×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تاثیر غیر قابل انکار انتخابات امریکا بر بازار کشور/روند کاهشی قیمت ها همچنان ادامه دارد!!

پس از اعلام پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا به یکباره قیمت ارز و سکه روند کاهش یافت و همچنین پیش بینی می شود طی روزهای آینده دلار و سکه کاهش بی سابقه ای را تجربه کنند که اکثر کارشناسان این کاهش را بدلیل عدم انتخاب مجدد ترامپ و وعده های بایدن دانسته اند زیرا جو بایدن در وعده انتخاباتی خود اعلام کرده بود که در صورت پیروزی به برجام بازمیکردد و فشار حداکثری از ایران برداشته می شود. همین وعده کافی است که جنگ اقتصادی که ترامپ بر علیه ایران طراحی کرده بود حداقل تا زمانی که مشخص شود بایدن متعهد به اجرا وعده های انتخاباتی خود هست یا خیر، برای مدتی تبدیل به آتش بس شود.

اینکه این آتش بس ناگفته و نانوشته تا چه زمانی بر جنگ اقتصادی امریکا متخاصم علیه کشورمان ادامه دارد مشخص نیست اما نمی توان منکر تاثیر انتخابات امریکا بر روی بازار ایران بود، جو بازارهای طلا و ارز و خودرو برخلاف ماه های قبل دچار ریزش شده و احتمالاً این روند قیمتی در روزهای آینده هم ادامه داشته باشد.

بازار ارز

روز 12 آبان یعنی یک روز قبل از انتخابات آمریکا، قیمت دلار در بازار آزاد در ایران ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان و یورو ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان بود اما روز ۱۸ آبان یک روز پس از اعلام نتیجه انتخابات امریکا قیمت دلار بر اساس اعلام صرافی‌های بانکی ۲۲ هزار و ۸۹۰ تومان و قیمت یورو در بازار آزاد نیز ۲۷ هزار تومان بود. این در حالی است که زمزمه کاهش قیمت دلار همچنان در بازار به گوش می‌رسد که موجب شده تا علاوه بر شرکت‌ها، جمع زیادی از دارندگان ارزهای خانگی نیز برای فروش ارز خود راهی صرافی ها شوند؛ و به گفته صرافان، بسیاری از مردم صرفا فروشنده اند و خبری از خریدار نیست و مردم همچنان منتظر کاهش بیشار قیمت هستند. برخی از بازاری‌ها نیز در گفتگو با رسانه‌های مختلف پیش بینی کرده اند که دلار تا ۲۰ هزار تومان کاهش خواهد یافت.

بازار سکه

روز 12 آبان قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ، قیمت سکه طرح قدیم نیز ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده و به فروش می‌رسید. همچنین قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم یک‌میلیون و ۲۴۱ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۶۴۸ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده بود.

اما  در روز ۱۸ آبان سکه وارد کانال ۱۱ میلیونی شد. در این روز سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورد و قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم یک‌میلیون و ۱۳۵ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۴۴۵ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شد. این در حالی است که انتظار می‌رفت قیمت سکه حتی بیش از این با کاهش مواجه شود.

بازار خودرو

بازار خودرو نیز به گفته کارشناسان در روز 18 آبان با کاهش ۲۵ درصدی قیمت مواجه شده. این میزان کاهش در برخی خودرو‌های خارجی تا ۲ میلیارد تومان میز قابل مشاهده است.

در گروه محصولات ایران‌خودرو، به طور مثال در پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که تا ۲۶۰ میلیون تومان هم ارائه می‌شد هم اکنون با قیمت ۲۰۵ میلیون تومان هم خریداری وجود ندارد یا سمند LX که هفته گذشته بیش از ۱۹۵ میلیون تومان تعیین قیمت شده بود، حال با کاهش ۷ میلیون تومانی با قیمت ۱۸۷ میلیون عرضه می‌شود.

دنا پلاس اتوماتیک که تا ۶۵۰ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شد 18 آبان ماه به ۵۳۰ میلیون تومان کاهش یافته و پژو ۴۰۵ نیز که قیمت آن تا ۲۰۵ میلیون تومان رفته بود الان با قیمت ۱۹۵ میلیون تومان هم مشتری ندارد. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در محدوده ۲۸۰ میلیون تومان و ۲۰۷ اتوماتیک صندوقدار نیز در محدوده ۴۹۰ میلیون تومان قرار گرفته‌اند.

در گروه سایپا نیز هر دستگاه سایپا ۱۳۱ که تا ۱۲۱ میلیون تومان افزایش قیمت یافته بود، اکنون در بازار به ۹۵ میلیون تومان رسیده است. کوییک هم در محدوده ۱۶۰ میلیون تومان قرار گرفته است.

در بین خودرو‌های خارجی نیز قیمت سانتافه از ۳.۵ میلیارد تومان به ۲.۸ میلیارد و هیوندا النترا از ۱.۷ میلیارد به ۱.۳ میلیارد کاهش یافته است که این روند کاهشی در خودرویی مانند “بی ام و” ۷۳۰ بیش از ۲ میلیارد تومان است.

کاهش قیمت در مورد خودرو‌های مونتاژی نیز وجود دارد به طوریکه قیمت مزدا ۳ که تا ۱.۳ میلیارد تومان هم رسیده بود هم اکنون به ۱ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان، سراتوی سایپا از یک میلیارد و ۷۰ به ۹۵۰ میلیون و جک اس ۵ اتوماتیک از ۹۰۰ میلیون به ۷۹۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

بازار مواد غذایی

در تاریخ 18 آبان ماه  قیمت مرغ هزار تومان کاهش یافت و به ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. ران مرغ هم به ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافته، اما هنوز ۴ هزار و ۱۰۰ تومان بالا‌تر از نرخ مصوب خود است.

با این حال به نظر می‌رسد کاهش قیمت‌ها با کمی تاخیر به حوزه مواد غذایی می‌رسد. معاون توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت با بیان اینکه قیمت برنج و روغن و کره بر اساس نوسانات ارزی شکل می‌گیرد گفته است: امیدوارم که قیمت این محصولات در یکی دو ماه آینده کاهش یابد.

سعید عباسی صارمی گقته: خیلی از کالاهای‌مان هم تغییر نوع کالایی داشتیم، برنج و روغن و کره تغییر ارزی داشتیم و به ارز نیمایی تبدیل شده و قیمت آن طبیعتاً متأثر از نوسانات ارزی است، اما در بخشی هم گران‌فروشی داریم، ستاد تنظیم بازار که شنبه‌ها تشکیل می‌شود، با تصمیمی برای تشدید بازرسی‌ها، کنار سازمان حمایت و صمت استان با همکاری تعزیزات تلاش می‌شود گرانی کم شود.

عباسی صارمی خاطرنشان کرد: در اکثر کالا‌ها بحث رقابت بازار را داریم. متأسفانه با افزایش نرخ ارز قیمت‌ها به‌سرعت اضافه می‌شود، اما در کاهش نرخ این‌طور نیست و خیلی تدریجی ارزانی رخ می‌دهد. من امیدوارم در یکی دو ماه کاهش شود. قیمت تخم‌مرغ الآن کم شده است و برای اقلامی که قابلیت نگهداری ندارند معمولاً همین اتفاق رخ می‌دهد.

البته اینکه ریزش قیمت در این بازارها به کام دلال‌ها خوش نیاید و در تلاش برای این باشند که خریدهای قبلی خود را در قیمت های بالا تبدیل به ریال کنند دور از ذهن نیست.