×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 13 خبر
هنر مردمداری

فاطمه رکن الدینی ، ترديدي نيست که فعالان عرصه روابط عمومي به عنوان تسهيلگران امور و ارتباطات عمومي ،سازمانها ، نهادها ، بنگاهها وشرکت هاي متبوعشان هستند. امروز از روابط عمومي به عنوان علم ، هنر هشتم ياد مي شود . نقش تلاشگران اين حوزه در  تقويت و رشد انديشه‌هاي فرهنگي ، هنري ، اجتماعي و علمي برکسي پوشيده نيست .آنان با ابزارهاي در اختيار ( نظر سنجي ، تحليل محتوا ، تجهيزات الکترونيکي ، اپليکيشن ها ، ابزارهاي ديجيتالي ، فضاي مجازي ، شبکه هاي اينترنتي ، رسانه هاي ديداري ، شنيداري ، مکتوب و ….) از يکسو در آگاهي مخاطبان و ذينفعان نسبت به وظايف و عملکرد سازماني و از سوي ديگر در انتقال انتظارات عمومي به مديران نقش آفريني برجسته دارند . در واقع تصميم گيري ها و تصميم سازي در گرو عملکرد تلاشگران حوزه روابط عمومي است . اما همواره موانعي سد راه فعاليت ها وجود دارد که بر عملکرد اين حوزه اثر گذار است .

1-انتظارات مديران از روابط عمومي به عنوان سد راه موفقيت اين حوزه است. متاسفانه برخي مديران روابط عمومي را به عنوان بخش تبليغات يکطرفه مي پندارند در حالي که اين بخش نقطه اتصال سازمان با مخاطبان و ذينفعان است . در حقيقت روابط عمومي مديريت ارتباطات استراتژيک هر سيستمي محسوب مي شود .

آنچه مسلم است اينکه  مديريت روابط يک سازمان با عموم خود(مشتريان، جامعه ،ذينفعان ) از طريق فرآيند مديريت چهار مرحله  اي شامل تجزيه و تحليل، برنامه ريزي، پياده سازي و ارزيابي برعهده فعالان اين حوزه است  با اين وجود روابط عمومي «هنر مردمداري» است .

2-ضعف ساختاري مانع توفيق مي باشد . گاهي ساختارها ،وظايفي را مي سازند که جامع نيست ، خواست هايي ترسيم مي شود که گاه در تضاد با ماموريت و وظايف روابط عمومي است . لذا مي طلبد در تعريف کارکردها، وظايف و اهداف به استانداردهاي روابط عمومي توجه ويژه شود .

3-اعتماد در ایجاد انسجام میان انسانها و سازمانها نقش مهمی ایفا میکند و داراي جایگاه ویژه اي است .بواقع  مهمترین اصل روابط عمومی اعتمادسازي است.این اعتماد متقابل در سایه شفافیت ، اطلاعرسانی صحیح و دقیق ، مخاطب شناسی ،تسلط بر اهداف و وظایف ، خلاقیت در ارتباط محقق می گردد .طبیعی است خلل در هریک از موارد می تواند مانع اعتماد سازی شود .

روابط عمومی ها به عنوان مرکز و مرجع اطلاع رسانی به افکار عمومی ، رسانه ها و جامعه محسوب می شوند . در دوران سخت شیوع پاندمی کووید 19که همه بخش های جامعه را نه تنها در بعد داخلی بلکه در ابعاد منطقه ای و فرامنطقه ای تحت تاثیر قرار داده طبیعی است که کارکرد حوزه روابط عمومی هم دچار تغییرات ، نوسانات و فراز و فرود شود . به عبارت روشنتر کرونا تبدیل به دغدغه جهانی شد ، بحرانی که به تصور نمی گنجید عواقب دهشت بار داشته باشد .این اتفاق  عملا سازمان ها و سیستمها را  با کاهش  اجباری فعالیت ها و عملکردهای سازمانی مواجه کرد ،و فعالان حوزه روابط عمومی  را درخط مقدم سازمان قرار داد .

فعالان حوزه روابط عمومی با تغییر استراتژی  این خلا را جبران کردند و نقش مرجع بودن را به خوبی ایفا نموده و در عمل  مدیریت ارتباطات راهبردی سازمان در ارتباط با ذینفعان و اجتماع  را برعهده گرفتند .شاید بی اغراق هنر فعالان این حوزه در یکسال و اندی اخیر گل کرد و کاستی های سازمانی را پوشش دادند . که بحق کار بزرگ و خلاقانه ای بود .

از همه مهمتر باید قدردان زحمات فعالان حوزه روابط عمومی در اطلاعرسانی مقابله با کرونا بود که علاوه بر وظایف ذاتی ، آگاهی بخشی عمومی ،و اطلاع رسانی به موقع به کارکنان و مراجعان در تقویت خود مراقبتی و مقابله با کرونا درخشان ظاهر شدند  تا  پرچمدار مسئولیت اجتماعی در سازمان متبوع و جامعه لقب گیرند .

برخود لازم می دانم 27اردیبهشت روزجهانی ارتباطات و روابط عمومی و آغاز این هفته را خدمت مدیران ، کارشناسان و فعالان  این حوزه  تبریک عرض نموده ، امیدوارم مدیران سازمانها ، نهادها ، بخشهای خصوصی و دولتی با درک صحیح از کارکرد و جهاد فعالان روابط عمومی ، آنها را در ایفای نقش خود بهتر مورد حمایت قرار دهند . و به نحو شایسته تری از خدمات و زحمات شان قدردانی به عمل آید . برای فعالان این حوزه نیز آرزوی موفقیت و بهروزی دارم.