×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
شوراها مشورت دهنده دلسوزی برای دستگاه های اجرایی باشند/ شورای شهر دستگاهی اجرایی نیست

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، عزیزاله کناری ظهر سه‌شنبه در جلسه شورای شهر بندرعاس که به مناسبت سالروز تاسیس شوراهای شهر و روستا برگزار شد، ضمن تبریک روز شورا اظهار کرد: در شهرستان بندرعباس، در مجموع ۲۰۱ شورای روستایی، چهار شورای بخش، شش شورای شهر و یک شورای شهرستان وجود دارد. 

وی با ذکر این نکته که حدود ۷۰۰ نفر نیز عضو این شوراها هستند، عنوان کرد: در مجموع ۲۱۱ شورا در سطح استان وجود دارد که زحمت‌های لازم برای ارائه خدمات را انجام می دهند.

فرماندار بندرعباس شوراها را افرادی داوطلب خواند و تصریح کرد: اعضای شورا احساس مسئولیت کردند که می توانند مشکلات مردم را حل کنند و مردم از میان تمام افراد مطرح شده عده ای را انتخاب کردند. لذا لازم است در طول چهار سال هدف خود و برنامه خود را فراموش نکنند و رابطی میان مردم و مسئولین برای ارتقا خدمات باشند.

کناری شوراها را هماهنگ کننده میان دستگاه‌های اجرایی و مردم دانست و تشریح کرد: شوراها دستگاه اجرایی نیستند بلکه کمک کننده هستند تا نیارها شناسایی شوند و خدمات حداکثری با کمترین امکانات موجود ارائه شود.

وی ابراز داشت: باید پشتکار خوبی در پیگیری مواردی که نیاز تشخیص داده شده است در اعضای شورای شهر وجود باشد و از مبادی درست و صحیح پیگیری شود.

فرماندار اذعان کرد: نیاز به ایجاد یک همدلی و روحیه وجود دارد، باید انرژی‌های پراکنده جمع آوری شود و متمرکز شد به همین جهت لازم است که برنامه محور حرکت کنیم.

کناری ابراز داشت: هر گونه حواشی در طول مسیر می تواند ما را در طول مسیر از رسیدن به اهداف بازدار.. اما در غیر اینصورت از ظرفیت های بالقوه استفاده حداکثری خواهد شد.

وی با ذکر این نکته که شورای شهر باید به عنوان یک بازوی قوی شهرداری باشد و از شناسایی منابع درآمدی لازم پشتیبانی کند، اظهار کرد: اگر نکته‌ای وجود دارد که از چشم شهرداران به دور مانده است باید در فضای تعامل مطرح شود تا به نتیجه برسد.

فرماندار بندرعباس مطرح کرد: شوراها باید مشاوران دلسوزی برای دستگاه‌های اجرایی باشند و نقاط ضعف و قوت جامعه را شناسایی کنند.

شوراها در زمینه مقابله با کرونا منتظر تصمیمات دولتی نبودند

جراره، رئیس شورا اسلامی شهر بندرعباس نیز با ذکر این نکته که مسئولین دولتی باید شوراها را مشاور امین خود بدانند تا اقدمات پیش رود، اظهار کرد: نمایندگان مردم در شورا در زمینه مقابله با کرونا منتظر تصمیمات دولتی نبودند چراکه از دل مردم بودند و جا دارد از همه بزرگواران قدردانی کنم.

وی عنوان کرد: از فرماندار بندرعباس  به خاطر اینکه همواره کمک و همراه شوراه بوده است قدردانی می‌کنم. در برخی از موارد شهرداری به تنهایی قادر به ارائه خدمات نبود اما فرماندار پای کار بود از جمله بازار ماهی فروشان و جمع آوری دست فروشان که باعث شد شهرداری وظایف خود را به خوبی ایفا کند.

عدم آشنایی اعضای شورا با قوانین یکی از دلایل بروز تخلفات است

صادقی، مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری هرمزگان اظهار کرد: عضویت شورا یک مسئولیت سنگین اجتماعی است و تصمیماتی را می‌گیرد که تاثیرات طولانی مدت دارد.

