×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر
امیدواریم اواخر خرداد ماه شاهد سیر نزولی ابتلا باشیم/ اگر نرخ رشد افزایش نداشته باشد بهمن‌ به شرایط مناسبی خواهیم رسید

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، دکتر حسین فرشیدی صبح دوشنبه در نشست خبری که به صورت برخط (آنلاین) برگزار شد اظهار کرد: در دو هفته اخیر آمار استان افزایش پیدا کرده است که مربوط به تماس مشکوک چند هفته قبل مردم است. از قبل نیز پیش‌بینی می‌شد که اواسط خرداد در پیک باشیم و این اتفاق نیز رخ داد و امیدوارم اواخر خرداد شاهد سیر نزولی در استان شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه کشور در سه دوره پیک را تجربه کرده است، عنوان کرد: پیک اوایل در چهار استان اولیه صورت گرفت و پس از کاهش آمار آن‌ها چهار استان دیگر درگیر شدند و پس از آن استان‌های دیگری درگیر شدند که استان ما نیز یکی از استان‌های درگیر در دسته سوم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه پیش بینی ما بالاتر این آمار و ارقام موجود بود تصریح کرد: استان هرمزگان بر اساس پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت عمل می‌کند و ما یکی از کشورهایی هستیم که از نظر سازمان بهداشت جهانی عملکرد مناسبی را ثبت کردیم.

در صورت افزایش ابتلا، بازار را تعطیل خواهیم کرد

فرشیدی ابراز داشت: اگر مردم رعایت نکنند مجبور شویم بازار را نیز تعطیل خواهیم کرد و اقدامات شدیدتری در دستور کار قرار دهیم. بر اساس مصوبه ستاد استفاده از ماسک در اتوبوس و ادارت اجباری است.

وی با ذکر اینکه که بیماران در دو هفته اخیر بیماران علامت دار ما بیشتر شده است مطرح کرد: جمعیت زیادی به مراکز تست‌گیری مراجعه کرده‌اند که خطرناک است. با توجه بر براورد ما 30 درصد از این افراد واقعا نیاز به تست ندارند که نیاز است مردم از مراجعه غیر ضروری به این مراکز پرهیز کنند.

احتمال انتقال از افراد دارای علامت بیشتر است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان داشت: بیشترین سرایت از افراد علامت دار به خصوص سرفه است. تمام افرادی که علامت دارند در اولیت نمونه گیری قرار دارند و امکان انتقال در بیماران بدون علامت کمتر است.

فرشیدی با بیان اینکه بندرعباس 73 درصد از موارد کرونا در هرمزگان را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: هر بیمار در 24 ساعت یک نفر را آلوده می‌کند. وقتی گفته می‌شود در یک روز 205 نفر بیمار داریم یعنی اگر نکات بهداشتی رعایت نشود این رقم هفته بعد 400 نفر خواهد رسید.

60 تخت ICU جدید به استان افزوده خواهد شد

وی با بیان اینکه تحرک اضافی باعث ایجاد مشکل برای کادردمان خواهد شد، اذعان کرد: سیاست ما تقویت زیرساخت های درمانی، تقویت مراقبت های بهداشتی از افراد دارای بیماری زمینه‌ای و قرنطینه موثر در مبارزه با بیماری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تشریح کرد: 60 تخت آی سی یو جدید در سطح استان افزوده خواهد شد و امکانات بخش‌های خصوصی در زمینه راه اندازی آزمایشگاه‌های سلولوژی نیز استفاده می‌شود. تست های سلولوژی باعث شناخت بیماران بدون علامت خواهد شد و می‌توان گفت چند نفر ایمن هستند و این بیماری را گذرانده‌اند.

فرشیدی با بیان اینکه متوسط تست های انجام شده از متوسط کشوری بالاتر است گفت: آمار رسمی آمار تست کووید مثبت است. کنار این ها افرادی هستند که تست منفی دارند اما علائم بالینی برخی از افراد کووید 19 را نشان می‌دهد و دارای تست منفی هستند.

وی عنوان کرد: در ستاد استانی مصوب شد که هیچ تجمعی صورت نگیرد و فرمانداری با هر تجمعی بیش از شش نفر برخورد خواهد کرد و برگزاری تجمعاتی مانند عروسی‌ها نیز ممنوع است.

امکان تعطیلی برخی اماکن پرخطر وجود دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه در برخی از اماکن نیاز به تداخل و تعطیلی وجود دارد، تصریح کرد: با افزایش بیماران، اماکنی که امکان انتقال ویروس در آن‌ها زیاد است تعطیل خواهند شد.

فرشیدی با توجه به عدم وجود واکسن برای این بیماری، رعایت اصول بهداشتی را یکی از مهم‌ترین اقدامات در جلوگیری از ابتلا دانست و ابراز داشت: می‌توان گفت این بیماری زمانی ریشه‌کن خواهد شد که حدود 70 درصد از جامعه مبتلا شوند.

بهمن‌ماه به شرایط مناسبی خواهیم رسید

وی مطرح کرد: اگر روزانه با افزایش 5 درصدی ابتدا مواجه باشیم تا بهمن ماه به شرایط مناسبی خواهیم رسید و با مشکل شدیدی روبرو نخواهیم بود.

استفاده از هتل‌ها به عنوان نقاهتگاه باعث تقویت ماندگاری افراد در قرنطینه و رونق اقتصادی هتل‌ها خواهد شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان داشت: به بیماران بدون علامت هیچ دارویی داده نمی‌شود و تنها قرنطینه و خود مراقبتی توصیه می‌شود.

فرشیدی اظهار کرد: برای تقویت ماندگاری افراد در قرنطینه است هتل را پیشنهاد دادیم و در تلاش هستیم که هزینه آن را پرداخت کنیم چراکه که باعث رونق اقتصادی هتل‌ها در این شرایط خواهد شد. افرادی که امکان رعایت قوانین قرنطینه را در خانه ندارند به اماکن اقامتی در نظر گرفته شده منتقل می‌شوند.

حدود 130 نفر از کادر درمان استان به کرونا مبتلا شده‌اند

وی با ذکر این نکته که در هفته جاری هفت نفر از متخصصین استان به این بیماری مبتلا شدند و در حال حاضر قرنطینه هستند، اذعان کرد: تا هفته پگذشته 123 نفر از کادر درمان استان هرمزگان به بیماری کرونا مبتلا شدند و یک نفر نیز شهید شدند. در این مدت سه پزشک بدحال وارد ای سی یو شدند و وضعیت مناسبی نداشتند.

غلامعباس شمس الدینی