×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
بیان مشکلات فعالان اقتصادی هرمزگان از زبان استاندار

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، دکتر فریدون همتی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با حضور وزیر صمت، با اشاره به هرمزگان در حوزه های مختلف اقتصادی نیازمند توجه بیشتر است، بیان داشت: یکی از مشکلات عرصه اقتصادی استان در حوزه صادرکنندگان خرد است، اینگونه صادر کنندگان  با توجه به اینکه قصد انجام تعهدات قبلی خود به سیستم نیما بصورت نقدی را دارند به دلیل عدم وجود مراکز رسمی در این خصوص در استان با کمی مشکل روبرو هستند.

وی اضافه کرد:برخی دیگر از تجار خرد در استان که تعهدات ارزی به کشور دارند به دلیل عدم توانایی تامین ارز مورد نیاز از خارج، حاضر به خرید آن درون کشور هستند تا بدهی خود به سیستم پرداخت کنند. که در این خصوص  نیازمند معرفی مراکز مورد تایید دولت برای خرید ارز هستند.

همتی به عدم جذب سرمایه گذار در منطقه ویژه خلیج فارس به دلیل کمبود اراضی در این منطقه اشاره کرد و گفت: اشباع فضای منطقه ویژه معدنی و فلزی خلیج فارس از صنایع، امکان جذب سرمایه، با وجود رغبت سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در آن از بین برده است.

به گفته وی دو هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی در  سه سال گذشته به منطقه ویژه خلیج فارس الحاق شده که به دلیل ناهمواری این اراضی نیازمند  تسطیح است.

استاندار هرمزگان به منطقه ویژه پارسیان اشاره کرد و بیان داشت: اسکله منطقه ویژه پارسیان طی سه سال گذشته با پیگیری و رفع معارض محلی و مشکلات زیست محیطی فعال شده است. در اسکله اول قرار داده آماده است و به صورت آزمایشی و با تفاهمات داخل استانی صادرات توسط دو کشتی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: به منظور تسهیل در روند صادرات در این اسکله به صورت تفاهمی دستگاه های نظارتی و قانونی مانند بنادر، کمرگات، و گذر نامه در آن به شکل سیار فعال شدند و مجوز مرز رسمی نیز برای آن صادر شده است. با توجه به شرایط جنگ اقتصادی کشور باید بتوان از هر ظرفیتی در هر نقطه ای از مسیر دریای استان استفاده کرد.

همتی تصریح کرد: استفاده از تمامی ظرفیت های دریایی استان  علاوه بر کاهش هزینه های صادرات به برخی از کشورها در حاشیه ی خلیج فارس موجب رونق اقتصادی دیگر شهرستان های استان از جمله پارسیان خواهد شد.

وی با اشاره به صنعت مسافربری و باربری دریایی در استان، گفت: شناورهای مسافری و باری استان برای تامین قطعات یدکی با توجه به شرایط ارزی موجود دچار مشکل شده اند به همین دلیل فعالان این عرصه تقاضا دارند که از سوی دولت مورد حمایت قرار گیرند.

استاندار هرمزگان اضافه کرد: این در حالی است که به دلیل شرایط موجود به بخش مسافربری و باری بری دریایی استان اجازه افزایش نرخ داده نمی شود به همین دلیل قادر به پرداخت هزینه های خود نیستند و عملا این صنعت مهم در استان کمی با مشکل مواجه هستند.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار شناور در استان وجود دارد که صیادهای با سابقه ای هستند، گفت:  این شناورها فاقد مجوز لازم برای صید هستند اما فعالیت می کنند و در حال حاضر تامین سوخت آنها به دلیل عدم مجوز با مشکل روبرو شده است.

وی تصریح کرد: این صیادان نیز تقاضای کمک از سوی دولت دارند که باید برای رفع مشکل آنها نیز چاره اندیشی شود.