرونا هستند، زیرا این ویروس درست زمانی پا به هرمزگان گذاشت که موعد اصلی کاسبی و فروش بازاریان است.

شیوع ویروس کرونا هرچند باعث خلوت شدن خیابان‌ها و کسادی بازارهای هرمزگان شده و واحدهای صنفی با کمبود مشتری در آستانه نوروز و شب عید مواجه شده‌اند، اما هنوز هم این فصل چشم امید بسیاری از بازاریان و کسبه و رویای شب فروش شب عید است.

در میان همه شایعات ریز و درشت و خبرهای احتکار ماسک و اجناس بهداشتی از سوی پلیس و تعزیزات در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، مردم شهرهای هرمزگان با قرنطینه خانگی و ماندن در خانه‌های خود به دنبال این هستند که این ویروس را با رعایت نکات بهداشت فردی و اجتماعی از شهر و خانه‌هایشان بیرون کرده و خود را برای شب عید و شور شیرین روزهای پرامید آماده کنند.

ویروس کرونا جزو خانواده بزرگی از ویروس‌ها است و از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود و در معمولی‌ترین حالت، باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان سارس می‌شود که نشانه‌های ابتلا به آن تب، سرفه و تنگی نفس است.

این ویروس که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در چین شروع شد، علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین، به شماری دیگر از کشورها از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن،کانادا، سوئد، اسپانیا، فرانسه و امارات متحده عربی نیز سرایت کرده است.

دوره نهفتگی نسبت طولانی این بیماری تنفسی مرگ‌ بار از چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علایمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

از ۱۱ مبتلا به کرونا ، تاکنون هشت بیمار مبتلا به کرونا در استان هرمزگان با حال عمومی خوب از بیمارستان مرخص شده اند،۳ نفر از این بیماران هنوز بستری هستند که یک نفر آنها حال عمومی خوبی دارد و دو نفر دیگر حال عمومی تقریبا خوبی دارند.

در ۲ هفته اخیر ۳۵۶ بیمار با تشخیص اولیه بیماری حاد تنفسی در بیمارستان های این استان بستری شدند که از تعداد ۱۳۴ مورد مشکوک بودند و تست کرونا از آنها گرفته شد ، از این تعداد۱۱  مورد مبتلا به کووید ۱۹ مثبت اعلام و ۸۵ مورد منفی اعلام شده است.

به تفکیک مبتلایان در استان هرمزگان بیشترین مورد را جزیره قشم با ۴ مورد ، در پارسیان ۲ نفر، جزیره کیش ۲ مورد و شهرستان های بندرعباس رودان و جاسک هرکدام یک نفر درگیر این بیماری هستند.

وی بیان داشت: از ۱۱ نفر از مبتلایان، ۴ نفر آنها بومی استان هرمزگان هستند که یا در سفر بوده اند یا از طریق بیماران مسافری که به هرمزگان سفر کرده بودند مبتلا شده اند.

با شیوع ویروس کرونا در کشور ، نخستین مورد قطعی و رسمی کرونای مثبت در هرمزگان در شهر قشم اعلام شد که بیمار بانویی ۷۳ساله بود که برای دیدن دختر و داماد خود از قم به قشم سفر کرده بود.

این بیمار بعد از ۶روز و پس از بهبود نسبی از بیمارستان مرخص شد و هم اکنون در منزل تحت قرنطینه است.

این ویروس که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در چین شروع شد، علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین، به شماری دیگر از کشورها از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا، فرانسه و امارات متحده عربی نیز سرایت کرده است.

دوره نهفتگی نسبت طولانی این بیماری تنفسی مرگ‌ بار از چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علایمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.