×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
پیش‌بینی تهدید/ باغات در معرض هجوم ملخ هستند

علی باقرزاده همائی در جلسه استانی ستاد بحران با موضوع تهاجم ملخ صحرایی که با حضور معاون استاندار، فرمانداران و جمعی از مدیران استانی برگزار شد، اظهار کرد: پس از ۴۲ سال ریزش ملخ صحرایی در حجمی گسترده ازعربستان به منطقه نخیلو در شهرستان بندر لنگه در تاریخ ۷ بهمن ۹۷ شروع شد وتاکنون مبارزه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه می توان استان هرمزگان را خط مقدم ورود ملخ صحرایی به کشور دانست، افزود: تاکنون در یک میلیون و 407 هزار و 59 هکتار اراضی ردیابی این آفت انجام گرفته و 47 هزارو893 هکتار بر علیه ملخ صحرایی مبارزه صورت گرفته است.

به گفته این مسوول، 5 هزارو 378 هکتار پتانسیل سمپاشی روزانه بر علیه این آفت می باشد.

باقرزاده در خصوص حجم و تراکم این آفت ابراز داشت: بطور متوسط حدود 50 میلیارد عدد ملخ در سطوح مبارزه شده وجود داشته است .

وی با اشاره به شرایط موجود و جبهه های متعدد از دستجات میلیونی آفت در شبه جزیره عربستان خاطرنشان ساخت: پیش بینی می شود در سال زراعی 99-98 بخش زیادی از ملخ صحرایی از شبه جزیره عربستان به نواحی جنوبی کشور وارد شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان در ادامه وجود دستجات پر تراکم در استانهای همجوار غربی و غرب استان را از دلایل افزایش خطر حمله ملخ به بخش مرکزی و شرقی استان اعلام داشت.

باقرزاده ادامه داد: در صورت تلاقی این دو وضعیت از جنوب و غرب، تهدید جدی برای باغات استراتژیک استان به ویژه در شهرستانهای بندرعباس ، حاجی آباد و رودان پیش بینی می شود.

وی همچنین در خصوص اقدامات شاخص این سازمان در جهت مبارزه با آفت ملخ صحرائی در استان اظهار کرد: تاکنون 67 تن سم جهت مبارزه، 4 دستگاه سمپاش یو ال وی پاش پشت وانتی، 4 دستگاه سمپاش توربینی، 17 دستگاه سمپاش های پشتی ، 6 دستگاه سمپاش زنبه ای، 6 دستگاه سمپاش اتومایزر پشتی، 125 دست لوازم و تجهیزات ایمنی، بنزین هواپیما به میزان 20 بشکه و روغن هواپیما به میزان 8 بشکه تامین شده است.

این مسوول، تعمیر سرویس و راه اندازی سمپاشها، تعمیر و راه اندازی خودرو های صحرایی موجود، ورود یک فروند هواپیما سمپاش به استان، آموزش 11 نفر از پرسنل در دوره های آموزشی بوشهر و شیراز ، آزمایش سموم تولید داخل جهت مبارزه با این آفت، عدم خسارت به مزارع ، باغات ، مراتع و منابع طبیعی را از دیگر اقدامات شاخص سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان در جهت مبارزه با آفت ملخ صحرائی اعلام داشت.

باقرزاده با تاکید بر کمک دستگاه ها در امور لجستیک ، خودرویی و استفاده از ظرفیت نیروهای بسیج ،نظامی و تشکل های مردمی در ردیابی و مبارزه با ملخ در استان خاطرنشان ساخت: اعتبارات استانی سالجاری جهت کمک به اعتبارات ملی تخصیص یابد .

وی در پایان خاطرنشان ساخت: ستاد ملخ به صورت مستمر به ریاست فرماندار هر شهرستان در راستای همکاری در مبارزه با ملخ به دبیری جهاد کشاورزی استان هرمزگان برگزار شود.

حسین روحی