×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی همه دچار مشکل خواهیم شد/ خطر پیک چندگانه وجود دارد

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، دکتر حسین فرشیدی در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد اظهار کرد: وزارت بهداشت پس از شیوع این بیماری در کمتر از 48 ساعت دستور العمل ها را برای استان ها ارئه کرد.

وی عنوان کرد: این ویروس تمام جهان را گرفته است و خود را به عنوان یک پاندمی به جهان عرضه کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان ابراز داشت: در کشورهای جهان استراتژی‌های مبارزه با این ویروس به شکل های مختلف ارائعه می شود. در ایران نیز استراتژی ثابتی برای مبارزه به این ویروس برقرار است که از طرف وزارت بهداشت به دانشگاه ها اعلام شده است.

فرشیدی تصریح کرد: اگر نمودار شیوع این بیماری ویروسی را رسم کنیم دارای یک شاخه بالارونده و یک بخش پایین رونده خواهد بود و دارای قله است که به آن پیک بیماری گفته می شود.

نحوه عملکرد کرونا ناشناخته است

وی اظهار کرد: به زبان خیلی ساده یک بیماری داریم که احتمال سرایت آن بسیار بالا است اگرچه نحوه عملکرد این ویروس شاید هنوز شناخته شده نباشد و هنوز نتوانیم مستدل بگوییم در چه دمایی زنده می‌ماند و امکان انتقال آن در شرایط مختلف آب و هوایی وجود دارد یا خیر اما چیزی که مشخص است این است که امکان سرایت آن به شدت بالا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان تشریح کرد: آمار و ارقام نشان می‌دهد که بیش از 80 درصد افرادی که مبتلا می شوند یا علامت ندارند یا هم که خفیف است و به شبکه بهداشت و درمان مراجعه نمی‌کنند.

فرشیدی با ذکر این نکته که امکان انتقال این ویروس از طریق دست ها به دهان، بینی و چشم وجود دارد، بیان داشت: احتمال اینکه انتقال از طریق تنفس و هوا صورت بگیرد بسیار کم است. روزانه دیدگاه های جدیدی کشف در خصوص این ویروس کشف می‌شود و امکان تغییر دیدگاه ها وجود دارد و برخی چیزها را باید با دید شک به نگاه کنیم.

وی خاطر نشان کرد: چیزی که مشخص است و می توان به آن اطمینان داشت این است که سرعت شیوع آن بالا است و دست ها نقش بسیار بالایی برای انتقال را بازی می‌کنند.

60 درصد مبتلایان مرد و 40 درصد زن هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان مطرح کرد: تا کنون 112 مورد مثبت در هرمزگان داشتیم که از این تعداد 60 درصد مرد و 40 درصد زن هستند. شاید دلیل تعداد زیاد مردان این است که مردها جمعیت بیشتری از افراد بیرون از منزل را تشکیل می‌دهند.

وی با ذکر این نکته که از زمان شروع بیماری یکسری مراکز راه اندازی شدند، عنوان کرد: یکسری افراد هستند که توسط مراکز بهداشتی که اخیرا راه اندازی شدند کشف می شوند و به بیمارستان‌ها ارجاع می شوند. این مراکز با این نیت که دسترسی مردم راحت شود و از شلوغی غیر متعارف در بیمارستان ها جلوگیری شود احداث شدند.

افراد مشکوک به بیماری کرونا به مراکز 16 ساعته مراجعه کنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان ابراز داشت: تا پایان دیروز شش نفر به این مراکز 16 ساعته مراجعه کردند که 330 نفر مشکوک شناسایی شدند و 125 نفر از این تعداد به بیمارستان ها ارجاع داده شدند.

فرشیدی تصریح کرد: اگر شخصی علائم بیماری مانند تب، سرفه و بدن درد را دارد حتما به این مراکز مراجعه کند. این مراکز تا ساعت 10 شب باز هستند و اگر بیماران زودتر پیدا شوند قدرت سرایت و شیوع این ویروس کمتر خواهد بود.

وی اظهار کرد: اگر مریض بدحال به بیمارستان مراجعه کند نشان دهنده این است که تعداد زیادی را در دوران مخفی ویروس بیمار کرده است. اگر حتا یک روز افراد مشکوک زودتر مراجعه کنند و توصیه های قرنطینه‌ای به آن‌ها داده شود؛ به شکل خیلی واضحی از گسترش این ویروس جلوگیری خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان تشریح کرد: احتمال این که افراد بسیار زیادی از جامعه درگیر این بیماری شوند بسیار زیاد است اما اگر این همه گیری در یک ماه اتفاق بیافتد درصد بیمارانی که نیاز به تخت بیمارستانی دارند.

فرشیدی بیان داشت: به دنبال این هستیم که شیب بالا رونده را رسیدن به پیک را طولانی کنیم یعنی اگر قرار اس پیک یک هفته دیگر باشد تلاش می‌کنیم یک ماه دیگر باشد. هرچه رسیدن به بالا رسیدن به پیک عقب تر بیوفتد به سیستم درمانی این توانایی را می‌دهد که خود را تقویت کند.

موج زیاد بیماری، سیستم مراقبت‌های ویژه را با مشکل روبرو خواهد کرد

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که شیب بالا رونده با یک شیب و موج بسیار کوتاه باشد، خاطر نشان کرد: اگر جمعیت افراد مبتلا به این ویروس زیاد باشد و همزمان به مراکز درمانی مراجعه کنند سیستم مراقبت‌های ویژه ما در سطح استان امکان دارد پاسخگو نباشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان مطرح کرد: 40 مرکز 16 ساعته در سطح استان هرمزگان و 10 مرکز در بندرعبلاس برای مراجعه افراد مشکوک وجود دارد. توصیه داریم افرادی که علائم دارند به درمانگاه مخصوص آن که تحت عنوان بیماران تنفسی مراجعه کنند. (که در حیات بیمارستان شهید محمدی واقع شده است) بیمارانی که تب دارند، تنگی نفس دارند و خلط دارند معاینه اولیه در این مراکز انجام خواهد شد.

