با ما ارتباط برقرار کن

یادداشت و تحلیل

انتخابات زینت یا ضرورت

منتشر شده

روی

حسین روحی: انتخابات ۱۴۰۰نقطه عطفی در نظام جمهوری اسلامی بحساب می اید . طبیعتا در نظامات حاکم غیر دیکتاتوری (توتالیتر ) آنرا پذیرفته اند در جمهوری اسلامی به سبب شکل و محتوای حکومت این اصل پذیرفته شده و در قانون اساسی به عنوان فصل الخطاب مقبول حاکمیت است . انتخابات فرایند تشخیص اصلی ترین و پرطرفدارترین اراده یا مطالبه نزد افراد صاحب حق رای در جوامع است که طبق قوانین موجود برای یک تصمیم خاص و منفرد یا تعیین نمایندگان مردم جهت احراز مناصب و مصادر تصمیم گیری طی یک دوره مشخص صورت می گیرد.در اصل ششم قانون اساسی به صراحت تاکید شده است : “در جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ امور كشور باید به‌ اتكاء آرای‌ عمومی‌ اداره‌ شود، از راه‌ انتخابات‌: انتخاب ‌رئیس‌‌جمهور، نمایندگان‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌، اعضای‌ شوراها و نظایر اینها، یا از راه‌ همه‌پرسی‌ در مواردی‌ كه‌ دراصول‌ دیگر این‌ قانون‌ معین‌ می‌گردد”. با این تفاسیر رأي دادن به عنوان يکي از شناخته شده ترين اشکال مشارکت سياسي از جايگاه ويژه اي در ادبيات جامعه شناسي سياسي برخوردار است. البته در جامعه ما به سبب ماهیت حکومت ، رای دادن یک وظیفه دینی و شرعی هم تلقی می گردد . تقریبا انتخابات نماد مردمسالاری دینی است . در این مجال قصدی بربررسی  تفاوت و تشابهات نگرش حاکمان و حکومت ها به مقوله انتخابات نیست . و صرفا به مسئله انتخابات در ایران پرداخته خواهد شد . به طور تقریبی در ۴۲سال گذشته تقریبا بیش از ۴۰انتخابات برگزار شده است .این مسئله نشان دهنده اهمیت مشارکت مردم بر سرنوشت خویش و بر اداره امور کشور می باشد. انتخابات ۱۴۰۰هم بنا به دلایلی اهمیت بیشتری نسبت به دوره های گذشته داشته باشد .

اولا : مخالفان نظام جمهوری در صدد القای فاصله بین مردم و حکومت هستند .و تلاش می کنند با فضا سازی رسانه ای مردم را از حضور پای صندوق های رای منصرف کنند . این درحالی است که همیشه مردم بر خلاف تبلیغات مسموم مخالفان و بیگانگان مشارکت حداکثری را رقم زده اند . و پای بندی خود را به انقلاب اسلامی و آرمان های آن نشان داده اند

ثانیا : بحران کرونا و مشکلاتی که ایجاد کرده ، مانعی بر سر راه تحقق  مشارکت حداکثری است . لذا انتظار این بود که بمانند امور دیگر پیش بینی های لازم برای برگزاری انتخابات الکترونیک فراهم می شد . هر چند این اقدام احتمالا در برخی حوزه ها عملیاتی خواهد شد اما اگر این رویه عمومیت پیدا کرده و همه حوزه ها را شامل می شد قطعا نتیجه بهتری عاید می شد .

ثالثا : ضعف عملکردی در حوزه های مختلف مدیریتی ، نظارتی و خدمات رسانی مردم را دچار سرخوردگی و یاس کرده است . ظهور و بروز پدیده فساد ، رانت، تخلفات اقتصادی ، شکاف عجیب طبقاتی نتیجه ضعف هایی که وجود داشته است . طبعا برای اصلاح این وضع مشارکت مردم ، انتخاب اصلح نقش کلیدی خواهد داشت . مردم چه در پارلمان محلی و چه در راس قوه مجریه می توانند خالق تحول با انتخاب صحیح باشند . لذا مشارکت حداکثری در تغییر و اصلاح کاستی ها تاثیربسزایی دارد . از سوی دیگر ، مشارکت پشتوانه نظام حاکم در عرصه بین المللی و جهانی است .

