×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بندرعباس بزرگترین شهر ساحلی ایران اما محروم از امکانات شهری

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، بهنام کهوری از فعالان اجتماعی استان هرمزگان در یادداشتی آورده است:

به دلیل جایگاه و اهمیت شهر در زندگی اجتماعی بشر همواره شهر، شهرنشینی و مدیریت این واحد اجتماعی از مشغله‌های فکری حکومتگران و اندیشمندان در طول تاریخ بوده است و همواره متفکران بزرگ اجتماعی از افلاطون تا ابن خلدون و تا رابرت پارک، هاروی و … به مطالعه پیرامون مسائل شهری پرداخته‌اند.

امروزه در مناسبات جهانی، کلان شهرها به عنوان موتور محرک توسعه کشورها ایفای نقش کرده و پراکنش همین کلان شهرها در سراسر دنیا به عنوان قطبهای توسعه، شبکه‌های پیچیده‌ای از روابط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره به وجود می‌آورد که فضایی جهانی می‌سازد.

کم نیستند کلان شهرهایی که بیش از کشورهای‌شان نام آنها در اخبار و رسانه ها شنیده میشود و با جای دادن مهمترین مراکز و کانونهایی که برنامه‌ریزی‌های ملی و بعضاً فراملی در آنها صورت می‌گیرد؛ نقشی کلیدی در نظام برنام‌هریزی توسعه ملی ایفا می‌کنند.

در دهه های اخیر با توسعه و رشد فضایی و کالبدی کلان شهرها و همچنین افزایش جمعیت آنها به خصوص در کشورهای در حال توسعه، مشکلات و مسائل عدیده‌ای گریبانگیر شهروندان و مدیران شهری شده است.

شهر بندرعباس نیز به علت واقع بودن در ساحل خلیج فارس و دارابودن دو بندرگاه تجاری شهید باهنر و شهید رجایی، پالایشگاه های ستاره خلیج فارس و بندرعباس، صنایع آلومنیوم وفولاد و کشتی سازی از موقعیت خاصی در کشور برخوردار است و می‌توان گفت مهمترین و پرجمعیت‌ترین شهر ساحلی ایران می باشد و با توجه به موقعیت آن می‌بایست از استانداردهای شهری بالایی برخوردار باشد.

اما این شهر با چنین موقعیتی از مشکلات عدیده ای در خصوص سیستم مدیریت شهری رنج می‌برد که برخی از این مشکلات حتی جایگزین زیبایی‌ها و جذابیت‌های این شهر در افکار و اذهان مردم کشورمان شده است.

عدم زیباسازی ورودی‌های شهر بندرعباس

خرابی آسفالت خیابان‌های شهر

پایین بودن سرانه فضای سبز شهری

نبود سیستم حمل و نقل مطلوب که رضایت شهروندان را جلب کند

مشکل خورهای شهر و فاضلابی که به دریا می ریزد

 نامناسب بودن پیاده‌روها

نبود زیر ساخت‌های مناسب شهری در شهرک پیامبر اعظم
عدم شفافیت در بودجه سالیانه شهرداری که خود مایه بسیاری از این مشکلات است 

عدم نگهداری از پروژه‌های احداث شده توسط شهرداری از جمله تونل‌های گل که به صورت آهن پاره در سطح شهر رهاشده‌اند و پروژه باغ گل بندرعباس

 عدم زیباسازی میدان‌ها و خیابانهای شهر بندرعباس که می توان از میدان پارک شهر و میدان شهدا (یادبود سابق نام برد(

 عدم نظارت شهرداری بر روی پروژه های ساختمانی سطح شهر که باعث گردیده سازندگان کوچه ها را به کارگاه ساختمانی تبدیل کنند و گاه با پایان پروژه‌، انبوهی نخاله در کوچه رها و حتی باقیمانده بتون و آسیبی که جوی‌های کوچه و خیابان زده‌اند را به حال خود رها می‌کنند.

مشکل کمبود پارکینگ در سطح شهر بندرعباس که شهرداری تاکنون تدابیری برای آن نداشته است و عملا برخی زمین‌های خاکی با وضعیتی مناسب بدون نظارت شهرداری به پارکینگ تبدیل شده است.

از همه مهم‌تر این که ساحل بندرعباس که با کمی تدبیر و طراحی اصولی می توانست بعنوان مهم‌ترین تفرجگاه مردم و منبع عظیمی برای اشتغال جوانان و درآمدزایی برای شهرداری باشد، خشک و بی روح به پارکینگ تبدیل شده است.

مشکلات فوق تنها بخشی از مشکلات شهر بندرعباس است و شهرداری بندرعباس به عنوان متولی مدیریت شهری می بایست نسبت به رفع و یا کاهش مشکلات فوق اقدام کند. مشکلاتی که حل هر کدام از آنها می‌تواند در جلوه و زیبایی شهر اثر مثبت به جای نهد.

لذا قصد دارم در مجموعه‌ یادداشت‌هایی با ذکر جزئیات از مسائل و مشکلات شهرداری، راهکارهایی را نیز برای حل معضلات شهر بیان کنم.