با ما ارتباط برقرار کن

یادداشت و تحلیل

به کجا چنین شتابان…..

منتشر شده

روی

✍ سرهنگ اسماعیل تنها، سرپرست اداره کنترل ونظارت بر عملیات جاده ای پلیس راه استان هرمزگان

واژگونی ۴۶درصد تصادفات درجاده های استان هرمزگان را به خود اختصاص داده است. تصادفات ازنوع واژگونی ، خروج ازجاده وقتی رخ می دهد که یک وسیله نقلیه در آن‌نقش دارد یا دراثرسایرعوامل ازجمله خرابی ونقص راه ، وجود مانع درسطح ومسرعبور، مانوردرجهت رد کردن موانع ، لغزندگی راه ویا نقص فنی حادث مثل ترکیدگی لاستیک نو ویا نقص مستمریابقولی نقص قدیمی وسابقه داردروخودرو مثل ترکیدگی لاستیک قدیمی وفرسوده ، نقص فنی مثل نقص سامانه روشنایی سوختن چراغ و…..وبا دراثرحرکات ورفتارهای سایررانندگان‌ویاکاربران جاده ای مثل تغییرمسیرناگهانی وسیله نقلیه ای که درلاین ومسیرعبورکنارما درحال حرکت است یا ورود ناگهانی وسیله نقلیه ای ازمسیرفرعی به اصلی ، ورود عابربصورت ناگهانی و….به سطح راه رخ می دهد. درهنگام رانندگی همیشه کسانی که برای ماعزیزهستند همسفرماهستندخانواده ، دوستان وآشنایان ، همکاران وکسانی که چشم وچراغ وعزیزدل ما وخانواده هاشون هستند. تصادفات برخلاف اسمش هرگزاتفاقی وتصادفی بوجودنمی آیدورخ نمی دهد. رانندگی برخلاف تصورما یک کارفردی نیست و اتفاقا یک کارجمعی است وبه رفتارهمه کاربران ترافیکی وابسته است. مواردذیل که دربرررسی تصادفات‌مشاهده شده ونتیجه آن ازدست رفتن‌جان‌عزیزترین وباارزش ترین  افراد جامعه وازبین رفتن فرصت یگانه زندگی است جهت دانستن و رعایت آن برای خودم وهمه مطالعه کنندگان آورده می شود می بینیم‌که خیلی ازنکات راهمه مامی دانیم وآن را تجربه کرده ایم چه درموقعی که خود راننده بوده ایم یا بعنوان سرنشین ومسافردرخوردو ….

۱_برای سفرخود برنامه ریزی کنیم .

۲_قبل ازسفرخواب واستراحت‌کافی داشته باشیم.

۳_وسیله نقلیه خودرا قبل ازسفربرای انجام سرویس ، بازدیدهای فنی ازلحاظ سلامت فنی خودرووتجهیزات لازم مثل آب وروغن ، لاستیک،سیستم روشنایی، ترمزو…. جهت مسافرت به تعمیرگاه های مجازبرده وازسلامت وسیله نقلیه اطمینان حاصل کنیم.

۴_اطلاعات لازم ازمسیرومقصدسفرشامل فاصله تامقصد، وضعیت راه ومسیر، استراحت گاه ها درطول مسیررا ازقبل بپرسیم و بدانیم .

۵_سرنشینان وسایل نقلیه مراقب هوشیاری راننده باشند. درصورت احساس خستگی وخواب آلودگی راننده حتما بارعایت احترام به راننده یادآوری وتذکرات لازم را بدهند. 

۶_درهوای گرم حتما ازسلامت کولرماشین اطمینان حاصل کنید. گرما برروی رفتارراننده واختلال درتمرکز وتصمیم‌گیری درست تاثیردارد وبرای خلاص شدن ازدست گرما سرعت غیرمجازورفتارهای خطرناک‌دررانندگی بیشترمی شود.

۷_دربیشترتصادفات ازنوع وازگونی یک موضوع متاسفانه مشترک هست وزیاددیده می شود وآن خوابیدن سرنشین‌جلو واصطلاحا کسی که کناردست راننده هست بوده که نقش مهمی در خواب الودگی راننده دارد.قبل ازسفرودرجمع خانواده به کسانی که جلو می نشینند این موضوع را بگویید که اگرقرارهست جلوبنشینیدحتما بایدبیداربمانید.  اگرحس کردید سرنشین جلو خواب آلوداست حتما برای استراحت به صندلی عقب برود.