رابعا : مشارکت شهروندان در انتخابات موجب تقویت همبستگی ، وحدت ملی، تضمین کننده امنیت ملی و امنیت داخلی  جمهوری اسلامی می شود. تردید نباید داشت که مشارکت حداکثری مشروعیت نظام سیاسی را تثبیت نموده ، سپر دفاعی مهمی در مقابله با تهدیدات خارجی که امنیت داخلی را نشانه می گیرند ،می باشد .

در واقع تفکری که می پندارد انتخابات زینت حکومت است ، کسانی که اعتقادی به اصل انتخابات نداشته و هدف از برگزاری آنرا حفظ ظاهر می پندارند ، سخت در اشتباهند .

بر مسئولین و برگزار کنندگان فرض است که اسباب و لوازم برگزاری انتخابات با مشارکت حداکثری را فراهم کنند ، امکان رقابت برای همه سلایقی که پای بند به قانون اساسی هستند باید ایجاد شود ، اعتماد عمومی نسبت به صیانت از آرا و سلامت انتخابات به جد مورد توجه قرار گیرد . بنابر این تحقق مشارکت حداکثری باید در راس وظایف مسئولین باشند . قطعا مردم وقتی الزامات انتخابات سالم فراهم شود ، مشارکت خواهند داشت . در نظام جمهوری اسلامی  خاصه در این برهه حساس انتخابات با مشارکت حداکثری یک ضرورت بحساب می آید.

یادداشت و تحلیل

کم سابقه ،کم حادثه

یاداشت حسین روحی زلزله ۲۳آبان ۱۴۰۰:

منتشر شده

روی

به وسیله

یاداشت حسین روحی زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶.۴ ریشتر در ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه در عمق ۱۵ کیلومتری از زمین و زلزله دیگری با بزرگی ۶.۳ ریشتر در ساعت ۱۵ و ۳۸ دقیقه، به فاصله یک دقیقه در عمق ۱۵ کیلومتری زمین، یکشنبه ۲۳ آبان ماه استان هرمزگان را لرزاند.و البته بعد از آن مردم شمال هرمزگان بیش از ۱۵۰پس لرزه را تجربه کردند . شاید این حادثه کم سابقه و البته کم حادثه جانی بود که لطف الهی شامل مردم گردید . حضور به موقع مسئولان ، تیم های امدادی ، گروههای جهادی و دریک کلام همدلی مردم و مسئولین ،الام این زلزله را کاهش داد . متاسفانه در این زلزله بیش از ۳۰۰۰خانوار سرپناهشان یا تخریب شده یا آسیب جدی دیده است ، بنا به گفته استاندار هرمزگان برای بازسازی واحدهای مسکونی ۷۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز است . ۱۷۶کلاس درس در مناطق زلزله زده نیازمند تخریب بازسازی ومقاوم سازی است .خسارت ۱۲میلیارد ریالی به قلعه تاریخی فین ،خسارت ۳۰۰میلیارد تومانی به راه های روستایی ،و۳۰میلیارد تومانی به تاسیسات و شبکه برق از جمله برآوردهایی است که متولیان اعلام کرده اند .آنچه مسلم است عنایت الهی از یکسو و اقدامات موثر مردم مسئولین از سوی دیگر موجب شد ،نقایص و کمبودها که البته پس از وقوع هر حادثه غیر مترقبه طبیعی به نظر می رسد ،کمتر آزار دهنده باشد . زلزله دوقلو در هرمزگان هرچند از نظر شدت کم سابقه بود اما دلایلی متفاوتی برای کاهش خسارات اعلام شد برخی سازندهای رسوبی (در اصطلاح زمین شناسی ) را موجب امواج لرزه‌ای و کاهش قدرت تخریب اعلام کردند و بعض دیگر به کانون و عمق زلزله اشاره دارند . از طرفی عده ای معتقدند وقوع این زمین لرزه در روز موجب شده که مردم به سرعت واکنش نشان دهند.
هر چه بود این زمین لرزه می توانست خسارات به مراتب بیشتری را متوجه مردم نماید ، اگ کمکهای امدادی به سرعت نمی رسید ، اگر استاندار و معاون اول رئیس جمهور ، مدیران دستگاههای خدمات رسان و تدبیرهای مدیریتی نبود ، باید عوارض و هزینه های بیشتری را متحمل می شدیم .
این اتفاق یک درس بزرگ برای مدیران و مسئولان و البته مردم داشت .با توجه به به اینکه این منطقه از نظر زلزله‌خیزی حالت فعالی دارد .کارشناسان معتقدند در محدوده شمال تنگه هرمز و در بخش انتهایی ایالت زاگرس به لحاظ زمین‌شناسی یک گسل‌هایی وجود دارد که در بخش زاگرس شانه‌ انتهایی آنها به‌ یکدیگر می‌رسند. در این محدوده یک سیستم گسلی دیگری هم وجود دارد که شامل نواحی غرب مکران می‌شود که با گسل شمالی جنوبی محدوده زاگرس تلاقی تکتونیکی دارد.
ایجاد آمادگی لازم ، ساخت و سازهای مقاوم ، مدیریت بحران ، اهمیت قایل شدن به پیش لرزه ها به عنوان هشدارهای مهم ، احداث و تقویت ایستگاههای لرزه نگاری ، امداد و نجات سریع ،توجه به مسیرهای اصلی تردد و تسریع در بازگشایی این مسیر ها ، نظارت جدی فنی بر ساخت و سازها ، ایجاد سازه ای مقاوم برای احشام روستاییان ، سرعت در تجهیزفضا برای اسکان موقت ، رعایت اخلاق و وجدان کاری و اقدامات موثر در حوزه تقویت روانی ، درسهایی مهمی است که باید به جد مورد توجه قرار گیرد .

