×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
لزوم تغییر سبک زندگی پس از ابتلا به کووید  شدید

موسی جاودان، رییس مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشگاه هرمزگان؛ یکی از مهمترین دلایل راز بقا بشر در کره زمین انطباق با شرایط پیش رو و پذیرش سبک جدیدزندگی در تمام دورها و اعصار زندگی بشر در طول تاریخ بوده است.  بشر به کمک نیروی اندیشه و یادگیری، زندگی خود در طول تاریخ برای پیشرفت های بعدی پیش برده است. برای مثال، هنگامی که احساس کرد در خطر شکار شدن توسط موجودات درنده هست، جایی را انتخاب ­کرد که از گزند حیوانات درنده در امان بماند. اما از طرف دیگر، حوادث طبیعی از جمله طوفان، باران­های سیل­آسا، رعد و برق و تغییرات ناگهانی آب و هوایی موجب آسیب رسانی به شیوه زندگی جنگل نشینی انسان نخستین می­شد و بسیاری از آنان بر اثر این حوادث جان خود را از دست می­دادند­. مشاهده صحنه های این حوادث باز هم او را به این فکر فرو برد تا چاره­ای برای حل مسأله بیابد.

پس از یک تجربه­ ی طولانی از زندگی جنگل نشینی به این نتیجه رسید که می­ باید برای حفظ جان خود، به کوه­ ها و سپس به غارها پناه ببرد.بتدریج و در گذر زمان، شیوه زندگی انسان رو به تغییر و تحول نهاد و از جنگل­ نشینی به غارنشینی سوق پیدا ­کرد. سبک غارنشینی تأثیر زیادی بر شیوه زندگی، رفتاری و ارتباطی او با همنوعان و طبیعت داشت. انسان از شرایط انتخابی خود خوشحال بود، زیرا از شر حیوانات درنده، رعد و برق، صاعقه و طوفان تا حدودی در امان می­ماند. غارنشینی به او کمک کرد از بلاها و مصبیت­ های بسیاری دور باشد تا بتواند با تمرکز بیشتری فکرکند و دوره جدیدی از تکامل را برای خود به ارمغان آورد به طوری که شیوه تغذیه و نوع زندگی­اش را تغییر داد. از فرصت­های پیش آمده در غار برای اندیشیدن، چگونگی سازگاری با شرایط جدید، تلاش و تفکر برای ساختن ابزار و سلاحی برای شکار و دفاع بهتر از خود و ترسیم نقش راه آینده خود استفاده کرد.

به عنوان مثال، انسان پی برد که ایامی از سال میوه ­ها و سایر خوردنی­ ها فراوان است و در فصل­ های دیگری کمیاب می­ شوند. لذا، با ذخیره آن­ها توانست به خود و خانواده کمک مؤثری بنماید و زندگی بهتری داشته باشند. غارنشینی سبک زندگی او را تا حدودی تغییر داد؛ به طوری شیوه تغذیه او به علت دور شدن از جنگل از گیاه­ خواری به گوشت­ خواری تبدیل شد که برای موفقیت در این امر می باید از برآیند هوش، تجربه و یادگیری خود بدرستی بهره لازم را ببرد.