یادمان‌باشد سهم مادر ایمنی وسلامت سفر این است که اول خودما بدانیم ورعایت کنیم ودیگرآن که درمقابل تخلفات ونقض قوانین حتی شده با روی برگرداندن ونشان دادن ناراحتی هم‌که شده عکس العمل نشان دهیم وبی تفاوت نباشیم. 

تصادف هرگزتصادفی نیست. 

یادداشت و تحلیل

امید دوباره

منتشر شده

روی

دولت‌ها و مسئولان مختلفی آمدند و رفتند ولی بندرعباسی ها همچنان منتظر وعده ای هستند که با سلامت شان پیوند دارد . وعده ای که مشکلاتش انگار چونان زنجیره بهم متصل هستند .ترمیم شبکه فاضلاب در صورتی محقق می شود که بافت فرسوده احیا گردد ، احیای بافت فرسوده منوط به تامین مسکن ساکنان این مناطق است .پساب آلوده صنایع معطل تصفیه‌خانه و تصفیه‌خانه چشم‌به‌راه بازسازی از سوی شرکت توسعه زیرساخت خلیج‌فارس می باشد . در واقع دهه هاست که مردم شهر بندرعباس از معضل بزرگی بنام فاضلاب رنج می برند . فعالان محیط زیستی و رسانه ها نیز به کرات روی این موضوع حساسیت هایی را نشان داده اند ،هشدار مدیرکل محیط زیست استان مبنی بر ورود فوری و حل مشکل فاضلاب ، ورود دستگاه قضایی ، و توجه ویژه استاندار به این مسئله موجب شد تا دغدغه مهم مردم به طور جدی مورد توجه واقع شود .و ماحصل نشست های مکرر و تعامل همه دستگاهها این شد که شرکت زیر ساخت متشکل از شرکت فولاد هرمزگان جنوب، گروه سرمایه گذاری ارزش (مادکوش)، ایمیدرو، صبافولاد خلیج فارس، شرکت ملی صنایع مس ایران، پالایشگاه نفت بندرعباس،منطقه ویژه خلیج فارس، شرکت ملی فولاد ایران و ستاره سیمین هرمز به عنوان سهامداران شرکت پای کار بیایند . ناگفته نماند که در سال ۱۳۹۴شرکت آبفا پیمانکار پروژه را معرفی نمود و مقرر شده بود که تا پایان سال ۱۳۹۶این طرح به بهره برداری برسد حتی دو سال دیگر هم فرصت داده شد اما در نهایت پیمانکار خلع ید شد به گفته مدیرعامل آبفای استان با انتقال قرارداد سرمایه گذاری شرکت «ژرف کار جم» به شرکت جدید، طرح ارتقا و بازسازی تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس، تصفیه و بازچرخانی پساب و اجرای خط انتقال پساب جهت استفاده مجدد در صنایع غرب توسط سهامداران شرکت زیر ساخت اجرا می‌شود. و شرکت زیر ساخت با جدیت درپی سامان بخشیدن به مسئله مهمی است که دیگر ادامه آن قابل تحمل نیست .

فاضلاب شهر بندرعباس که از چندین نقطه از جمله «خور (آبراه) گورسوزان»، «شیلات»، «سورو»، «سنگ کن»، «دوهزار» و «کپشکن»و نقاط دیگر شهر (حدود ۴۰نقطه) سرازیر دریا می‌شود؛ می تواندتهدید کننده جدی سلامت مردم ، نابود کننده محیط زیست دریایی ، و تبدیل کننده سواحل بندرعباس به آلوده ترین سواحل جهان باشد .درحالیکه همین امروز هم کدری آب دریا ، رشدفزاینده جلبکی ، سخنان چندی قبل مدیر عامل آب فاضلاب هرمزگان مبنی بر عدم تحقق این طرح در موعد مقرر نگرانی های جدی را دوباره ایجاد نمود اما خبرهای خوش استاندار هرمزگان در بازدید روزهای پایانی تیرماه از روند فعالیت ها دوباره امید را در دل مردم و علاقه مندان محیط زیست ایجاد کرد. فریدون همتی معتقد است کیفیت پساب ورودی به دریا از ۳۵۶به ۱۷۰رسیده، نخستین هدف ما حل معضل ورود پساب دریا به منطقه شهری است که قرار است در یک پروسه شش ماهه تمام شود و سپس انتقال آن به سمت صنایع غرب بندرعباس و منطقه ویژه اقتصادی در دستور کار قرارگیرد . او با انتقاد از عملکرد آبفا افزود : آب و فاضلاب نه خود توانایی اجرا داشت و نه سرمایه گذاری که انتخاب کرده بود و اگر به همان منوال پیش می رفتیم حداقل چهار یا پنج سال دیگر درگیر همان مسئله بود و وزارت نیرو هم چنین منابع مالی و امکانات برای اجرای این پروژه نداشت؛ بنابراین می‌توانستیم این پروژه را انجام ندهیم و مردم همچنان در عذاب باشند اما این کار به لطف خدا در مسیر درستی قرار گرفته است. در مجموع با اجرای طرح، یک تهدید شهری و محیط زیستی به یک فرصت بسیار خوب و تاثیرگذار در تمام ابعاد آن تبدیل می شود که امیدواریم با دعای خیر مردم هر چه زودتر بتوانیم این کار را به پایان برسانیم.