ادامه ی خواندن

یادداشت و تحلیل

جشنواره بیست چهارم شهید رجایی در هرمزگان

منتشر شده

روی

حسین روحی؛ یادداشت : بیست و چهارمین جشنواره شهید رجایی در استان هرمزگان (سطح استانی ) در حالی برگزار شد که دولت  سیزدهم بر سرکار آمده و البته  مدیریت در سطح  استان دستخوش  تغییر نشده است . شاید مهمترین تفاوت این دوره با هفت دوره گذشته ، تغییر مدیریت کلان اجرایی باشد . اما قبل از پرداختن به تفاوتها ضرورت دارد در خصوص  ماهیت این جشنواره توضیحاتی ارائه گردد . به استناد مصوبه ستاد مركزي جشنواره شهيد رجايي و با هدف ترويج و اشاعه موضوع ارزيابي با رويكرد فرهنگ‌سازي، دستگاه‌ها در ۴ سطح “سازمان‌ها، مؤسسات و شركت‌هاي دولتي وابسته و نهادهاي عمومي غيردولتي (سطح يك)، معاونت‌هاي ستادي وزارتخانه‌ها، سازمان‌هاي مستقل، نهادها (سطح دو)، واحدهاي استاني(سطح سه) و واحدهاي شهرستاني (سطح چهار) در ۸ محور و ۲۴ شاخص” مورد ارزيابي قرار گرفته و دستگاه‌هاي منتخب معرفی می شوند . در سال ۱۳۸۱ و به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، با تصويب و ابلاغ آيين‌نامه ارزيابي عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي كشور بر اساس “موضوع مصوبه شماره ۴۴۶۴۲/ت۲۷۷۰۱ هـ تاريخ ۲۸/۱۰/۱۳۸۱ هيأت وزيران” انتخاب دستگاه-هاي‌ نمونه علاوه بر سطح ملي، انتخاب دستگاه نمونه در “سطح استاني” نيز به جشنواره شهيد رجايي اضافه شد.در واقع این جشنواره به منظور شناسايي و تقدير از تلاشگران عرصه خدمت به نظام مقدس جمهوري اسلامي و نهادينه‌كردن فرهنگ ارتقاء و بهبود عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي در سطوح مختلف برگزار می شود . شورای راهبری توسعه مدیریت استان به عنوان ستاد جشنواره شهید رجایی استانو دبیرخانه ستاد  در سازمان مدیریت و برنامه ریزی مستقر می باشد

