×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال ۹۸ بیش از ۱۰۰ کد رشته دانشجو پذیرش کرد

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، دکتر موسی جاودان رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان در جمع خبرنگاران با تشریح ماموریت‌های این مرکز دانشگاهی گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی با هدف اصلاح هرم شغلی و تربیت نیروی انسانی ماهر در سال 1370 تاسیس شده است. این دانشگاه با توجه به رسالت خود مبنی بر آموزش و پژوهش در مرزهای فناوری، آماده کردن نیروی انسانی برای ورود به بازار کار، افزایش توان علمی و تخصصی شاغلین بخش های مختلف صنعت، مدیریت و خدمات اجتماعی، فرهنگ و هنر کشاورزی و هم چنین به دلیل تفاوت ماهوی با آموزش های رایج دانشگاهی و بومی کردن دانش منطقه ای نسبت به طراحی و تدوین رشته های مورد نیاز جامعه اقدام می کند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان در ادامه  در خصوص برنامه‌های درسی افزود: در نظام آموزشی علمی کاربردی با توجه به نیاز مخاطبین (تقاضا در جامعه) طراحی و اجرای دوره ها به دو شکل امکان پذیر است. آموزش های رسمی که شامل اهداف کلان برای فراگیران است. این آموزش ها نظام یافته و در مراکز مجری شکل گرفته و به آموزشهای مقطع دار نیز معروف است و شامل کاردانی ناپیوسته علمی کاربردی(کاردانی فنی و کاردانی حرفه ای) و کارشناسی ناپیوسته علمی کاربردی (مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه ای) است و آموزش های تکمیلی بین سطوح تحصیلی که دوره های کوتاه مدت هستند که بین مقاطع تحصیلی آموزش عالی به منظور ارتقا بهره وری نیروی کار مطابق با فناوری های روز در شروع یا حین کار در محیط کارگاه یا مرکز آموزشی ارائه می شود. این آموزش ها در قالب پودمان ها و یا بسته های آموزشی طراحی و اجرا می شود و قابلیت تجمیع به دوره های رسمی عالی را دارند.

وی تدوین و بازنگری برنامه های درسی رایکی از مهم ترین فعالیتهای دانشگاه جامع علمی کاربردی دانست و اظهار کرد: واحد استانی هرمزگان اهتمام ویژه ای را برای تحقق اهداف عالیه دانشگاه در این زمینه دارد. کمیسیون برنامه ریزی آموزشی و درسی دانشگاه از سال 1392 فعالیت خود را به منظور ایجاد هماهنگی، تعامل و برقراری ارتباط مستمر و موثر بین دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان و دستگاه های اجرایی، نهادهای دولتی و غیر دولتی مرتبط در استان به منظور شناسایی و بهره گیری از ظرفیت های استانی آغاز کرده است. تاکنون بیش از 50 عنوان برنامه درسی کوتاه مدت به دبیرخانه این کمیسون پیشنهاد داده شده است و با توجه به تفویض اختیار صورت گرفته بیش از 15عنوان در این دبیرخانه مصوب شده و آماده اجرا است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به اقدامات انجام شده این واحد دانشگاهی در حوزه تدوین و بازنگری برنامه های درسی، یاد آور شد: انجام فعالیت های نیازسنجی با توجه به برنامه های توسعه ای استان، سند آمایش سرزمینی تعامل و هماهنگی با دستگاه های اجرایی مستقر در سطح استان و تلاش برای وضع مشوق های قانونی و ترویجی به منظور حمایت از دانش آموختگان دانشگاه، ایجاد توازن بین رشته های در حال اجرا با نیاز واقعی بازار کار استان، نظارت بر حسن اجرای برنامه های درسی،شناسایی متخصصان خبره در حوزه مختلف شغلی برای تشکیل کمیته های تخصصی برنامه ریزی درسی و ایجاد بانک اطلاعاتی متخصصان و افراد توانمند در حوزه تدوین برنامه های درسی وهدایت و ارائه خدمات مشاوره ای و کارشناسی به سازمان ها و دستگاه های اجرایی و نهاد های متقاضی تدوین برنامه درسی انجام شد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان دلایل کاهش تعداد دانشجو در این مرکز را اعلام کرد و گفت : مراکز علمی کاربردی در سال 98 در بیش از 100 کد رشته اقدام به پذیرش دانشجو داشته اند بیشترین سهم پذیرش دانشجو در گروه مدیریت و خدمات اجتماعی و صنعت بوده است. با توجه به مصوبه شورای عالی اداری مبنی بر انحلال مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه های اجرایی مرکز علمی کاربردی جهاد کشاورزی و فرهنگ و هنر تعطیل شدند و این موجب کاهش دانشجو در گروه کشاورزی و فرهنگ و هنر شده است.

دکتر جاودان پیرامون نحوه جذب مدرسان در دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطر نشان کرد: در دانشگاه جامع علمی کاربردی سه گروه مدرس داریم که نحوه جذب آنها با هم تفاوت دارد. گروه اول مدرسان آموزشی،گروه دوم مدرسان معارف و گروه سوم نیز مدرسان خبره یا تجربی هستند.

وی تشریح کرد: مدرسان آموزشی از طریق فراخوان که اولین دوره فراخوان در سال 95، فراخوان دوم در سال 97 و فراخوان سوم در سال 98 برگزار شد که با توجه به وضعیت پیش آمده در کشور هنوز به پایان نرسیده و فعلاً در مرحله برنامه ریزی برای برگزاری مصاحبه کارگروه تخصصی می باشد و ان شاءالله  پس از برگزاری جلسات مصاحبه علمی و تخصصی و برگزاری دوره آشنایی با نظام علمی کاربردی و روش و فنون تدریس ، تا شهریور  کد مدرسی این دسته از مدرسان صادر خواهد شد.

رئیس دانشگاه جامعه علمی کاربرزدی استان هرمزگان ابراز داشت: مدرسانی که در فراخوان تدریس شرکت می کنند باید به غیر از شرایط عمومی شرایط اختصاصی از قبیل داشتن سن بین 28 سال تا 75 سال، معدل ارشد یا دکتری بالای 16( که البته برای فراخوان 99 قرار شده ملاک معدل5/15 باشد) مرتبط بودن مدرک تحصیلی با گروه درس انتخابی و نیز همسان بودن مدرک دو مقطع تحصیلی را نیز باید داشته باشند.

جاودان تصریح کرد: مدرسان گروه معارف که از بین دو گروه مدرسان معارف دارای مجوز نهاد نمایندگی و یا فارغ التحصیلان سطح سه دانشگاه در رشته های معین و در فراخوان اعلامی توسط نهاد نمایندگی دانشگاه جذب می شوند و شرایط اختصاصی این گروه نیز سن زیر 45 سال، مجموع معدل دو مقطع تحصیلی بیش از 16 و مجوز از نهاد نمایندگی استانی یا کشوری است و پس از گذراندن دوره آشنایی با نظام علمی کاربردی برایشان کد مدرسی صادر خواهد شد و افرادی که مجوز ندارند بایستی در جلسات مصاحبه شرکت و مراحل فراخوان را طی نمایند.

برچسب ها :