در واقع طرح تصفیه و انتقال پساب فاضلاب بندرعباس جهت استفاده در صنایع می تواند به عنوان ماندگارترین فعالیت اقتصادی و البته اجتماعی در استان به ویژه بندرعباس باشد . به این ترتیب امیدواریم در شش ماه آینده شاهد پایان ورود ۷۰۰لیتر فاضلاب در ثانیه به دریا باشیم و با انتقال آن به صنایع از هدر رفت منابع آبی جلوگیری شود .

ادامه ی خواندن

اجتماعی

رانندگان اتوبوس و تاکسی، قربانیان یک بام و دوهوای مسئولین درمانی

منتشر شده

روی

یادداشت؛یعقوب دبیری نژاد:در حالی که تزریق واکسن کرونا به اقشار مختلف جامعه در حال فراگیر شدن است، رانندگان بخش حمل و نقل عمومی بعنوان یکی از پرخطر ترین شغل های در معرض قرارگیری ویروس کرونا همچنان مظلومانه در آتش کرونا در حال سوختن ایستاده اند.

صبح امروز خبرگزاری ها از قول کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا ودارو بلاخره خبر باز شدن سامانه ثبت نام واکسن برای رانندگان اتوبوس و تاکسی شهری را منتشر نمودند و نور امید را در جان بی رمق رانندگان زنده نمودند، اما ظاهرا این قشر که از اولین روزهای شیوع کرونا ، علاوه بر معیشت و درآمد که سلامت و جان خودشان را نیز از دست دادند حالا باید در یک بام و دو هوای شو آف های تبلیغاتی مسئولین بهداشتی دست و پا بزنند. چرا که علی رغم انتشار خبر تزریق واکسن به رانندگان، در سامانه خبری از این امر نیست و کسی هم قصد ندارد تکلیف این قشر مظلوم را مشخص نمایند.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز که این روزها سنگین ترین فعالیتش اعلام آمار کشته شدگان کرونا است، کمافی السابق پاسخگو نیست.

ظاهراً مسئولین بهداشتی فراموش کرده اند که در پی تدبیر آنها، افراد مبتلا به کرونا باید یا در قرنطینه بمانند و یا خودشان در به در به دنبال دارو ،کپسول اکسیژن و ویزیت پزشک و . . . بروند. فقط اگر یک درصد از این ترددها با ناوگان حمل و نقل عمومی انجام شود میزان آسیب پذیری رانندگان تاکسی و اتوبوس مشخص خواهد شد.

مدیران فعلی بهداشت و درمان کشور که میراث دولت تدبیر و امید هستند، برای جا خوش کردن در قلب دولت جدید بهتر است به جای انتشار اخبار کذب، ضمن عذرخواهی از تاخیر در تزریق واکسن رانندگان بخش حمل و نقل عمومی هرچه سریعتر نسبت به این مهم اقدام نمایند تا در این آخرین روزهای تکیه بر مسند ریاست، شاید مشمول حلالیت اقشار آسیب دیده از بی تدبیری ها گردند./ دریا

