×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
افزایش ۹۷۰ برابری تولید محصولات کشاورزی طی هفت سال گذشته

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، «علی باقرزاده همایی» ظهر امروز (30 مرداد) نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد اظهار کرد: در ابتدای دولت تدبیر امید استان هرمزگان سه هزار و 400 تن ظرفیت تولید محصولات کشاورزی داشتیم که اکنون به ۳۳ هزار تن رسیده است. ۱۳ هزار هکتار اراضی جدید را نیز واگذار خواهیم کرد که اتفاق بسیار بزرگی در استان بشمار می‌رود.

وی افزود: این اقدام در راستای جهش تولید است که ۲۰۰ هزار تن ظرفیت تولید برای ما ایجاد می‌کند که یک میلیارد دلار ارز آوری برای کشور بدنبال خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به وجود هشت هزار سازه آبخیزداری در هرمزگان، عنوان کرد: در سال ۹۸ بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در بخش کشاورزی توزیع شده است که اشتغالی معادل ۴۸۰۰ نفر را بدنبال داشته است.

باقرزاده درباره پروژه‌های هفته دولت امسال نیز گفت: ۱۵۲ پروژه در بخش کشاورزی با ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار شامل صنایع تبدیلی، سامانه‌های آبیاری تحت فشار، شبکه روستایی، جاده بین مزارع ۱۸ کیلومتر، کانال‌های آبیاری، احیای قنوات، واحد تولید پرورش شتر و بز با اشتغال ۶۲۰ نفر در استان مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: اجرای ۵۰۰ هکتار گلخانه در استان را در دستور کار داریم و اینها موجب جهش‌های خوبی در زمینه تولید بخصوص با رویکرد صادرات خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی درباره اقدامات بزرگ انجام شده در زمینه توسعه زیرساخت‌ها در زمینه کشاورزی گفت: در این دولت بالغ بر دو هزار میلیارد تومان در بخش‌های زیرساختی حوزه کشاورزی و دامپروری در استان هزینه شده است. ۱۶۰۰ هکتار از اراضی استان تحت آبیاری مکانیزه قرار گرفته است.

باقرزاده ادامه داد: در میناب بحران کشاورزی حاکم بود و کشاورزان گرفتاری‌های زیادی در زمینه آب داشتند اما با همت دولت در این راستا، اتفاقات بسیار خوبی در میناب رخ داده و ما توانستیم با افتتاح سامانه آبیاری در میناب و افزایش تخصیص آب از سد استقلال به این منطقه، شاهد رشد بزرگی در زمینه تولید در این منطقه باشیم.

وی اظهار کرد: میزان تولید در بخش کشاورزی و باغداری در هرمزگان به ۲.۹ میلیون تن رسیده است.

این مسؤول با بیان اینکه با اجرای روش‌های علمی، مشاوره در زمینه کشت و آموزش کشاورزان توانسته‌ایم رکورد تولید ۱۶۰ تن گوجه در هکتار را بشکنیم و در زمینه پیاز نیز به ۱۲۰ تن تولید در هر هکتار در استان رسیده‌ایم، خاطرنشان کرد: منفعت این رشد تولید متوجه کشاورزان و تولیدگران است.

باقرزاده درباره توزیع یارانه نهاده‌های دامی گفت: در سویا و ذرت و جو توزیع یارانه دامی داریم که جامعه هدف ما مشخص است. این توزیع بر پایه سامانه‌ای که در وزارتخانه تعریف شده است، صورت می‌گیرد و اگر فرد جوجه‌ریزی نکرده باشد، نمی‌توانیم سویا و ذرت در اختیار آنها بگذاریم و ما مکلف به رصد آنها هستیم و برای رساندن این نهاده‌ها به تولیدکننده اصلی تلاش می‌کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان اضافه کرد: در بحث لیمو دو کارخانه در میناب و رودان داشتیم که اکنون در چرخه بهره‌برداری نیستند ولی کار خوبی که امسال توسط فرمانداری میناب صورت گرفت، ساماندهی کارگاه‌های بسته‌بندی بود که محصولات با کیفیت پایین به بازار نرسد و راهی مراکز آبلیموگیری و خشک‌کنی شود.

وی گفت: امسال رشد تولید لیمو به میزان ۱۰۰ هزار تن در استان داشتیم اما با همت خوبی که صورت گرفت، موجب شد تا قیمت این محصول به کمتر از ۷,۵۰۰ تومان نرسد.

باقرزاده عنوان کرد: خسارت سیل در سال گذشته بسیار زیاد بود. در دی ۹۸ و فروردین ۹۹ مجموعاً ۲۰ هزار اراضی ما را خسارت وارد کرد که ۲۸۲ میلیارد تومان خسارت ثبت شد و دولت دو مصوبه داد که مبلغ ۱۳۶ میلیارد تومان اعتبار از تسهیلات و کمک بلاعوض و توسعه زیرساخت‌ها به استان تخصیص یافت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان یکی از تمهیدات وزارت جهادکشاورزی را تلاش برای تولید کودهای فسفاته به مانند کود اوره در کشور است که بتوان کمبود آن را جبران و مانع از بروز کمبود در بخش کشاورزی شود. با افزایش تولید داخلی می‌توان این نهاده‌ها را تأمین و مشکل کشاورزان را حل کرد. تا زمان رسیدن به توان تولید داخلی مقرر شده برای تأمین نهاده‌ها از تسهیلات بانک کشاورزی استفاده شود تا بتوانیم به نقطه مناسبی در تولید داخل برسیم.

باقرزاده بیان داشت: نصب آبشیرین‌کن بر چاه‌ها با محیط زیست و آب منطقه‌ای است و وزارت نیرو متولی این بخش است. آب شور برای خاک مضر است و کیفیت آب هرچه بالاتر برود برای کشاورزی مفیدتر است و خاک در امان می‌ماند و محصول بیشتری تولید می‌شود. رعایت شرایط زیست‌محیطی و بررسی وضعیت پساب آن ضروری است و افت کیفیت آب در سال‌های اخیر در استان سبب شده تا کشاورزان به سمت استفاده از آبشیرین‌کن حرکت کنند.

وی توصیه کرد: افرادی که برای این منظور اقدام می‌کنند، لازم است تا وارد توسعه برنامه‌های گلخانه‌ای شوند تا به برداشت کمتری نیاز باشد و محصول بهتری نیز تولید شود. البته وزارت نیرو در مواردی به جز گلخانه، برخورد می‌کند و آبشیرین‌کن‌ها را جمع‌آوری می‌کند. با این روش در منطقه کهورستان بیش از ۱۰۰ هکتار مجوز برای ایجاد گلخانه داده شده است و مردم راغب به تولید در بخش گلخانه شده‌اند

برچسب ها :