می توان گفت بشر در طول تاریخ با بلاها، بیماری­ها، جنگ ها، حوادث طبیعی، ویروس­ها و آسیب­های فراوانی روبرو بوده است که پس از رهایی از آن می باید سبک و شیوه جدیدی از زندگی را انتخاب کند و بتدریج با آن سازگار شود. در غیر این صورت ممکن است انسان اسیر گرفتاری­های فکری، اختلالات روانی، ذهنی و شخصیتی گردد که مدتی بعد رهایی از آن ممکن است امکان پذیر نباشد و تا پایان عمر گریبانگیر او باشد. در شرایط تاریخی، فرهنگی-اجتماعی و اقتصادی فعلی بسیاری از مردم با مشکلات اقتصادی، فقر، بیکاری، تورم و احساس نگرانی حاصل از این شرایط دسته و پنجه نرم می کردند که ناگهان کووید 19 از راه رسید تا بار فضای اضطراب و فشار روانی را دو چندان کند. هر چند اکثریت قریب به اتفاق مردم منشورها بهداشتی را رعایت می کنند ولی علی رغم حفاظت و مراقبت از خود ناگهان متوجه می شوند که آلوده به نوع ویروس خطرناک شده اند. این شوک ناگهانی در برابر ویروس خطرناک فشار روانی و ذهنی زیادی را بر آن ها تحمیل می کند. در این میان درصدی از مردم به علت شدت بیماری روزهای سخت و پر تنشی را تجربه می کنند. این دسته از مبتلا شدگان پس از رهایی از  بیماری ممکن است اثرات حاصل از فشارها و اضطراب ابتلا به این بیماری روزها، ماه ها و حتی سال ها باقی بماند و زندگی آن ها را تحت تأثیر خودش قرار دهد. یکی از مهمترین راهکارهای لازم پس از ترخیص از بیمارستان و تخفیف بیماری پذیرش سبک زندگی جدید پس از رهایی از چنگال این ویروس پر خطر است. برای مثال ورزشکار حرفه ای، مدیر یک سازمان و شرکت، یک تاجر، کشاورز، کاسب و کارگری که قبل از ابتلا به این بیماری بسیار فعال، اجتماعی سرزنده، پایبند به نظم و برنامه ریزی بوده اند ممکن است به علت شدت این بیماری مجبور باشند مدتی کوتاه یا بلندی از کلیه فعالیت های قبلی خود دست بکشند و فقط به فکر احیای سلامتی خود باشند که پذیرش این شیوه زندگی با سبک قبلی کاملا با هم متفاوت هستند. راکد ماندگی و منع از فعالیت هایی قبلی حتی کوتاه مدت ممکن است باعث احساس کسالت، نگرانی، یأس و دلهره را به دنبال داشته باشد. لذا برای کاهش بار روانی وضعیت موجود بهتر است از گفتن و انجام این اعمال و نگرش ها به شدت پرهیز کنیم:

باخود نگوییم از زندگی عقب افتادم،

برنامه هایم به هم ریخت

دیگر جبران آن امکان ندارد

وام هایم عقب افتاده است

نزدیک بود بمیرم

شانس آوردم

از اهدافم باز ماندم

چقدر بدشانسم و آخه چرا من

در عوض  به انجام این رفتارها بپردازیم:

1-به توصیه های پزشک معالج توجه کنیم

2-امیدوارباشیم که بتدریج حالمان بهتر خواهد شد و دوباره به روال عادی زندگی باز می گردیم

3- اطرافیان نباید بگویند حالت خیلی بحرانی بود، هنوز عمر داشتی. نباید راجع به آن روزهای سخت بیمار چندان صحبتی بشود

3- آب و مایعات فراوان بنوشیم.

4-حد اقل در روز یک بار دم نوش­های گیاهی آرامبخش مانند لیموگرس و دارای خواص آنتی بیوتیک مانند آویشن  بنوشیم

5-به موسیقی بی کلام گوش دهیم

6- اگر فردی مذهبی هستیم بخشی از وقتمان به امور مذهبی اختصاص دهیم

7-فایل کتاب های صوتی مورد علاقه مان و فایل صوتی کتاب های انرژی بخش و امید دهنده مانند قدرت تفکر: ژوزف مورفی، معجزه شکر گزاری: راندا برن  و.. را گوش کنیم

8-بخش از وقت خود را به دیدن برنامه های طنز، مستند، علمی و مورد علاقه شغلی و علمی خود اختصاص دهیم

9- زمان خود را تا رهاشدگی از بیماری باید مدیریت و برنامه ریزی نمائیم؛ چرا که ممکن است عدم مدیریت زمان فراغت باعث افزایش اضطراب و فشارهای روانی را به دنبال داشته باشد. افزایش فشارهای روانی موجب تضعیف سیستم ایمنی دفاعی بدنی می شود.

10- سعی کنیم به جای شیرینی و چربی بیشتر از میوه و سبزی استفاده کنیم. استفاده زیاد از چربی و شیرینی به خاطر کم تحرکی موجب اندوخته شدن این مواد در کبد می شود و به علت ذخیره بیش از حد این مواد به کبد آسیب می رسد. در مقابل میوه ها و سیزیجات باعث کمک به تجزیه این مواد و کاهش بار کبد می گردد.

11-اگر احساس می کنیم تا این جای زندگی مبتلا به عادت بدی بوده ایم، مثلا زود عصبانی می شویم سعی کنیم  در این فرصت از طریق کسب اطلاعات و راهنمایی درست به اصلاح رفتار خود بپردازیم. برای مثال، پیوسته به خود تلقین کنیم که ما فردی آرام هستیم تا بتدریج ویژگی جدید جایگزین رفتار گذشته گردد.

 

خواهان سعادتمندی و سلامتی شما

برچسب ها :