×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
ترمینال مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید رجایی ایجاد می شود

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، اله مراد عفیفی پور چهارشنبه شب در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی دریانورد در سالن جلسات بنادر و دریانوردی هرمزگان برگزار شد، بیان داشت: ۱.۵ میلیون دریانورد در دنیا وجود دارد که از این تعداد و صد و ۳۳ هزار نفر در ایران هستند و دارای گواهینامه هستند و از این تعداد ۳۰ هزار نفر در استان هرمزگان هستند.

عفیفی پور عنوان کرد: در گذشته برای ثبت گواهینامه باید به بندرعباس مراجعه می‌کردند، ایجاد دفاتر در سراسر کشور از کارهایی بوده که برای آسایش دریانوردان و علاقه‌مندان به دریانوردی انجام داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: برای صدور گواهی‌نامه با سامانه‌ای که ایجاد شده همه دریانوردان از محل کار خود می‌توانند تمام کارهای خود را انجام دهند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان بیان کرد: در هر جامعه‌ای ۵۰ درصد جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند و یکی از وظایف ما تقویت حضور زنان در فعالیت‌های دریانوردی بوده است و امسال نیز شعار روز جهانی دریانوردی توانمندسازی زنان در فعالیت‌های دریایی است، ۱۷۸ نفر از بانوان گواهی‌نامه دریانوردی دارند که ۷۰ درصد در هرمزگان فعالیت می‌کنند و از سال ۹۶ نیز حضور مهمانداران زن در شناورها را داشته‌ایم.

عفیفی پور ابراز کرد: بیش از ۵۰ نفر از بانوان تحصیل‌کرده در شناورها به‌عنوان مهماندار فعالیت می‌کنند، در حوزه بندری نیز یکی از اولویت‌های ما توانمندسازی و فعال‌سازی بنادر کوچک بوده است.

وی اضافه کرد: بندر جاسک بندری قدیمی و مؤثر بوده که کشاورزان و تولیدکنندگان آن منطقه تولیدات خود را از بندر شهید رجایی یا باهنر می‌توانستند صادر کنند و امروز بندر جاسک می‌تواند فعالیت تجاری انجام دهد، بندر سیریک با ساخت یک اسکله ظرفیتی دو برابر پیدا کرده و به دنبال ساخت اسکله صد متری دیگر در این بندر هستیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان افزود: بندر تیاب نیز به‌عنوان یک بندر قدیمی امروز با اقدامات صورت گرفته در حوزه گردشگری و تجاری فعال شده است و آمار نشان از جهشی تأثیرگذار دارد که تأثیر بسیاری در معیشت مردم منطقه دارد.

عفیفی پور اظهار کرد: در جزیره هرمز اقدامات و زیرساخت‌های گردشگری صورت گرفته موجب تحول معیشتی مردم آن منطقه شده و امروز در جزیره هرمز درزمینهٔ گردشگری و معیشتی هیچ محدودیتی نداریم و هر فعالیتی بخواهد انجام شود و نیاز به زیرساخت دریایی داشته باشد امکان‌پذیر است، همچنین گسترش زیرساخت‌های لارک، جزیره هنگام و قشم در برنامه‌های ماست.

وی تصریح کرد: برای اولین بار جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای گسترش حوزه گردشگری در بندر شهید حقانی اتفاق افتاده و در دو سال آینده مجموعه‌ای زیبا ایجاد خواهیم کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان عنوان کرد: بندرخمیر موردنیاز و تقاضای جامعه ساحل‌نشین غرب هرمزگان بوده که سال‌ها متوقف بود اما به همت همه همکارانم در سال گذشته کلنگ عملیات تکمیل این بندر را زدیم و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که این پروژه تا پایان سال تمام شود هرچند در خصوص تأمین مواد اولیه تأخیرهایی صورت گرفته که با پیگیری‌های صورت گرفته در حال حل این موضوع هستیم.

عفیفی پور خاطرنشان کرد: پروژه فاز ۳ بندر شهید رجایی شامل هزار و ۴۰۰ متر اسکله است و ۸۰۰ متر اول آن را امسال تکمیل خواهیم کرد و مورد بهره‌برداری قرار خواهیم داد.

وی بیان کرد: پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس ظرفیتی اقتصادی بزرگ در کشور است و محصولات آن صادراتی است و برای این نیاز ساخت اسکله‌های نفتی در بندر شهید رجایی را پیش‌بینی کردیم و سه پست اسکله در حال احداث است که ۳۰ درصد به ظرفیت بندر شهید رجایی اضافه می‌کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ابراز کرد: در حوزه پس‌کرانه نیز اراضی دو هزار و ۴۰۰ هکتاری ظرفیت بندر افزایش می‌یابد، امیدواریم با رایزنی‌های صورت گرفته بتوانیم فعالیت‌های تولیدی را توسعه دهیم، در حوزه سرمایه گزاری نیز اتفاقات خوبی افتاده و در فروردین ۹۸ دو قرارداد با ۱۱۴ میلیارد تومان جذب کردیم و سه قرارداد دیگر نیز در حال پیگیری است.

عفیفی پور اضافه کرد: پروژه بعدی ایجاد ترمینال مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید رجایی است و سرمایه گزاری انتخاب شده و در حال طی کردن مراحل پایانی است، ۵۰ میلیون تن ظرفیت این ترمینال است، با اتمام این پروژه‌ها شکوفایی اقتصادی خوبی را شاهد خواهیم بود.

وی اظهار کرد: ایجاد یک سردخانه ۲۰ هزار تنی در بندر شهید رجایی از اولویت‌های ما بود که در سال گذشته سرمایه‌گذاری جذب کردیم که از بانوان توانمند استان است و امروز عملیات ساخت‌وساز و تکمیل آن در دستور کار قرار گرفته است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.