×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
بهره‌برداری از ۱۰۱۹ پروژه در دهه فجر امسال

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، فریدون همتی، امروز (۱۱ بهمن) در نشستی خبری ضمن تبریک ایام دهه فجر اظهار کرد: اگر دانشگاه با ابزار بهداشتی و درمانی در دوران کرونایی زحمت کشیدند خبرنگاران با ابزار آگاهی بخشی نقش خوبی را در زمینه ایفا کردند و تلاش‌های آنان برای آگاه کردن مردم جای قدردانی دارد.
وی با اشاره به پروژه های دهه فجر امسال گفت: از ابتدای دولت تا کنون در هرمزگان در حوزه کشاورزی از تولید ۱.۸ میلیون تن تولید سالانه امروز به ۳.۳ میلیون تن رسیده‌ایم. گلخانه‌های ما از ۵۸ هکتار به بیش از ۷۲۰ هکتار رسیده است و در این ایام سهم قابل‌توجهی آماده برای افتتاح داریم.
استاندار هرمزگان بیان کرد: در حوزه آبزیان امروز بیش از ۱۰ هزار هکتار مزرعه پرورش میگو با تولید بیش از ۳۲ هزار تن میگو پرورشی در هرمزگان داریم. هدف ما رسیدن به ۲۰۰ هزار تن میگو برای صادرات است که در این ایام مزارع جدیدی را افتتاح خواهیم کرد.
وی خاطر نشان کرد: در حوزه پرورش ماهی در دریا اکنون نزدیک ۶ هزار تن تولید داریم و امید داریم مزرعه ۵ هزار تنی در قشم به‌زودی آماده افتتاح شود، برای صید ماهی بیش از ۵۰ تا ۶۰ هزار تن مجوز وجود دارد سعی بر این است که صیادان بتوانند از ظرفیت بهره مند شوند.  
همتی عنوان کرد: می توان از طریق پرورش ماهی در قفس زمینه‌ای برای فعالیت بیشتر صیادان فراهم کنیم، اولویت تسهیلات ما نیز در این مسیر خواهد بود. امید داریم تا پایان امسال در پرورش ماهی در قفس در دریا به شرایط خوبی برسیم.
همتی با اشاره به حوزه معدن در استان، گفت: در حوزه معادن یکی از اولویت ها شدت بخشیدن به توسعه مطالعات بر اساس ظرفیت‌های استان است. پهنه‌های امیدوارکننده جدیدی کشف شده و استان در زمینهٔ معادن ظرفیت خوبی دارد و امروز بخش خصوصی با جدیت به این حوزه وارد شده. اکنون در منطقه فین ۲ واحد فعال در حوزه کنستانتره سازی داریم.
وی ادامه داد: واحد کارخانه مادکوش نیز آماده افتتاح است. واحدهای معدنی دیگری نیز در حاجی‌آباد در حال آماده‌سازی برای کلنگ زنی هستند. در منطقه‌های گچین و بشاگرد نیز واحد معدنی دیگری را کلنگ زنی می‌کنیم. این تصویر نشان می‌دهد استان تمرکز خوبی بروی معادن کرده است. امیدواریم بتوانیم در کنار صنایع بزرگ این معادن را نیز فعال‌تر کنیم.
استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: در حوزه صنایع بزرگ نیز فولاد کاوه جنوب و شرکت مادکوش افتتاح‌هایی خواهند داشت که با حضور وزرا و رئیس‌جمهور به‌صورت ویدئوکنفرانس انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه درزمینهٔ راه نیز اتفاقات خوبی در استان افتاده است. افزود: در بشاگرد جاده‌سازی در بخش‌های مختلف در حال صورت گرفتن است. در حوزه کوهشاه احمدی نیز برنامه‌های ضربتی و جهادی در خصوص راه آن منطقه در حال انجام است.
همتی با اشاره به حوزه بهداشت و درمان استان گفت: در حوزه بهداشت و درمان نیز در زمینه ساخت و توسعه خانه‌های بهداشت و بیمارستان‌ها کارهای خوب انجام شده است. اضافه کردن نزدیک ۲ هزار تخت در این سال‌ها در استان کلید خورده است. چه در قالب توسعه بیمارستان‌ها یا ایجاد بیمارستان‌های جدید کارهای خوبی انجام شده است.
استاندار هرمزگان خاطر نشان کرد: تمام هم ‌و غم خود را گذاشته‌ایم بیمارستان ۲۶۰ تخت خوابی شهید محمدی، بیمارستان ارتش، بیمارستان ۱۶۰ تخت خوابی میناب را برای افتتاح آماده‌سازی کنیم. گام‌های بزرگی درزمینهٔ بیمارستان سازی در این دولت داشته‌ایم که قابل‌توجه است.