بیست و چهارمین دوره جشنواره در هرمزگان در حالی برگزار شد تفاوتهایی در محتوا ، شکل و اجرا ملموس بود .مهمترین تفاوت در محتوا ورود بخش خصوصی و شرکت های بزرگ اقتصادی به این رقابت بود . صنایع ،کارخانجات و اتاق بازرگانی در کنار نهادهای دولتی و دستگاههای اجرایی در این دوره شرکت داشته و صاحب رتبه هم شدند .

در حالیکه بر اساس بخشنامه سازمان امور استخدامی عملکرد دستگاهها در دوبخش عمومی شامل عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي درمحورهاي اصلاح ساختار سازماني، توسعه دولت الكترونيك، مديريت سرمايه انساني، مديريت بهره‎وري نظام اداري، توسعه فرهنگ سازماني، ارتقاي سلامت اداري و صيانت از حقوق مردم در نظام اداري و نظارت و ارزيابي مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد. که  برگرفته از برنامه‌هاي اصلاح نظام اداري – دوره دوم و سياست‌هاي كلي نظام اداري ابلاغي مقام معظم رهبري است و شاخص‌هاي اختصاصي ارزيابي عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي با درنظرگرفتن اسناد بالادستي، از منابع مختلف همچون قانون برنامه توسعه، قوانين مصوب مجلس شوراي اسلامي، وظايف، مأموريت‌ها و اهداف تخصصي هر دستگاه تدوين و ابلاغ شده است. اعلام برخی محورها و رتبه بندی ها براساس معیارهایی که در دستورالعمل ها به چشم نمی خورد از نکات قابل توجه بود .

برخی معتقدند در این دوره تعدد منتخبان نسبت به ادوار گذشته قابل توجه و بررسی است . اینکه در این دوره تعدد و تکثر منتخبان وجود داشت می تواند نقطه عطفی در تاریخ جشنواره های شهید رجایی در سطح استانی باشد . شاید این تعدد و تکثر بتواند انگیزه بیشتری را در دستگاهها ، بخش و خصوصی و شرکت های معظم ایجاد نماید تا عملکرد خود را ارتقا ببخشند .

ادامه ی خواندن

یادداشت و تحلیل

امید دوباره

منتشر شده

روی

دولت‌ها و مسئولان مختلفی آمدند و رفتند ولی بندرعباسی ها همچنان منتظر وعده ای هستند که با سلامت شان پیوند دارد . وعده ای که مشکلاتش انگار چونان زنجیره بهم متصل هستند .ترمیم شبکه فاضلاب در صورتی محقق می شود که بافت فرسوده احیا گردد ، احیای بافت فرسوده منوط به تامین مسکن ساکنان این مناطق است .پساب آلوده صنایع معطل تصفیه‌خانه و تصفیه‌خانه چشم‌به‌راه بازسازی از سوی شرکت توسعه زیرساخت خلیج‌فارس می باشد . در واقع دهه هاست که مردم شهر بندرعباس از معضل بزرگی بنام فاضلاب رنج می برند . فعالان محیط زیستی و رسانه ها نیز به کرات روی این موضوع حساسیت هایی را نشان داده اند ،هشدار مدیرکل محیط زیست استان مبنی بر ورود فوری و حل مشکل فاضلاب ، ورود دستگاه قضایی ، و توجه ویژه استاندار به این مسئله موجب شد تا دغدغه مهم مردم به طور جدی مورد توجه واقع شود .و ماحصل نشست های مکرر و تعامل همه دستگاهها این شد که شرکت زیر ساخت متشکل از شرکت فولاد هرمزگان جنوب، گروه سرمایه گذاری ارزش (مادکوش)، ایمیدرو، صبافولاد خلیج فارس، شرکت ملی صنایع مس ایران، پالایشگاه نفت بندرعباس،منطقه ویژه خلیج فارس، شرکت ملی فولاد ایران و ستاره سیمین هرمز به عنوان سهامداران شرکت پای کار بیایند . ناگفته نماند که در سال ۱۳۹۴شرکت آبفا پیمانکار پروژه را معرفی نمود و مقرر شده بود که تا پایان سال ۱۳۹۶این طرح به بهره برداری برسد حتی دو سال دیگر هم فرصت داده شد اما در نهایت پیمانکار خلع ید شد به گفته مدیرعامل آبفای استان با انتقال قرارداد سرمایه گذاری شرکت «ژرف کار جم» به شرکت جدید، طرح ارتقا و بازسازی تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس، تصفیه و بازچرخانی پساب و اجرای خط انتقال پساب جهت استفاده مجدد در صنایع غرب توسط سهامداران شرکت زیر ساخت اجرا می‌شود. و شرکت زیر ساخت با جدیت درپی سامان بخشیدن به مسئله مهمی است که دیگر ادامه آن قابل تحمل نیست .

