×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افزایش ظرفیت تولیدات میعانات گازی در هرمزگان

علیرضا صادق آبادی عصر چهارشنبه حاشیه بازدید جمعی از اعضای فراکسیون نفت و نیرو مجلس شورای اسلامی از پالایشگاه ستاره خلیج فارس بیان داشت: ۵۰ درصد گاز پارس جنوبی به پالایشگاه ستاره خلیج فارس منتقل می‌شود و بنزین یورو ۵ تهیه و توزیع می‌شود. تلاش مجموعه وزارت نفت کشور را از تنگنا و مشکلات پیش روی نجات داد.

وی با بیان اینکه عدم راه اندازی ۳ فاز پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس کشور را شبیه ونزوئلا می‌کرد، خاطرنشان کرد: پالایشگاه‌های کشور شبانه روزی در حال تولید فرآورده‌های نفتی هستند و ذخیره نفت و بنزین در کشور مشابه ذخیره ارزی است. به خودکفایی تولید بنزین رسیده ایم و به مرحله ذخیره سازی رسیده ایم.

صادق آبادی عنوان کرد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس جزو پالایشگاه‌های نمونه کشور در تولید بنزین با کیفیت روز جهانی است. تولیدات این پالایشگاه جزو تولیدات با استاندارد درجه جهانی ارائه می‌شود.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه ۵۰ درصد بنزین و ۳۰ درصد نفت و گاز کشور در هرمزگان تولید می‌شود، ابرازداشت: از بهمن ماه بنزین و نفت‌گاز با استاندارد یورو در جایگاه‌های سوخت هرمزگان توزیع می‌شود.

صادق آبادی تصریح کرد: با رفع مرتفع شدن مشکلات در هرمزگان ظرفیت تولید پالایش میعانات گازی از ۳۶۰ به ۴۸۰ بشکه افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این جمله که آهن روی آهن گذاشتن افتخار نیست، ابراز داشت: متهم سازی وزیرنفت به نداشتن اراده به ساخت پالایشگاه را محکوم می‌کنیم، اگر اراده نبود پالایشگاهی مثل ستاره خلیج فارس که در دنیا بی نظیر است امروز همین پالایشگاه هم نداشتیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت های مالی و افزایش تحریم ها و عدم توانایی برای ساخت فیزیکی فاز چهار پالایشگاه میعانات گازی در هرمزگان توسعه نرم افزاری را جایگزین توسعه فیزیکی قرار داده ایم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اضافه کرد: حساسیت نفت خام هم برای ما کم نیست و ما با طرحی به دنبال افزایش صد هزار بشکه‌ای در این بخش هستیم.

وی ابرازداشت: هم اکنون شرکت ملی پالایش و پخش حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از تعهد خود فراتر عمل و خوراک واحدهای پتروشیمی را فراهم کرده است اما اگر تولید در پارس جنوبی متوقف می‌شد، تمام پتروشیمی‌های ما که پایه آنها اتان هستند و سهم قابل توجهی در ارزآوری دارند، تعطیل می‌شد.

معاون وزیر نفت عنوان کرد: دلیل اینکه وزیرنفت بر روی بحث پتروشیمی‌ها دلسوزی و حمایت می‌کند از برداشت حداکثری معیانات گازی برای حفظ درآمدهای ارزی کشور، تأمین گاز و خوراک پتروشیمی کشور است.

صادق آبادی افزود: در نفت خام نیز طرحی داشتیم که حدود ۱۰۰ هزار بشکه بتوانیم افزایش سریع در پالایشگاه‌های آبادان و اصفهان داشته باشیم لذا خروجی این واحدها این خواهد بود که ۱۸ میلیون لیتر دیگر از نفت گاز ۱۰ هزار پی پی ام تا پایان امسال به نفت و گاز یورو تبدیل می‌شود یعنی روی ۷۵ میلیون لیتر نفت گاز یورو حرف می زنیم.

صادق آبادی تولید گازوئیل کشور را ۱۱۵ میلیون لیتر در روز و مصرف آن را ۹۵ میلیون لیتر در روز عنوان کرد و افزود: در بنزین نیز ۱۰۵ میلیون لیتر در روز تولید و ۹۵ میلیون لیتر در روز مصرف داریم.

وی ادامه داد: سیاست‌گذار حساسیتی بر افزایش مصرف ندارد و این به دلیل تامین سوخت از داخل است چرا که تولید داخلی بنزین نه بر واردات و نه بر صادرات اثری ندارد.

دیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اظهار داشت: این میزان مصرف با این تعداد خودرو سازگاری ندارد و این عدد را می‌توان در گینس به عنوان آماری منفی ثبت کرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.