ادامه ی خواندن

یادداشت و تحلیل

لزوم تغییر سبک زندگی پس از ابتلا به کووید شدید

منتشر شده

روی

موسی جاودان، رییس مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشگاه هرمزگان؛ یکی از مهمترین دلایل راز بقا بشر در کره زمین انطباق با شرایط پیش رو و پذیرش سبک جدیدزندگی در تمام دورها و اعصار زندگی بشر در طول تاریخ بوده است.  بشر به کمک نیروی اندیشه و یادگیری، زندگی خود در طول تاریخ برای پیشرفت های بعدی پیش برده است. برای مثال، هنگامی که احساس کرد در خطر شکار شدن توسط موجودات درنده هست، جایی را انتخاب ­کرد که از گزند حیوانات درنده در امان بماند. اما از طرف دیگر، حوادث طبیعی از جمله طوفان، باران­های سیل­آسا، رعد و برق و تغییرات ناگهانی آب و هوایی موجب آسیب رسانی به شیوه زندگی جنگل نشینی انسان نخستین می­شد و بسیاری از آنان بر اثر این حوادث جان خود را از دست می­دادند­. مشاهده صحنه های این حوادث باز هم او را به این فکر فرو برد تا چاره­ای برای حل مسأله بیابد.

پس از یک تجربه­ ی طولانی از زندگی جنگل نشینی به این نتیجه رسید که می­ باید برای حفظ جان خود، به کوه­ ها و سپس به غارها پناه ببرد.بتدریج و در گذر زمان، شیوه زندگی انسان رو به تغییر و تحول نهاد و از جنگل­ نشینی به غارنشینی سوق پیدا ­کرد. سبک غارنشینی تأثیر زیادی بر شیوه زندگی، رفتاری و ارتباطی او با همنوعان و طبیعت داشت. انسان از شرایط انتخابی خود خوشحال بود، زیرا از شر حیوانات درنده، رعد و برق، صاعقه و طوفان تا حدودی در امان می­ماند. غارنشینی به او کمک کرد از بلاها و مصبیت­ های بسیاری دور باشد تا بتواند با تمرکز بیشتری فکرکند و دوره جدیدی از تکامل را برای خود به ارمغان آورد به طوری که شیوه تغذیه و نوع زندگی­اش را تغییر داد. از فرصت­های پیش آمده در غار برای اندیشیدن، چگونگی سازگاری با شرایط جدید، تلاش و تفکر برای ساختن ابزار و سلاحی برای شکار و دفاع بهتر از خود و ترسیم نقش راه آینده خود استفاده کرد.

به عنوان مثال، انسان پی برد که ایامی از سال میوه ­ها و سایر خوردنی­ ها فراوان است و در فصل­ های دیگری کمیاب می­ شوند. لذا، با ذخیره آن­ها توانست به خود و خانواده کمک مؤثری بنماید و زندگی بهتری داشته باشند. غارنشینی سبک زندگی او را تا حدودی تغییر داد؛ به طوری شیوه تغذیه او به علت دور شدن از جنگل از گیاه­ خواری به گوشت­ خواری تبدیل شد که برای موفقیت در این امر می باید از برآیند هوش، تجربه و یادگیری خود بدرستی بهره لازم را ببرد.

می توان گفت بشر در طول تاریخ با بلاها، بیماری­ها، جنگ ها، حوادث طبیعی، ویروس­ها و آسیب­های فراوانی روبرو بوده است که پس از رهایی از آن می باید سبک و شیوه جدیدی از زندگی را انتخاب کند و بتدریج با آن سازگار شود. در غیر این صورت ممکن است انسان اسیر گرفتاری­های فکری، اختلالات روانی، ذهنی و شخصیتی گردد که مدتی بعد رهایی از آن ممکن است امکان پذیر نباشد و تا پایان عمر گریبانگیر او باشد. در شرایط تاریخی، فرهنگی-اجتماعی و اقتصادی فعلی بسیاری از مردم با مشکلات اقتصادی، فقر، بیکاری، تورم و احساس نگرانی حاصل از این شرایط دسته و پنجه نرم می کردند که ناگهان کووید ۱۹ از راه رسید تا بار فضای اضطراب و فشار روانی را دو چندان کند. هر چند اکثریت قریب به اتفاق مردم منشورها بهداشتی را رعایت می کنند ولی علی رغم حفاظت و مراقبت از خود ناگهان متوجه می شوند که آلوده به نوع ویروس خطرناک شده اند. این شوک ناگهانی در برابر ویروس خطرناک فشار روانی و ذهنی زیادی را بر آن ها تحمیل می کند. در این میان درصدی از مردم به علت شدت بیماری روزهای سخت و پر تنشی را تجربه می کنند. این دسته از مبتلا شدگان پس از رهایی از  بیماری ممکن است اثرات حاصل از فشارها و اضطراب ابتلا به این بیماری روزها، ماه ها و حتی سال ها باقی بماند و زندگی آن ها را تحت تأثیر خودش قرار دهد. یکی از مهمترین راهکارهای لازم پس از ترخیص از بیمارستان و تخفیف بیماری پذیرش سبک زندگی جدید پس از رهایی از چنگال این ویروس پر خطر است. برای مثال ورزشکار حرفه ای، مدیر یک سازمان و شرکت، یک تاجر، کشاورز، کاسب و کارگری که قبل از ابتلا به این بیماری بسیار فعال، اجتماعی سرزنده، پایبند به نظم و برنامه ریزی بوده اند ممکن است به علت شدت این بیماری مجبور باشند مدتی کوتاه یا بلندی از کلیه فعالیت های قبلی خود دست بکشند و فقط به فکر احیای سلامتی خود باشند که پذیرش این شیوه زندگی با سبک قبلی کاملا با هم متفاوت هستند. راکد ماندگی و منع از فعالیت هایی قبلی حتی کوتاه مدت ممکن است باعث احساس کسالت، نگرانی، یأس و دلهره را به دنبال داشته باشد. لذا برای کاهش بار روانی وضعیت موجود بهتر است از گفتن و انجام این اعمال و نگرش ها به شدت پرهیز کنیم:

