×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
هوای گرم احتمال بروز حادثه در رانندگی را افزایش می‌دهد


به گزارش تجارت جنوب آنلاین، سرهنگ «اسماعیل تنها» ظهر امروز (25 شهریورماه) با اشاره به تاثیر هوای گرم در رانندگی افراد، اظهار کرد: ابن خلدون و بزرگان علوم جامعه شناسی، رفتارشناسی و ناهنجاری های اجتماعی، درخصوص تاثیرات وارتباط آب و هوا بر جرائم و تخلفات توسط افراد تاکید کرده‌اند و رابطه مستقیمی میان ان دو متصور هستند.

جانشین قرارگاه پلیس‌راه هرمزگان دانستن تکنیک‌های رانندگی در فصل گرما را یکی از الزامات انجام سفری مطمعن و بدون حادثه دانست و عنوان کرد: لازم است که رانندگان در فصل تابستان نكات مرتبط با رانندگی را مدنظر قرار دهند.

 وی آگاهي از نوع راه و شرايط حاكم بر آن را يكي از فاكتورهاي مهم در هنگام سفر دانست و ادامه داد: يعني شكل مهندسي راه، وجود پل، تونل، پيچ‌هاي خطرناك و حادثه‌خيز و نيز مسافتي كه بايد طي شود و همچنين شرايط آب و هوايي را بايد دانست تا با آگاهي و آسودگي خاطر سفر كرد.

جانشین قرارگاه پلیس‌راه هرمزگان بیان داشت: موضوع مهم و شاخص در تابستان،‌ شرايط اقليمي گرم آن است كه بر آمادگي و واكنش راننده در هنگام مقابله با خطرات تاثير مي‌گذارد.

 سرهنگ تنها با بیان اینکه گرما، آرامش و خونسردي را در هنگام رانندگي سلب مي‌كند، تصریح کرد: هواي گرم بالاي 27 درجه سانتی‌گراد عكس‌العمل راننده را 0.03 ثانيه كندتر مي‌كند. در چنين شرايطي، راننده رفتاري متفاوت با ديگران خواهد داشت كه در نهايت خستگي، بي‌حوصلگي و عدم تمركز را در پي دارد و حوادث رانندگي در همين صدم ثانيه‌ها رخ مي‌دهد.

وی با بیان اینکه گرما بر قسمت‌هاي مختلف اتومبيل تاثيرگذار است، تشریح کرد: گرما بيشترين تاثير را بر لاستيك‌ها و موتور خودرو مي‌گذارد كه شرايط مشكلي را براي راننده به وجود خواهد آورد؛ بنابراين اگر مجبور به رانندگي نيستند، اتومبيل را متوقف كرده و پس از كمي استراحت و استفاده از نوشيدني‌هاي خنك، در شرايط بهتري رانندگي كنيد.

جانشین قرارگاه پلیس‌راه هرمزگان ابراز داشت: درهواي گرم، سطح جاده نرم است و به اصطلاح قيرزدگي به وجود مي‌آيد و بايد در هنگام پيچيدن به طرفين و ترمز كردن، بسيار مراقب باشيد.

سرهنگ تنها با بیان اینکه برای سفر در تابستان و هوای گرم از قبل برنامه‌ریزی داشته باشید، اظهار کرد: لازم است که بازدید وسیله نقلیه از لحاظ شرایط فنی، وسایل سرمایشی انجام شود.

وی با بیان اینکه اولویت عدم رانندگی در ساعات گرم به خصوص ظهرها است، خاطرنشان کرد: در هنگام توقف، خودرو را در زير نورآفتاب پارك نكرده و سيستم خنك‌كننده و سرمايشي خودرو را مورد بازديد قرار داده و از سالم بودن آن مطمئن باشيد. روغن ترمز خودرو را بازديد كنيد، جوش نيامده باشد چراکه در این صورت خاصيت خود را از دست مي‌دهد.

جانشین قرارگاه پلیس‌راه هرمزگان در پایان ضمن تاکید بر حفظ تمرکز توسط رانندگان گفت: سرنشينان و به خصوص بچه‌ها به مدت طولاني در يك اتومبيل پارك‌شده منتظر نباشند. بعد از 2 ساعت رانندگي، به مدت 10 دقيقه در يك محل مناسب استراحت كنيد و وسايل مصرفي خودرو مانند لامپ و تسمه پروانه را همراه داشته باشيد.

برچسب ها :