×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افزایش ظریب اطمینان سرمایه‌گذاری در شهرک صنعتی میناب

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقهای هرمزگان، دکتر هوشنگ ملایی در حاشیه افتتاح از پروژه‌های وزارت نیرو در قالب پویش هرهفته الف ب ایران که با حضور ویدیو کنفرانسی رئیس جمهور و وزیر نیرو برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به نقش و جایگاه شهرک صنعتی میناب (تیرور) در توسعه اقتصادی، اجتماعی و ایجاد اشتغال پایدار در شهرستان میناب عملیات اجرایی تامین و انتقال آب به این شهرک صنعتی در دستور کار شهرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان قرار گرفت.

وی عنوان کرد: این شهرک به واسطه قرار گرفتن در محدوده زراعی شبکه آبیاری و زهکشی میناب دارای ظرفیت مناسبی جهت سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های صنایع تبدیلی مواد غذایی دارد. همچنین هم‌اکنون در این شهرک صنعتی، تولید قطعات پیش ساخته بتنی و تولید غذای آبزیان مشغول به فعالیت هستند.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان اینکه اتمام این پروژه ظریب اطمینان سرمایه‌گذاری در شهرک صنعتی مینناب را افزایش خواهد داد، تصریح کرد: با بهره‌برداری از این پروژه که 20 میلیارد ریال اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است، آب مصرفی شهرک صنعتی تیرور از خط دوم انتقال آب میناب به بندرعباس واقع در پایین دست شهر تیرور تا مخزن شهرک صنعتی تیرور به میزان 30 لیتر در ثانیه تامین خواهد شد که نقش مهمی در توسعه این شهرک و تحقق جهش تولید خواهد داشت.

وی تشریح کرد: احداث سه هزار متر خط لوله پلی اتیلن به قطر 200 میلی‌متر، احداث و تجهیز ساختمان ایستگاه پمپاژ به ظرفیت 30 لیتر بر ثانیه و احداث چهار دستگاه حوضچه شیرآلات از جمله رئوس عمیات اجرایی این پروزه محسوب می‌شوند.

ایجاد اشتغال مستقیم برای پنج هزار نفر/ ارتقاء شاخص‌های توسعه‌ پایدار منطقه

 در قالب پویش هر_هفته_الف_ب_ایران پروژه‌ طرح تامین و انتقال آب شبکه 500 هکتاری گلخانه شمیل، بخشی از شبکه شمالی دشت میناب (سه هزار هکتار) و شبکه آبرسانی 500 هکتاری گلخانه‌های شمیل با حضور ریاست محترم جمهور و وزیر نیرو به صورت ویدیو کنفرانس افتتاح شد.

وی عنوان کرد: به منظور انتقال بخشی از منابع آب مخازن سدهای شمیل و نیان، جهت تامین آب شبکه 500 هکتاری گلخانه دشت شمیل و سه هزار هکتار از اراضی شبکه شمالی دشت میناب، عملیات طراحی و اجرای خط انتقال لوله فولادی از محل دریچه شیرخانه سدشمیل با ظرفیت حدود هزار و 140 لیتر در ثانیه از طریق خط لوله فولادی هزار و 200 میلیمتری موجود در محل بند انحرافی شمیل در دستور کار شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان تصریح کرد: با افتتاح این پروژه آب مورد نیاز برای اجرای سامانه نوین آبیاری در بخش شمالی دشت میناب به مساحت سه هزار هکتار و شبکه گلخانه شمیل به مساحت 500 هکتار تامین شد.

ملایی بیان داشت: عملیات اجرایی این پروژه که با هزینه‌ای بالغ بر 340 میلیارد ریال توسط وزیر محترم نیرو به بهره‌برداری خواهد رسید در دو راس «خط انتقال» و «شبکه اصلی تامین آب گلخانه‌های شمیل به مساحت 500 هکتار» به اتمام رسید.

وی ادامه داد: برای احداث این خط انتقال آب، هفت کیلومتر لوله‌گذاری فولادی به قطر 900 میلی‌متر انجام و 18 دستگاه حوضچه شیرآلات آب و هوا احداث شده است. برای بهره‌برداری شبکه اصلی تامین آب گلخانه‌های شمیل نیز  عملیات تهیه و اجرای لوله پلی اتیلن به طول پنج کیلومتر به قطرهای 200 تا 400 میلی‌متر و نصب شیرآلات با بالاترین کیفیت انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان تشریح کرد: اجرای این طرح علاوه بر کاهش تعارضات اجتماعی ناشی از عدم کفایت آب، باعث ایجاد اشتغال مستقیم برای پنج هزار نفر از مردم خواهد شد که رونق اقتصادی و بهبود شرایط اجتماعی منطقه را نیز در پی خواهد داشت. علاوه بر آن ظرفیت بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری در راستای تولید، فرآوری و صادرات محصولات کشاورزی نیز در استان هرمزگان فراهم خواد شد.

ملایی خاطرنشان کرد: با توجه با راندمان بالای آبیاری و تولید محصولی که در کشت‌های گلخانه‌ای وجود دارد رونق و توسعه این نوع کشت همواره مورد تاکید و توجه دولت‌های مختلف بوده است که تامین نیاز آبی آن‌ها یکی از موضوعات اساسی برای تحقق این مهم است. شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان نیز با اجرای پروژه تامین آب 500 هکتاری گلخانه شمیل و بخشی از شبکه شمالی دشت میناب گامی بزرگ در راستای رسیدن به این هدف برداشته است.

وی اظهار کرد: برای احداث شبکه اصلی توزیع آب مجتمع گلخانه‌ای 500 هکتاری از روش‌ها و تجهیزات نوین استفاده شده است تا کشاورزان و بهره‌برداران بتوانند با بالاترین کیفیت از این نعمت الهی بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: میزان درآمد مردم منطقه، نرخ بیکاری، نرخ مشارکت اقتصادی و درآمدهای استانی از جمله شاخص‌های توسعه اقتصادی و زیربنایی در استان‌ها محسوب می‌شوند که اجرای چنین پروژه‌‌ای توسط شرکت آب منطقه‌ای باعث ارتقاء این شاخص‌ها می‌شود و برای تحقق توسعه یافتگی استان هرمزگان نیز کمک شایانی خواهد کرد.

ملایی در خصوص مسائل محیط زیستی مرتبط با این پروژه تصریح کرد: از ابتدای اغاز پروژه همواره مسائل زیست محیطی مورد تاکید بوده است که بهره‌برداری از آن، مدیریت بهینه منابع آب و خاک دشت میناب و شمیل را در پی خواهد داشت و از افت سطح آبخوان و کاهش کیفیت منابع آب زیرزمینی و فرونشست زمین جلوگیری می‌کند.

برچسب ها :