فاضلاب شهر بندرعباس که از چندین نقطه از جمله «خور (آبراه) گورسوزان»، «شیلات»، «سورو»، «سنگ کن»، «دوهزار» و «کپشکن»و نقاط دیگر شهر (حدود ۴۰نقطه) سرازیر دریا می‌شود؛ می تواندتهدید کننده جدی سلامت مردم ، نابود کننده محیط زیست دریایی ، و تبدیل کننده سواحل بندرعباس به آلوده ترین سواحل جهان باشد .درحالیکه همین امروز هم کدری آب دریا ، رشدفزاینده جلبکی ، سخنان چندی قبل مدیر عامل آب فاضلاب هرمزگان مبنی بر عدم تحقق این طرح در موعد مقرر نگرانی های جدی را دوباره ایجاد نمود اما خبرهای خوش استاندار هرمزگان در بازدید روزهای پایانی تیرماه از روند فعالیت ها دوباره امید را در دل مردم و علاقه مندان محیط زیست ایجاد کرد. فریدون همتی معتقد است کیفیت پساب ورودی به دریا از ۳۵۶به ۱۷۰رسیده، نخستین هدف ما حل معضل ورود پساب دریا به منطقه شهری است که قرار است در یک پروسه شش ماهه تمام شود و سپس انتقال آن به سمت صنایع غرب بندرعباس و منطقه ویژه اقتصادی در دستور کار قرارگیرد . او با انتقاد از عملکرد آبفا افزود : آب و فاضلاب نه خود توانایی اجرا داشت و نه سرمایه گذاری که انتخاب کرده بود و اگر به همان منوال پیش می رفتیم حداقل چهار یا پنج سال دیگر درگیر همان مسئله بود و وزارت نیرو هم چنین منابع مالی و امکانات برای اجرای این پروژه نداشت؛ بنابراین می‌توانستیم این پروژه را انجام ندهیم و مردم همچنان در عذاب باشند اما این کار به لطف خدا در مسیر درستی قرار گرفته است. در مجموع با اجرای طرح، یک تهدید شهری و محیط زیستی به یک فرصت بسیار خوب و تاثیرگذار در تمام ابعاد آن تبدیل می شود که امیدواریم با دعای خیر مردم هر چه زودتر بتوانیم این کار را به پایان برسانیم.

در واقع طرح تصفیه و انتقال پساب فاضلاب بندرعباس جهت استفاده در صنایع می تواند به عنوان ماندگارترین فعالیت اقتصادی و البته اجتماعی در استان به ویژه بندرعباس باشد . به این ترتیب امیدواریم در شش ماه آینده شاهد پایان ورود ۷۰۰لیتر فاضلاب در ثانیه به دریا باشیم و با انتقال آن به صنایع از هدر رفت منابع آبی جلوگیری شود .

ادامه ی خواندن
آگهی
آگهی

پر بازدیدها