صادقی با بیان اینکه شورا وظایف و اختیارات گسترده‌ای در قوانین مختلف استان دارد، ابراز داشت: در سال گذشته از ۳۵ شورا بازدید بعمل آمد و آسیب شناسی‌های لازم صورت گرفت.

وی تصریح کرد: بحث آموزش در شوراها در سنوات گذشته دیده نشده است. یعنی برخی از اعضا با وظایف خود اشنا نیستند به همین دلیل تخلفاتی در حوزه شوراها شناسایی شده است.

مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری هرمزگان ابراز داشت: دو دوره اموزشی با حضور اساتید دانشگاه تهران و استانداری در سطح شوراهای شهرها انجام شد تا دانش و اطلاعات اعضای شوراها بالا برود.

صادقی خاطرنشان کرد: در سال گذشته مجموعا هزار و ۶۳۸ جلسه تشکیل شده است که حدود دو هزار و ۷۰۰ مصوبه به همراه داشته‌اند و از این تعداد دو هزار و ۲۰۰ مصوبه تائید شد.

وی اذعان کرد: تعداد مصوباتی که به هر دلیلی تائید نشد، حدود ۳۰۰ مصوبه بود که برای اصلاح به انها ابلاغ شده است و ۱۳۴ مصوبه نیز به دلیل مغایرت با قوانین کشور معدوم شناخته شده است.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری هرمزگان با ذکر این نکته که ضعف درآمدی پایدار در سطح شهرها یکی از مشکلاتی است که در زمینه شوراها و شهرداری وجود دارد،؟اظهار کرد: منابع درامدی دولتی که در بحث شهرداری ها تامین میشود ناچیز است و باید خودشان منابع درامدی را تامین کنند. با توجه به کاهش ساخت و سازها در سطح شهرها، بودجه شهرداری‌ها نیز با کاهش هایی مواجه شود.

وی با بیان این نکته که فعالیت در حوزه فرهنگی و اجتماعی می‌تواند نمود بیشتری در شهرداری‌ها داشته باشد، گفت: بسیاری از قوانین و مقررات شهرداری ها قدیمی است که با ساختار جامعه همخوانی ندارد به همین دلیل برسی و اصلاح این قوانین در سطح کشور بروز شود و می‌تواند برخی از مشکلات موجود را بر طرف کند.

مصوبات شورا برای هر منصوب دولتی الزام آور است/ دولت و مجلس در تهدید و محدود کردن شورا با یکدیگر همکاری کردند

کیانوش جهانبخش، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز اظهار کرد: ارزیابی عملکرد شوراها بدون توجه به محیط حقوقی، سیاسی و اجتماعی جامعه میسر نیست، زمانی میتوان ارزیابی مناسبی داشت که به این محیط‌ها توجه کرد.

جهانبخش تصریح کرد: باید دید که جایگاه شوراها در قانون اساسی چه بود و در قانون عادی چیست، یک فاصله معنی دار وجود دارد.

وی بیان داشت: مصوبات شورا الزام آور برای هر منصوب دولتی در هر جایگاهی است اما عملا یک نظارت معکوسی از سوی دولت‌ها اعمال می شود و اختیارات شوراها را در سطح پایین تر آورده است.

وی تشریح کرد: یکی از روش های ارزیابی عملکرد بررسی تعداد جلسات و مصوبات است اما این نوع ارزیابی اثر بخش نیست، باید به محتوای مصوبات و میزان اثرگذاری در حوزه های مختلف توجه کرد.

عضو شورای هر بندرعباس با بیان اینکه آمار دستگیر شده‌ها در شوراها را باید با افرادی که در جامعه روحانیون خلع لباس می‌شوند یا افسرانی که خلع درجه می‌شوند مقایسه شود، ابراز داشت: دولت و مجلس در تهدید شورا و در حوزه محدود کردن قوانین بسیار هماهنگ بودند. هیات نظارتی که اعضای شورا را باید تائید کنند نمایندگان مجلس هستند که باعث می‌شود نتوان با نمایندگان زاویه گرفت.

جهانبخش مطرح کرد: اگر انتخابات شوراها را از ریاست جمهوری جدا کنند امار مشارکت بسیار پایین خواهد آمد، شوراها بزرگترین نهاد دموکراتیک جهان هستند که اگر آن را زیر سوال ببریم نظام زیر سوال برده می‌شود.