×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حمایت از شعرای جوان آیینی به ترویج فرهنگ مذهبی کمک می کند

نجمه شمس الدینی؛در گفتگو با نویسنده کتاب” یک جرعه آب حیات “مطرح شد: رودان شهرستانی است که مردمانش صددرصد شیعه هستند و احترام خاصی به روحانیت قایل  اند . سه نسل خانواده صامتی از روحانیون و مداحان ممتاز منطقه بوده و هستند مرحوم شیخ  غلامعلی صامتی که نوحه هایش را با تخلص شهرتش ، می شناسند ، مرحوم شیخ مرتضی صامتی که همه عمر گرانقدرش را به تبلیغ دین اسلام و مذهب تشیع پرداخت و امروز هم حجت الاسلام محمد صامتی این مسیر دینی را دنبال می کند . امید در این  ، خانواده روحانی  ،فرهنگی و سرشناس رشد یافته و انتظار هم همین است که خادمی و ذاکری اهل بیت را هر چند با رشته تدریسش همخوان نباشد ، ادامه دهد  . ارادت این خانواده به اهل بیت برکسی پوشیده نیست . امید صامتی از فرهنگیان این شهرستان و دبیر زیست شناسی است که  با نبوغ ذاتی مجموعه ای اشعار مذهبی را سروده و در قالب کتاب “یک جرعه آب حیات ” منتشر کرده است. .همین موضوع باعث شد تا با وی گفتگویی داشته باشیم .گفتنی است این مجموعه در کتابفروشی های شهرستان رودان در دسترس علاقه مندان می باشد .

باب گفتگو را با این شعرآغاز کرد :

به نام خدا، هرچه داریم از او -خداوند احمد ،  خدای  سبو

خدای قلم های حیدر ستا -خداوند سیف و خدای شتا

به نام خداوند بود و نبود  -خداوند یاسی به رنگ کبود

خداوند حُسن و خدای حَسن  -خداوند ابرو به وقتِ شکن

خداوند بدر و خدای حُنین-همان خالق کربلای حسین

ابتدا عید سعید فطر را خدمت همه بندگان خداخاصه  روزه داران تبریک و تهنیت عرض می نمایم .  امید صامتی هستم در سال ۱۳۵۵هجری شمسی در خانواده ای فرهنگی مذهبی در شهر رودان پا به عرصه گیتی نهادم.پس از سپری کردن دوره تحصیلات متوسطه ، در رشته زیست شناسی به تحصیل پرداختم و پس از فراغت از تحصیل، بعنوان دبیر زیست شناسی در مدارس نمونه و عادی سطح شهرستان مشغول آموزش دانش آموزان هستم و .درکنار تدریس، گاها به سرودن اشعاری بخصوص غزل می پرداختم.

صامتی با انتشار اشعارش در گروهای فرهنگی و مذهبی،با تشویق فرهنگیان و دوستان جمع آوری اشعارش را در قالب یک مجموعه آغاز می کند و می گوید : ” حدود سال ۱۳۹۱شمسی، با توجه به علاقه ای که به شعر آئینی مذهبی داشتم، شروع به سرودن این نوع اشعار کردم. با گسترده شدن فضای مجازی ، با توجه به مناسبت های مذهبی خاص هر دوره، اشعاری را از طریق این فضا در گروه های مختلف از جمله مدارسی که تدریس می‌کردم و سایر گروه های مذهبی ارسال می کردم که الحمدلله با استقبال خوبی مواجه شد،حتی  در برخی مجالس و روضه خوانی ها از این اشعار در قالب نوحه ها بهره برداری می شد . با تشویق برخی  اساتید و دوستان، سعی کردم این مجموعه اشعار را در  قالب یک کتاب جمع آوری و در اختیار عامه ی مردم بویژه فرهنگیان، مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام قرار دهم.”

وی در باره کتاب “یک جرعه آب  حیات “هم توضیح می دهد و اظهار می دارد : ” به همت انتشارات سمت روشن کلمه به مدیریت  یدالله شهرجو، این کتاب در ۱۷۰صفحه به زیور طبع آراسته شده است. کتاب “یک جرعه آب  حیات” دارای ۷۵ شعر و نوحه مذهبی است که در مدح یا رثای اهل بیت  پیامبر(س) و برخی یاران آنها سروده شده است،  در این زمینه از قالبهای ادبی مختلف، همچون مثنوی، غزل، مستزاد ،مسمط و… استفاده کرده ام.”