وی با اشاره به تامین آب موزد نساز استان، اظهار کرد: در حوزه آب‌شیرین‌کن‌ها نیز در دهه فجر و تا پایان سال صد هزار مترمکعب آب وارد مدار بندرعباس می‌شود و وابستگی ما به سد استقلال و شمیل و نیان کم می‌شود.
همتی اضافه کرد: گام بعدی دریافت مجوز ۵۰ هزار مترمکعب دیگر آب‌شیرین‌کن‌ برای بندرعباس و بندرخمیر است که به‌طور کامل آب شرب بندرعباس را پایدار و آب سد میناب را برای کشاورزی آزاد کنیم.
وی اضافه کرد: سال‌ها آب سد استقلال را برای شرب بندرعباس استفاده می‌کردیم. میناب برای تأمین آب خود از چاه‌های دشتی در حال تهدید استفاده می‌کند و حتی در برنامه‌ریزی‌ها پیش‌بینی نشده بود که از این سد به خود شهرستان میناب آب‌رسانی شود اما اکنون این چشم اندازه دور از دسترسی نیست.
استاندار هرمزگان عنوان کرد: ما رویکرد متفاوت کشاورزی ،حیات میناب و نظام برنامه‌ریزی وزارت نیرو را تغییر دادیم. در حال طراحی برنامه‌ای برای نجات دشت میناب هستیم که در نوع خود بسیار ارزشمند است. برای انتقال آب آب‌شیرین‌کن‌ها حدود ۴۰۰ میلیون تومان برای لوله‌گذاری نیاز داشتیم که از سرمایه‌گذاران برای تأمین آن کمک گرفتیم.
همتی ادامه داد: برای آب‌شیرین‌کن یک‌میلیون مترمکعبی در طول مسیر انتقال به کرمان و یزد، برنامه‌ای طراحی کردیم تا در مناطق فین و رضوان و روستاها و واحدهای صنعتی آب‌رسانی صورت بگیرد. هرسال ۲۰۰ هزار مترمکعب تولید آب شیرین این پروژه ساخته می‌شود و ظرف چند سال به پایان می‌رسد.
وی با اشاره به ساخت سد های متعدد در هرمزگان اظهار کرد: چندین سد در استان هرمزگان در مناطق مختلف در حال ساخت است، ساخت این سدها برای جلوگیری از ورود روان آب‌ها به دریا بسیار مسئله مهمی است و توسعه و رونق کشاورزی را در پی دارد.
وی تصریح کرد: استانحدود ۴۰۰ هزار هکتار زمین برای کشاورزی دارد اما تنها ۱۵۰ هزار هکتار آن در حال استفاده است که اگر بتوانیم آب شیرین به آن‌ها برسانیم اتفاقات خوبی در حوزه کشاورزی استان رقم خواهد خورد.
استاندار هرمزگان به پروژه های آبخیزداری اشاره  کرد و گفت: یکی از کارهای مهم و زودبازده آبخیزداری است که در استان حدود ۸ هزار سازه آبخیزداری ساخته شده است.
وی با اشاره به حوزه مدرسه سازی در استان، بیان کرد: در مسئله مدرسه‌سازی حدود ۹۰۰ مدرسه فرسوده داریم که تا مهر سال آینده حدود ۵۰۰ میلیارد تومان مدرسه‌سازی توسط خیرین، بنگاه‌های اقتصادی و دولت صورت می‌گیرد.
همتی عنوان کرد: در دهه فجر امسال هزار و ۱۹ پروژه با اعتبار ۵۶ هزار و ۷۵۱ میلیارد ریال و ۲۱۹ میلیون یورو به بهره‌برداری می‌رسد که ۴۰ درصد این سرمایه‌گذاری‌ها دولتی و ۶۰ درصد خصوصی است که نسبت به سال قبل ۴۱ درصد رشد اقتصادی داریم.
وی اضافه کرد: بیشترین پروژه‌ها در بخش مسکن و عمران شهری با ۳۱۳ پروژه است. بندرعباس و پارسیان حائز بیشترین تعداد پروژه هستند. اداره کل نوسازی مدارس با ۱۲۰ پروژه بیشترین تعداد پروژه را دارد.
وی تصریح کرد: تا پایان سال ۲ هزار واحد را در مسکن مهر به بهره‌برداری می‌رسانیم پرونده‌ای نیز در دستگاه قضایی وجود دارد که به دنبال حل آن هستیم.

برچسب ها :