باخود نگوییم از زندگی عقب افتادم،

برنامه هایم به هم ریخت

دیگر جبران آن امکان ندارد

وام هایم عقب افتاده است

نزدیک بود بمیرم

شانس آوردم

از اهدافم باز ماندم

چقدر بدشانسم و آخه چرا من

در عوض  به انجام این رفتارها بپردازیم:

۱-به توصیه های پزشک معالج توجه کنیم

۲-امیدوارباشیم که بتدریج حالمان بهتر خواهد شد و دوباره به روال عادی زندگی باز می گردیم

۳- اطرافیان نباید بگویند حالت خیلی بحرانی بود، هنوز عمر داشتی. نباید راجع به آن روزهای سخت بیمار چندان صحبتی بشود

۳- آب و مایعات فراوان بنوشیم.

۴-حد اقل در روز یک بار دم نوش­های گیاهی آرامبخش مانند لیموگرس و دارای خواص آنتی بیوتیک مانند آویشن  بنوشیم

۵-به موسیقی بی کلام گوش دهیم

۶- اگر فردی مذهبی هستیم بخشی از وقتمان به امور مذهبی اختصاص دهیم

۷-فایل کتاب های صوتی مورد علاقه مان و فایل صوتی کتاب های انرژی بخش و امید دهنده مانند قدرت تفکر: ژوزف مورفی، معجزه شکر گزاری: راندا برن  و.. را گوش کنیم

۸-بخش از وقت خود را به دیدن برنامه های طنز، مستند، علمی و مورد علاقه شغلی و علمی خود اختصاص دهیم

۹- زمان خود را تا رهاشدگی از بیماری باید مدیریت و برنامه ریزی نمائیم؛ چرا که ممکن است عدم مدیریت زمان فراغت باعث افزایش اضطراب و فشارهای روانی را به دنبال داشته باشد. افزایش فشارهای روانی موجب تضعیف سیستم ایمنی دفاعی بدنی می شود.

۱۰- سعی کنیم به جای شیرینی و چربی بیشتر از میوه و سبزی استفاده کنیم. استفاده زیاد از چربی و شیرینی به خاطر کم تحرکی موجب اندوخته شدن این مواد در کبد می شود و به علت ذخیره بیش از حد این مواد به کبد آسیب می رسد. در مقابل میوه ها و سیزیجات باعث کمک به تجزیه این مواد و کاهش بار کبد می گردد.

۱۱-اگر احساس می کنیم تا این جای زندگی مبتلا به عادت بدی بوده ایم، مثلا زود عصبانی می شویم سعی کنیم  در این فرصت از طریق کسب اطلاعات و راهنمایی درست به اصلاح رفتار خود بپردازیم. برای مثال، پیوسته به خود تلقین کنیم که ما فردی آرام هستیم تا بتدریج ویژگی جدید جایگزین رفتار گذشته گردد.

 

خواهان سعادتمندی و سلامتی شما

ادامه ی خواندن
آگهی
آگهی

پر بازدیدها