امید صامتی اشاره ای به پیشینه خانوادگی و نبوغ ذاتی اش در شعر و ادبیات دارد و ادامه می دهد : “اولا رودان یک شهرستان مذهبی است و مردم به اهل بیت عصمت و طهارت ارادت خاصی دارند  . لطفی که این مردم به خانواده ما دارند به واسطه خادمی امام حسین ع و اهل بیت است . جد ما مرحوم  شیخ غلامعلی صامتی نوحه سرای معروفی بوده لذا این عشق به معصومین در خانواده و تبار ما نهادینه شده است . البته غیر ازایشان ، شاعران دینی مانند مرحوم فانی ، مرحوم ملاقنبر ، جناب علیرضا محمودی زاده دهبارزی سروده های مذهبی دارند .و نوحه سرایی و مراسم عزاداری در این شهرستان دارای سبک منحصر به فرد است .  در واقع عشق به اهل بیت مرا به جمع آوری مجموعه یک جرعه آب حیات سوق داد .”اوکوتاهی صورت گرفته در جمع آوری آثار مدیحه سرایان را رودان را یاد آوری کرده و اضافه می کند : “هر چند یک مجموعه تحت عنوان نوحه های ماندگار از حمید رضا محمودی دهبارزی منتشر شده و پژوهشهایی اندک در این حوزه انجام شده اما کافی نیست و امیدوارم حمایت های لازم از آثار دینی و مذهبی بیشتر شود “.

رودان به شهرستان محبان اهل بیت معروف است

صحبت که به اینجا رسید نگاهی به مشکلات و موانع در انتشار مجموعه یک جرعه آب حیات انداخت و گفت : ” با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور، کمتر شاهدیم که مردم ،میل و رغبت به سمت خرید کتاب و کتابخوانی داشته باشند ، در ابتدای امر نیز برخی ادارات و ارگانها که رفتم صحبت کردم در بحث حمایت مالی ، قول همکاری دادند اما وقتی کتاب به مرحله چاپ نزدیک شد عملا ، این اتفاق نیفتاد. از مسئولین و متولیان فرهنگی شهرستان واستان می خواهم که حمایت های مالی و معنوی بیشتر انجام بدهند، تا نویسنده یا مولف  دغدغه های کمتری در زمینه انتشار آثار خود داشته باشد. از مردم عزیز بویژه همشهریان  رودانی، که به محبان اهل بیت علیهم السلام معروف  هستند ، انتظار دارم با حمایت از شاعران نسل جوانترِ اشعار آیینی مذهبی، هرچه بیشتر و بهتر در زمینه بر پایی شور و شعور فرهنگ حسینی و علوی اقدام بفرمایند. و فرهنگ بومی عزا داری جنوبی را حفظ کنند.شهرستان رودان از گذشته دارای شاعران و عارفانی بوده، همچون مرحوم شیخ غلامعلی صامتی بزرگ، مرحوم فانی، مرحوم کریمی،مرحوم امیرزاده ، مرحوم ملا قنبر ملانظر ، مرحوم فانی ، جناب علیرضا محمودی زاده دهبارزی و… که با سرودن اشعار مذهبی مردم را به برپایی دسته های عزاداری و ایجاد شور حسینی سوق میدادند.انشاءلله  که توانسته باشم قدمی هرچند کوچک در راه این عزیزان ، برای  برپایی شعائر الهی برداشته باشم.

البته جا دارد از مدیر کل روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که پیگیر چاپ کتاب حقیر بودند ،  مدیر انتشارات روشن کلمه ، سرپرست فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، که وعده  خرید بخشی از کتاب های چاپ شده و برگشت هزینه را داده اند، از استاد پاکنژاد که در امر باز بینی و تغییر اوزان عروضی برخی اشعار، این حقیر را یاریگر بوده‌اند، از حمایت‌های  خانواده بویژه همسرم و پدر و مادر عزیزم کمال تشکر و سپاسگزاری را داشته باشم .از پایگاه خبری تجارت جنوب آنلاین که نسبت به معرفی فعالان حوزه های مختلف خاصه حوزه های فرهنگی و اجتماعی اهتمام دارد ، بطور خاص قدردانی می کنم .

در پایان گفتگو یک قطعه از اشعار این شاعر آیینی در مدح حضرت علی اکبر (س)تقدیم می گردد .

نوحه حضرت علی اکبر (ع)

 

چون حسین دید که اکبر گل باغ چمنش             اذن میدان بگرفت حرفِ شهادت سخنش

گفت ای جان پدر ،جانب میدان چو رَوی              عرش ، لرزیده و نالیده دگر  انجمنش

چون به میدان بفرست پور مِهَش حضرت دوست     مشکبویی خنک آمد، زِ غزالِ خُت‍َنش

غیرت حیدری اش ریخت به هم لشکر را        همه حیران شده از قدرت و در تاختنش

ناگهان هلهله ای آمده از سوی عدو                به گمان بوسه بزد نیزه به چشم و دهنش

ضربتِ خنجر و شمشیر تنش کرده نشان        خون چنان رفت از او خونِ تنش شد کفنش

دامنِ پاک پدر، جسمِ علی را بگرفت            دید با دیده ی خود شیوه ی جان باختنش

گفت در لحظه ی آخر به پدر با دلِ شاد        مادرش فاطمه آمد به طوافِ بدنش

«صامتی»گشته پریشان ز فراقِ مَهِ نو           آرزو دارد از او در صفِ فردا شدنش

برچسب ها :