×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر
اتمام 6 دور آبیاری تمام کانال‌های دشت میناب

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، بیش از 2 دهه است که مدیریت آبیاری به اراضی دشت میناب را بر عهده دارد و با وجود تنش‌های آبی شدید در چند سال گذشته توانسته، به خوبی این موضوع را مدیریت کند.

معتقد است که کشاورزان و باغداران باید به ارزش واقعی آب پی ببرند و به تلاش شبانه‌روزی متولیان تامین و مدیریت این آب واقف باشند.

وی که اصالتی مینابی دارد، مشارکت مردم در امر مدیریت توزیع آب را یکی از مهم‌ترین مولفه‌های مدیریت مصرف می‌داند و می‌گوید: تنها در صورتی میزان مصرف به مقدار واقعی خود نزدیک خواهد شد که کشاورزان و باغداران عزیز با مشارکتی همدلانه، اصلاح باغات و استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری را در دستور کار خود قرار دهند.

بزرگترین چالش کاری خود را مدیریت توزیع آب در اراضی خرده مالکی می‌داند و اظهار می‌کند برخی از کانال‌ها 200 شارب دارند که اهمیت مشارکت و همکاری را دو چندان می‌کند. وی اصلاح باغات و الگوی کشت را یکی راه حل های موجود برای مدیریت مصرف آب در این اراضی دانست.

در ادامه، گفتگوی خبرنگار روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان را با «علیرضا جمشیدی» مدیرعامل شرکت میناب رود که وظیفه مدیریت شبکه‌ها و کانال‌های آبیاری دشت میناب را بر عهده دارد را خواهید خواند.

مدیرعامل شرکت میناب رود گفت: آب سد از طریق کانال‌ها انتقال به کانال‌های درجه یک و 2 می‌رسد و در نهایت از طریق کانال‌های درجه سه و چهار در میان باغات توزیع می‌شود.

وی عنوان کرد: تمام باغات دشت میناب از طریق کانال‌های درجه سه مشروب می‌شوند؛ در هر کانال تعداد شاربان، مشخصات شاربان، ساعت آب هر شارب، مساحت تحت کشت و نوبت آب‌دهی شارب‌ها درون دیسک‌های جداگانه مشخص است و میراب در هر دور بر اساس ساعت و نوبت آب را میان باغداران توزیع می‌کند.

جمشیدی با اشاره به نوبت‌بندی کانال‌ها جهت آبیاری، تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که کانال‌ها در هر گردش به یک میزان آب را دریافت کنند که با همکاری خوب کشاورزان و باغداران این امر تا کنون تحقق پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت میناب ضمن تاکید بر توزیع عادلانه آب، ابراز داشت: در مجموع بیش از هزار باغدار، آب خود را از طریق کانال‌های آبیاری دریافت می‌کنند.

جمشیدی با ذکر این نکته که هر کانال از شبکه باغات تا کنون تقریبا 6 دور آب دریافت کرده‌اند، بیان داشت: در برخی مواقع مانند بارندگی، تعمیرات و زمانیکه شبکه نیاز به لایروبی ماشینی دارد، آب کانال به صورت موقت قطع می‌شود.

وی گفت: قسمت دیگری از اراضی دشت میناب به مساحت 700 هکتار به کشت صیفی مشغول هستند که آب خود را به صورت ثقلی از سد میناب دریافت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت میناب رود با اشاره به بهره‌برداری شبکه آبیاری تحت فشار در اراضی 2 هزار و 500 هکتاری دشت میناب، افزود: شبکه شمالی دشت میناب از طریق سد شمیل و نیان مشروب می‌شوند.

جمشیدی گفت: سال‌های گذشته که هیچ شبکه مدرن آبیاری در دشت میناب اجرا نمی‌شد، باغات به صورت انهار سنتی آبیاری می‌شدند؛ این فرایند روی یک نظم و ترتیب خاصی انجام می‌شد و میزان برداشت آب هر باغدار بر اساس هکتار و تعداد نخل‌هایش تعریف شده بود.

وی ادامه داد: پس از اجرای شبکه آبیار مدرن در این منطقه، نیاز آبی توسط شرکت‌های مشاور ملی بر اساس مساحت برآورد و تعریف شد و برای هرکدام ساعت آب با در نظر گرفتن دبی دریچه مشخص شد.. مثلا گفته شد که برای یک هکتار مرکبات چند ساعتِ چند لیتری آب تعلق می‌گیرد و بر همین اساس برای تمام باغداران و کشاورزان ساعت آبیاری در نظر گرفته شد؛ ما نیز آب را بر اساس آن ساعات مشخص شده توزیع می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت میناب رود گفت: همکاران با در اختیار داشتن تمام مشخصات مشترکین، بر اساس میزان آب تخصیصی و برنامه‌ریزی انجام شده اقدام به توزیع آب میان مشترکین می‌کند.

 وی عنوان کرد: با توجه به قدمت بالای شبکه، چنانچه اعتبارات لازم جهت تبدیل سیستم موجود به شبکه تحت فشار تامین شود؛ ادامه کار با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت و قطعا باغات با استفاده از این سیستم آبیاری، آب مناسب‌تری را در اختیار خواهند داشت.

جمشیدی در پایان تصریح کرد: اصلاح و الگوی کشت و بهبود نباتات می‌تواند کشاورزی در اراضی خرد را اقتصادی‌تر کند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.