×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
«لاوان» چگونه سودآورترین پالایشگاه ایران شد.

به گزارش تجارت جنوب آنلاین :اگر امروز نام «محمدعلی اخباری» مدیرعامل پالایش نفت لاوان به‌عنوان یک چهره خوشنام در صنعت پالایش نفت مطرح است، نتیجه یک قمار بزرگ مدیریتی است، ریسکی که اگر در حساس‌ترین شرایط کرونایی اتخاذ نشده بود امروز این پالایشگاه را به نقطه بحران مالی رسانده بود، اتفاقی که هم «آمریکا» و هم دیگر دشمنان قسم خورده ی ایران و رقبای نفتی ،آرزوی آن را داشتند . اما اگر «نفتی» باشید می‌دانید که چگونه در شرایط سخت صنعت نفت، یک تصمیم هوشمندانه «نفتی» بگیرید

مدیرعامل پالایش نفت لاوان، پس از ظهور «کرونا» دست به ریسک بزرگی زد، ریسکی که حتی اگر «زنگنه» هم مدیرعامل این پالایشگاه بود زیربار اجرای آن نمی‌رفت. پس از شیوع کرونا، قیمت نفتای سنگین در بازار جهانی به دلیل کاهش جابه جایی‌ها و به تبع کاهش مصرف سوخت به شدت «ارزان» شد و قیمت این فرآورده نفتی هم یک شبه بیش از 80 درصد کاهش یافت لذا مدیرعامل پالایشگاه لاوان کهقصد نداشت زیربار فشارهای داخلی برای عرضه «مفت» و «مجانی» نفتا برود، ذخیره‌سازی این فرآورده نفتی را در مخازن آغاز کرد و با توجه به توقف صادرات «نفتا» برای تامین هزینه‌های جاری پالایشگاه، مجبور به اخذ وام بانکی شد. استرس ریسک اجرای این تصمیم بزرگ به کنار، وام بانکی ، روزی نبود که مسئولان «پالایش و پخش» بابت توقف صادرات نفتا به مدیران پالایشگاه فشار نیاورند از نامه نگاری‌های تند و تیز اداری بگیرید تا تهدیدهای علنی به زندان، دادگاه و برکناری !

بعد از فروکش کردن فشار روانی «کرونا» در بازار نفت و فرآورده نفتی، جهش قیمت‌ها به «اخباری» لبخند زد و فرآورده‌ای که قرار بود 80 درصد زیر قیمت عرضه شود، 100 درصد بالای قیمت از مخازن ذخیره‌سازی «لاوان» راهی بازار شد تا در کنار تسویه وام بانکی، حاشیه سود چندین میلیارد تومانی روانه خزانه پالایشگاه شود و این همان مدیریت جهادی است .

در مثل ها می‌گویند مشت نمونه خروار است، اگر پالایشگاه «لاوان» در حوزه توسعه و به روزرسانی به سرنوشت «تهران»، «کرمانشاه» و «شیراز» پس از خصوصی‌سازی مبتلا نشد، اگر این پالایشگاه در سکوت کامل خبری در رتبه‌بندی شاخص «نلسون» با صعود چند پله‌ای به مرز «پنج» تکیه زد و احتمالا با بهره‌برداری از چند طرح جدید به رقیبی برای «شازند» و «بندرعباس» تبدیل خواهد شد. اگر امروز یک سنت بدهی ارزی و پرونده مالیاتی ندارد. اگر مدعی ثبت جهش 800 درصدی بالاترین سود در تاریخ 55 ساله تاسیس‌اش است. اگر با رفع موانع و گلوگاه‌های تولید، متنوع سازی سبد خوراک، بهره‌برداری از چندین طرح توسعه‌ای و راه‌اندازی واحدهای جدید فرآیندی به هتلی پنج ستاره از حیث تولید، توسعه، فروش و سودآوری تبدیل شده است، همگی نتیجه واگذاری نفت به نفتی‌هاست و این بخشی از خیر و برکات مدیریت نفتی‌های شش‌دانگ در نفت است.

شایان ذکر است، چهل و پنج سال قبل که مدیران «اينگرا» یوگسلاوی برای بریدن ربان قرمز افتتاح یک واحد تقطیر به جزیره «لاوان» رفتند، هرگز تصور نمی‌کردند با گذشت نیم قرن، این واحد تقطیر به هتل پنج ستاره‌ای در صنعت پالایش نفت ایران آن هم در شرایط تحریم تبدیل شود. «محمدعلی اخباری» مدیرعاملی که هفت سال سکان راهبری «لاوان» در اختیار «اوست»، یک وجه مشترک هم با وزیر نفت دارد. اگر «جواد اوجی» با شستشوی «رزوه‌های کیسینگ» وارد صنعت شد، «او» هم با اپراتوری واحدهای تقطير لباس نفت را پوشید

وضعیت امروز پالایشگاه «لاوان» دو پیام مهم و البته متفاوت دارد. نفت را به نفتی‌ها بسپارید تا شاهد خیر و برکات این تخصص‌گرایی برای مردم ایران باشید، پیام مهمتر آن است اگر امروز مدیرعامل «لاوان» رستگار شده به مدد هیات مدیره‌ای است که حامی «او» بوده است.

برچسب ها :