×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر
اختصاص 50 میلیون متر مکعب آب سدها برای کشاورزی در دشت میناب/مردم شمیل و نیان از آب سدهای شمیل و نیان بهره‌مند می‌شوند

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، فریدون همتی بعد از ظهر شنبه در اولین جلسه نشست شورای حفاظت منابع آب و کارگروه آب کشاورزی استان هرمزگان در سالجاری اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌ها و فرسایشی بودن حوزه آبریز سد جگین باید برای جلوگیری از رسوب گیری این سد اقداماتی انجام شود. کارگروهی برای انجام مطالعات و شاخه‌هایی که بیشترین رسوب را ایجاد می‌کنند شناسایی شوند تا مشخص شود چه نقاطی نیاز به ایجاد سازه‌های آبخیزداری دارند.

وی با تاکید بر در نظر گرفتن مشوق‌ها و مزیت‌های جذاب و گوناگون برای جذب سرمایه‌گذار، عنوان کرد: باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای تامین آب شرب بندرعباس از آبشیرینکن‌ها انجام شود تا آب سدها تنها برای کشاورزی در سطح استان مورد استفاده قرار گیرد.

استاندار هرمزگان ابراز داشت: مقرر شده بود که فاز اول آبشیرینکن یک میلیون متر مکعبی در سال گذشته به بهره‌برداری برسد که بناست تا دو ماه دیگر افتتاح شود. بناشد که یک تیمی وضعیت این آبشیرینکن را از نزدیک بازدید و بررسی کنند تا زمان بهره‌برداری مشخص شود.

همتی تصریح کرد: با راه‌اندازی آبشیرینکن 100 هزار متر مکعبی تا آخر تیرماه و فاز اول آبشیرنکن یک میلیون متر مکعبی (50 هزار متر مکعب) بخش اعظمی از نیاز آب شرب بندرعباس به این سمت حرکت می‌کند که به همین میزان از آب مصرفی سدها کم خواهد شد

چاه های آب شرب خاموش خواهند شد

‌‌وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 25 میلیون متر مکعب آب شرب شهرستان میناب، شهر رودان و برخی از روستاها از طریق سفره‌های زیر زمینی تامین می‌شود. بناشد پس از راه‌اندازی‌ آبشیرینکن‌ها به همان میزان آب تامین شده توسط آبشرینکن‌ها؛ از منابع زیر زمینی استفاده نشود و چاه‌های آب شرب خاموش شوند.

استاندار هرمزگان راه‌اندازی آبشیرینکن‌ها را تغییر در رویکرد و توجه بیشتر به بخش کشاورزی دانست و تشریح کرد:  از سد شمیل و نیان و میناب حدود 50 میلیون متر مکعب آب برای کشاورزی در دشت میناب مصوب شد در حالیکه در سال گذشته این رقم 15 تا 25 میلیون متر مکعب بود.

همتی با بیان اینکه در حال حاضر میزان کمی از مردم شمیل و نیان از این سد استفاده می‌کنند، اذعان کرد: مقرر شد که کارگروهی با محوریت جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای و خود کشاورزان برای مشخص شدن تخصیص آب سدهای شمیل و نیان به کشاورزان ایجاد شود.

وی عنوان کرد: 15 میلیون متر مکعب آب از سدهای شمیل و نیان برای بخشی از دشت میناب استفاده می‌شود و این ظرفیت در استان وجود دارد که به مردم شمیل و نیان نیز توجه شود به همین منظور این کارگروه ایجاد شده است.

استاندار هرمزگان ابراز داشت: در بخشی از دشت میناب در اثر بارندگی‌ها سطح آب به صورت متوسط تا یک متر مربع افزایش داشته است. سال گذشته این رقم 37 سانتی‌متر کم شده بود اما در حال حاضر مثبت است.

همتی تصریح کرد: در حال حاضر رویکرد ما این است که چاه‌هایی که برای آب کشاورزی و شرب استفاده می‌شود، متوقف شود و از آب سد و سطحی برای این امر استفاده شود. چراکه آب سفره‌ها در برابر تبخیر مقاوم است و برای سال‌های کم‌آبی حفظ شود.

برچسب ها :