×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر
آزادسازی ۱۳ هزار محدوده معدنی| برخی از قوانین معدن نیازمند بازنگری است

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، داریوش اسماعیلی شامگاه سه‌شنبه در نشست با فعالان اقتصادی هرمزگان که دریکی از هتل‌های بندرعباس برگزار شد، با اشاره به ابلاغ بخشنامه‌ای تحت عنوان وحدت رویه در فعال‌سازی معادن غیرفعال کشور، بیان داشت: بخشنامه‌ای تحت عنوان وحدت رویه در فعال‌سازی معادن غیرفعال صادر شد که می‌توان به آن بخشنامه رفع حصر از معادن نیز گفت.
وی اضافه کرد: بر اساس این بخشنامه چیزی حدود ۱۳ هزار محدوده معدنی تعیین و تکلیف می‌شود، بالای دو هزار و ۵۰۰ مورد معادن به مزایده و بیش از شش هزار محدوده از پروانه‌ها و متقاضیان اکتشاف آزادسازی خواهد شد که به آن‌ها ابلاغ‌شده است.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: این معادن از محدوده‌های که درخواست صدور پروانه اکتشاف داشته‌اند اما پرونده آن‌ها ناقص مانده تا معادن سرپایی که چندین ساله رهاشده را شامل می‌شود.
معاون  بابیان اینکه نیاز به تغییر رویه در شرایط فعلی و فعال‌سازی معادن غیرفعال است، گفت: تعیین و تکلیف واحدهای راکد به معنای نان بری نیست و برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی لازم است اما تعدیل نیرو را بد می‌دانم و تا جایی که ممکن است باید از آن جلوگیری کرد.
وی با اشاره به اینکه در حال بررسی زمان برگزاری آنلاین آزادسازی معادن هستیم، اظهار کرد: به‌احتمال‌زیاد در تاریخ دوم دی‌ماه رهاسازی محدوده معادن آغاز می‌شود که قبل از آن را ابلاغ و اطلاع‌رسانی گسترده‌ای خواهیم داشت تا در یک محدوده زمانی مشخص رهاسازی انجام گیرد.
اسماعیلی با اشاره به نیاز بازنگری برخی قوانین معدنی گفت: قبول داریم که برخی از قوانین  در حوزه معدن نیازمند بازنگری است تا بتوان از بار فعالین این حوزه برداشت، رایزنی در این خصوص در حال انجام است.
رضا مدرس معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان نیز در این نشست با اشاره به نیاز بازنگری قوانین معدن گفت: به‌منظور تقویت فعالیت این عرصه باید برخی از بندها و تبصره‌ای قانون معدن بازنگری شود.
وی با شاره به معدن خاک سرخ هرمز بیان داشت: با توجه به اینکه رفع مسائل و مشکلات این معدن مدنظر مقام معظم رهبری نیز هست، باید به‌طور ویژه موردتوجه وزارت صمت قرار گیرد.
خلیل قاسمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان نیز در این نشست، با اشاره به رشد ۱۵ درصدی فعالی سازی معادن در استان، گفت: در سال گذشته ۲۰ معدن و در سال جاری ۲۳ معدن راکد در استان فعال‌سازی شده است.
وی اضافه کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه فعال‌سازی معادن نیز ۳۰۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته که این امر توانسته موجب رشد ۳۷ درصدی اشتغال در این حوزه طی سال جاری شود.