×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
چندین برابر موارد مثبت اعلامی، بیمار بدون علامت در جامعه وجود دارد

به گزارش تجارت جنوب آنلاین دکتر حسین فرشیدی صبح سه شنبه در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد اظهار کرد: در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تمام اطلاعات مستند در اختیار رسانه‌ها قرار میگیرد و تمام آمار به صورت روزانه توسط اعضای ستاد استانی توسط شهروندان قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: چیزی که در حال حاضر مشخص است این است که بیماری نه تنها سلامت جسمی افراد را در معرض خطر قرار می دهد بلکه مسائل اقتصادی و اجتماعی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با ذکر این نکته که الان عمده توان بهداشت و درمان برای کنترل کووید 19 به کار گرفته شده است، تصریح کرد: در دانشگاه باید مواظب گسترش بیماری‌های دیگر نیز باشیم. بحث این نیست که مالاریا در استان تموم شده است بلکه در کشورهای نزدیک ما فراوان است و امکان شیوع وجود دارد به همین دلیل باید آمادگی مراقبت در بخش عفونی بیمارستان را داشته باشیم.

فرشیدی ابراز داشت: بیماری کووید 19 به گونه‌ای است که فرد علامت دار امکان دارد که علائم بسیار خفیفی دارد و به عنوان یک سرما خوردگی ساده را بگذراند و برخی علائمی نداشته باشند. اگر این ویروس به هر شکلی با صورت ارتباط را پیدا کند امکان ابتلا وجود دارد به همین دلیل باید از این ارتباط جلوگیری کرد.

وی تشریح کرد: بیشترین انتقال در زمانی اتفاق رخ می‌دهد که شخص مبتلا علامت دار است و سرفه می‌کند. افرادی که علائم بیماری را ندارند می‌توانند از ماسک‌‌های معمولی و یا حتی دست ساز استفاده کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه خدمات به بیماران اتباع خارجه رایگان ارائه می‌شود، مطرح کرد: هرمزگان یکی از استان‌هایی است که اتباع بیگانه زیادی دارد. حدود 120 نفر از این اتباع با عنوانین مختلف به بیمارستان مراجعه کردند که تست کرونای دو نفر مثبت اعلام شد و درمان شدند.

فرشیدی بیان داشت: افرادی که به عنوان بیماری کووید 19 بستری هستند رایگان است اما بیماران حاد تنفسی باید هزینه خود را پرداخت کنند.

وی خاطرنشان کرد: شروع کار با 30 تست در شبانه روز بود. در اویل امکان انجام تست در استان نبود اما پس از مدتی تمام امکانات پای کار آمد و هنگامیکه تست در استان انجام شد افزایش موارد داشتیم. در حال حاضر تعداد تست‌ها 200 عدد در شبانه روز است و به دنبال این هستیم که تا پایان فروردین ماه تعداد تست‌ها را به 400 تست برسانیم و اگر ضروری بود تعداد تست‌ها را بیشتر نیز خواهیم رساند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار کرد: در ابتدای شروع بیماری، تست برای بیمار انجام می‌شد و اگر تستس مثبت بود و علایم شدید بود بستری می‌شد؛ تمام افراد مرتبط با بیمار نیز قرنطینه می‌شدند اما این استراتژی بعدها تغییر پیدا کرد و بیماران در نقاهتگاه‌ها نگهداری می‌شوند و از افراد مرتبط با فرد بیمار با وجود اینکه علایم نداشته باشند تست گرفته می‌شود از جمله همکاران در محیط کار و رانددگان و

فرشیدی با ذکر این نکته که باید دید جامعه به بیماران کرونایی عوض شود، گفت: جامعه و رسانه‌ها باید بدانند که بیماری کووید 19 ننگ نیست و نباید مخفی شود بلکه باید اعلام شود تا بتوان آن را کنترل کرد. کووید 19 تنها یک بیماری است نه یک مشکل اجتماعی که امکان دارد افراد خیلی زیادی را مبتلا کند.

 وی عنوان کرد: اقتصاد باید بازگردد. اصنافی که تمایل به بازگشایی دارند باید دستورالعمل وزارت بهداشت را مطالعه کنند و امضا کنند. متایفانه هنگامیکه وارد شهر می‌شویم مشخص است که برخی از صنوف فعالیت خود بدون رعایت پروتکل‌ها باز هستند که باید دستگاه‌های نطارتی مربوطه به این موضوع ورود کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: واکسیناسیون طبیعی در این بیماری وجود ندارد اما یک مقاومت نسبی پس از ابتلا به این بیماری در فرد ایجاد می‌شود. انتقال و سرایت این بیماری بسیار زیاد است اما تعداد بسیاری از افرادی که مبتلا می‌شوند علامت ندارد. درصدی که علامت دار می‌شوند اگر بیماری زمینه‌ای از جمله قلبی، ریوی و فشار خون بالا داشته باشند این بیمار مقداری خود را بیشتر نشان می‌دهد و امکان دارد شخص را بستری کند. اتو واکسیناسیون بسیار استراتژی اشتباهی است و سیاسیت کشور نسیت.

فرشیدی ابراز داشت: سیاست کشور این است که تا جایی که امکان دارد بیماران زودتر پیدا شوند و قرنطینه شوند.

وی تشریح کرد: تا کنون دو هزار و 400 تست انجام شده است که به ازای یک میلیون هزار و 2230 تست انجام شده است که در حال تلاش برای رساندن به چهار هزار تست به ازای یک میلیون نفر هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مطرح کرد: بیمار کووید19 اگر در جامعه حضور پیدا کند و نکات بهداشتی را رعایت نکند امکان دارد که 2.2 نفر را مبتلا کند و اگر رعیات کند بیش از 80 درصد کاهش انتقال رخ خواهد داد.

فرشیدی با ذکر این نکته که چندین برابر هر مورد مثبتی که اعلام می‌شود افراد بدون علامت در جامعه وجود دارند که ناقل بیماری هستند، بیان داشت: با توجه به اینکه تعداد زیادی از مبتلاها علائم ندارد تعداد بیماران واقعی در استان از تعداد اعلام شده بیشتر است اما تعداد دقیق آن‌ها را نمی‌‌توان تشخیص و اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر مبتلایان با فاصله زمانی اتفاق بیافتد کادر درمان بهتر می‌تواند خدمات رسانی را انجام دهد و در نتیجه تعداد مرگ و میر کاهش می‌یابد از طرفی آگاهی جامعه نیز افزایش پیدا می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تشریح کرد: از دیروز تا کنون 22 نفر بیمار کرونایی در استان شناسایی شدند که از این تعداد 16 نفر کاملا بدون علامت هستندو در غربالگری های سرپایی ابتلای آنان به بیماری تشخیص داده شد.

فرشیدی اظهار کرد: مشکل شهرها بیشتر از روستاهاست و بیشتر مشکل ما در بندرعباس است اما از نظر تراکم بیمار به جمعیت کیش بیشترین مبتلا را دارد.