×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تنها حذف یارانه عامل افزایش قیمت لیمو ترش نیست

غلامعباس شمس الدینی ، اختصاصی تجارت جنوب آنلاین، مدتی است که لیمو ترش در سطح استان هرمزگان بین ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد در حالی که قیمت مصوب لیمو ترش توسط ستاد تنظیم بازار، ۱۸ هزار تومان اعلام شده است. به همین جهت با یکی از باغداران شهرستان رودان قطب تولید لیموترش در خصوص این افزایش قیمت گفتگو کردیم.

این باغدار رودانی که سه دوره به عنوان کشاورز نمونه استان و یک دوره کشاورز نمونه کشوری انتخاب شده است یکی از دلایل این افزایش قیمت را حذف یارانه‌های دولت از کودها و سم‌ها در نتیجه قیمت با افزایش روبرو شد هر چند تنها عامل افزایش قیمت ، حذف یارانه نیست.

وی با اشاره به مواردی نظیر نوبرانه بودن لیمو در مقطع کنونی و متفاوت بودن کرایه دریافتی شرکت‌های حمل و نقل و باربری با تعرفه‌ها را یکی دیگر از دلایل منطبق نبودن قیمت لیمو در بازار با نرخ مصوب دانست چراکه باعث افزایش قیمت تمام شده خواهد شد.

این باغدار اعتقاد دارد که لازمه یکسان سازی قیمت لیمو با نرخ مصوب ستاد تنطیم بازار نظارت بر حوزه‌های هزینه کرد کشاورز و باغدار است و دولت نباید برای کاهش قیمت تنها به کشاورزی که در هزینه‌هایی نظیر کود و کرایه افزایش قیمت را تجربه کرده است فشار وارد کند.

 

افشین واحدی در گفتگو با خبرنگار تجارت جنوب آنلاین با اشاره به فواید و خاصیت‌های فراوان لیمو اظهار کرد: یکی از مباحثی که امروزه در سطح استان هرمزگان مطرح شده است افزایش قیمت لیمو است که باید علل و دلایل آن را بررسی کرد.

وی با بیان اینکه ادوات کشاورزی و حق‌الازحمه کارگران افزایش پیدا کرده است که در قیمت نهایی نیز تاثیرگذار است، ادامه داد: حذف یارانه دولتی از کود و سم‌های مورد نیاز و افزایش بیش از دو برابری قیمت و کاهش کیفیت آن‌ها یکی دیگر  از دلایل افزایش قیمت لیمو است که به دلیل کاهش کیفیت، میزان مصرف کود و سم نیز افزایش پیدا کرده است. به عنوان مثال یک کود آهن ۱۲۰ هزار تومانی به بیش از ۲۶۰ هزار تومان رسیده است که قطعا در قیمت تمام شده میوه تاثیرگذار خواهد بود.

قیمت کنونی لیمو، قیمت لیمو نوبرانه است

کشاورز نمونه رودانی با بیان اینکه قیمت محصولات نوبرانه همیشه گران بوده است، ابراز داشت: قیمت کنونی لیمو مربوط به لیمو نوبرانه است و هنگامیکه که باغات زیر بار میوه دهی برسند قیمت افت خواهد کرد.

واحدی تصریح کرد: قیمت میوه نوبرانه تنها مربوط به لیمو نیست و عده زیادی از مردم برای خرید نوبرانه میوه‌هایی نظیر گیلاس هزینه زیادی را پرداخت می‌کنند. یکی دیگر از بالابودن قیمت لیمو در زمان فعلی نیز همین موضوع است.

وی با بیان اینکه خواص میوه لیمو با بسیاری از میوه‌های گران قیمت دیگر قابل مقایسه نیست، بیان داشت: هر باغدار به صورت میانگین می‌تواند یک درصد از حجم باغ خود را محصول نوبرانه برداشت کند.

متفاوت بودن قیمت دریافتی شرکت‌های حمل و نقل نسبت به تعرفه‌ها

این کشاورز با بیان اینکه هیچگونه نظارتی روی کرایه‌های شرکت‌های حمل و نقل نیست، مطرح کرد: هزینه ارسال یک «خاور» به تهران سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و «تک» هشت میلیون تومان در نظر گرفته شده که بیش از تعرفه مجاز است.

واحدی اظهار کرد: شرکت‌های حمل و نقل و باربری هر کاری دلشان می‌خواهد انجام می‌دهند و کاملا در دریافت هزینه سلیقه‌ای عمل می‌کنند چرامه هیچ نظارتی در این زمینه وجود ندارد.

وی گفت: اغلب کشاورزان لیمو به دلیل آفت‌های سالیان گذشته نوپا هستند چراکه به دلیل بیماری های گوناگون در گذشته همواره دچار ضرر کردن بوده اند و اغلب آن‌ها تازه به درآمد رسیدند.