فرشیدی تصریح کرد: اگر شخص مراجعه کننده به این 40 مراکز درمانی مشکوک باشد به بیمارستان که نزدیک آن مرکز است ارجاع داده خواهد شد و اگر متخصصین به این نتیجه برسند که شرایط حاد است به بیمارستان کووید 2 ارجاع داده می‌شوند.

وی عنوان کرد: اگر به هر شکلی تخت ها پر شود سه مرکز مجهز دیگر وجود دارد که در زمان خاص خود استفاده می‌شوند یعنی اگر بالای 60 نفر در روز بستری برسیم.

با حمایت استاندار هرمزگان 40 دستگاه کمک تنفسی خریداری شده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان ابراز داشت: چیزی که برای کنترل این بیماری مهم است شناخت این بیماری است یعنی عملکرد آن را بشناسیم که کمیته علمی در وزارت بهداشت در حال انجام این اقدام است.

فرشیدی تصریح کرد: حمایت سیاسی و اجتماعی نیز اهمیت زیادی در کنترل این بیماری دارد یعنی مقامات بالایی در سطح استان و کشور حمایت کنند که استاندار تلاش های زیادی برای در اختیار قرار دادن منابع انجام داده‌اند.

وی اظهار کرد: با حمایت استاندار 20 دستگاه که هر کدام حدود 400 میلیون تومان قیمت دارند برای کمک نفس تامین شده است که طی هفته آینده وارد استان خواهند شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان تشریح کرد: تمام ادارتی که با مردم در ارتباط هستند در زمینه اطلع رسانی کمک کنند.

فرشیدی بیان داشت: مردم جایگاه مهمی در کنترل این بیماری دارند. کرونا یک بیماری بسیار مسری است و اگر قرار بر این باشد رعایت نکنیم همه دچار مشکل خواهیم شد.

افراد دارای بیماری زمینه‌ای بسیار مراقب باشند

وی خاطر نشان کرد: افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و فشار خون بالا دارند، بیماران سرطانی و افرادی که دیالیز دارند باید بسیار از خود مواظبت کنند و سعی شود به خانه این افراد بیماری منتقل نشود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان مطرح کرد: دستور العمل وزارت بهداشت می گوید که همه افراد نیازی به ماسک ندارند یعنی اگر سالم هستید و در تماس با افراد بیمار نیستید زدن ماسک ضروری نیست.

فرشیدی تصریح کرد: بیماران کووید19 حتما باید ماسک بزنند و ما موظف به تامین ماسک این افراد هستیم.

وی عنوان کرد: افرادی که بیمار نیستند و در تماس با بیماران قرار دارند نیز نیاز به ماسک دارند مانند جامعه پزشکی و پرستاری. در حال حاضر حداقل‌ها را برای کادر درمان را تامین کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان ابراز داشت: داروی استفاده شده برای بیماران به اندازه کافی وجود دارد و از این داروها نمی توان برای پشگیری استفاده کرد. یکسری داروها نیز برای بیماری که در بخش‌‌های ویژه بستری هستند استفاده می‌شود که اگر تعداد این بیماران دو یا سه برابر شود با کمبود دارو مواجه خواهیم شد.

فرشیدی تصریح کرد: مصرف هیچگونه الکل تاثیری در کنترل و سرایت این بیماری ندارد.

علوم پزشکی تولید کننده و توزیع کننده ماسک نیست

وی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی تولید و توزیع کننده ماسک نیست و باید مانند دیگر ادارت به توزیع‌کنندگان مراجعه کنیم. توزیع توسط وزارت صمت انجام می‌شود یعنی به بخشی از ادارت سهمیه داده خواهد شد اما باید برای توزیع این اقلام نظارت صورت گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان تشریح کرد: اولویت توزیع ماسک کادر بهداشت و درمان مراکز درمانی و بیماران هستند.

78 نفر از مبتلایان سفر نداشته‌اند

فرشیدی بیان داشت: از 112 نفر مبتلا 78 نفر از آن ها تا کنون سفر نداشته اند و 21 نفر به استان‌های دیگر رفتند و برگشتند و 13 نفر مسافری بودند که از مکان‌های دیگری آمده بودند و تنها به قضد سفر و تفریح آمده بودند.

وی خاطر نشان کرد: ما هنوز در قسمت افزایش رونده بیماری قرار داریم و به پیک نرسیده‌ایم زمانی به پیک خواهیم رسید که مردم همکاری کنند. اگر همکاری مردم با نظام سلامت درست نباشد ممکن است پیک چندگانه داشته باشیم.

کیت های تشخیص اندکی خطا دارند اما نتایج سیتی اسکن هم مورد تائید است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی با ذکر اینکه کیت های تشخیص اندکی خطا دارند گفت: اگر نتایج سیتس اسکن ما را به وجود کرونا مشکوک کند فرض بر این است که کرونا وجود دارد.

فرشیدی تصریح کرد: تمام پروتکل های وزارت بهداشت برای بیماران کرونایی به این بیماران که تست منفی اما سیتی اسکن کرونایی دارند اعمال خواهد شد.

برچسب ها : , ,