×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تلخ و شيرين هاي مهرماه هرمزگان

یادداشت مدیر مسئول / فاطمه رکن الدینی

حال و هواي  مهر هرمزگان پاييزي است. خزاني با رگبار الکلي مرگ، عرق شرم را بر پيشاني  تعدادي خانواده هاي هرمزگاني نشاند و هر روز بر آمار متوفيان مسمومين الکي اضافه مي شد.

شمار جان باختگان مشروبات الکلي مسموم در هرمزگان نيمه اول مهر هر روز همچنان در حال افزايش بود تا اينکه 14مهر تقريبا به حالت عادي برگشت.

آخرين آمار منتشرشده تا14 مهر حکايت از مسموميت الکلي تعداد 268 نفر دربندرعباس ، 22 فوتي و 240 نفر ترخيص داشت.

تعداد مراجعه کنندگان به مراکز درماني در اثر مسموميت ناشي از مصرف مشروبات الکلي در حال حاضر به 268 نفر رسيد که 10 نفر از اين تعداد بانوان بودند.

براساس اين گزارش از وخامت حال برخي از اين افراد سخن گفته شده که متأسفانه 22 نفر از اين تعداد جان خود را از دست داده‌اند و 2 نفر بدحال هستند.

132 نفر از اين افراد دياليز شده‌اند و 240 نفر ترخيص شده اند و 6 نفر نيز در بستري به سر مي برند.

بر اين  مبنا گروه سني افراد مسموم شده 17 تا 61 سال گزارش شده که بيشتر متوفيان مسموميت الکلي در رده سني جوانان بودند که بصورت تفنني از اين مواد استفاده کرده اند و در ميان متوفيان تنهاحدود 20 درصد اعتياد به الکل داشته اند. طبق اعلام مسوولان با توجه به زمان مصرف آن که  در روز‌هاي اخر هفته بوده نشان از استفاده تفنني و بيکاري و اوقات فراغت در جمع‌هاي محله‌اي بوده است.

آنها معتقد بودند: کمتر از نيم درصد از مصرف کنندگان از بين زنان و نوجوانان هستند که رقم بسيار پاييني است و هنوز به عنوان آسيب مطرح نيست.

مسوولي که خود متولي حوزه آسيب هاي اجتماعي است استفاده از اين مشروبات در ماه محرم و چند روز پس از عاشورا را نشان از کمرنگ شدن ارزش‌هاي اجتماعي دانسته و گفته به نظر مي رسد نقش خانواده ها بايد در نظارت بيشتر باشد. کما اينکه هر سال در ماه‌هاي محرم و صفر ميزان آسيب‌هاي اجتماعي بسيار کاهش مي‌يابد.

و استفاده جوانان از اين مواد بخشي به گرايش هاي اعتقادي و ارزشي خانواده ها وابسته است از سويي نشاط اجتماعي  و سرزندگي در بين جوانان نيست که توسعه فضا‌هاي نشاط اجتماعي و سرزندگي، طبيعت گردي باعث کاهش مصرف مشروبات الکلي در جامعه مي‌شود.

اين مسوول تدوين سند مقابله و کاهش الکل در کشور و راه اندازي مراکز ترک اعتياد‌هاي نوظهور و الکل از برنامه‌هاي عملي براي مقابله با مصرف و شيوع الکل در جامعه مي داند.

گفته مي شودآمار واقعي و مستندي براي استفاده از الکل به علت مجرمانه بودن آن در کشور وجود ندارد و وقوع و طغيان مسموميت‌هاي الکلي در برهه‌هاي از زمان و افزايش مرگ ناشي از بحران و آسيب اجتماعي جدي است که بيش از همه تلنگري به خانواده‌ها و مسولان اجتماعي و فرهنگي کشوربه حساب مي آيد . اين فاجعه دامن طيف گسترده اي از طبقات مختلف را گرفت. فرزندان برخي چهره ها از خانواده‌هايي نام آشنا و حتي کارکنان و …

به نظر نگارنده اين حادثه زنگ خطري بزرگ بود که طبيعتا همه مسوولان و خانواده ها را بايد از خواب بيدار کرده باشد تا شايد به نيازهاي جايگزين جوانان اهميت دهند هرچند نقش خانواده ها را نبايد ناديده گرفت.

سال 98 با تحقق وعده هاي بزرگ

مهرماه هرچند هر روز شاهد بمباران خبرهاي ناخوشايند بوديم اما ستاره اي در غرب هرمزگان چشمک  زد و نور اميد را در دل مردم روشن مي کرد.

کمتراز 6ماه به شروع سال 98 مانده است سالي که همراه با وعده هاي خوب مسوولان دولتي و بخش خصوصي براي تحقق آن هاست.

اطلاع رساني ها در فضاي مجازي و خبرها حکايت از گام‌هاي بلند بزر گترين پالايشگاه کشور در انجام مسئوليت‌هاي اجتماعي مي دهد کاري که تاکنون کمتر صنعتي طي سا ل‌هاي استقرار صنايع انجام داده اند. هر چند صنايعي مثل فولاد هرمزگان به طور پراکنده در حوزه مسووليت هاي اجتماعي ورود کرده اند اما واقعيت اين است اين کمک هاي متفرقه چندان ملموس نبود و مانند مسکني براي اين شهر به فراموشي سپرده شد. ساخت بيمارستان و پايان دردهاي هرمزگاني و توقف اعزام هاي درماني به خارج از استان مرهم و اميدي براي روزهاي خوش در حوزه سامت است که با رايزني هاي دکترهمتي استاندارهرمزگان در دستور کارمديرعامل اين شرکت قرار گرفته است.

اين روزها مديرعامل نفت ستاره خليج فارس در اقدامي خلاقانه وعده داده که هر ساله رتبه هاي تک رقمي رشته رياضي و فيزيک فرزندان هرمزگان را بورسيه خواهد کرد و دو دانش آموز افتخارآفرين هرمزگاني که در آزمون کنکور97 رتبه 7 و 9 را کسب نموده اند نيز تا پايان مقطع دکترا در رشته مکانيک،برق يا مهندسي نفت و شيمي بورسيه و به استخدام دائمي پالايشگاه نفت ستاره خليج فارس در آورد. اگر چه برخي معتقدند نفت ستاره وساير صنايع بايد اقدامات جدي تري براي دانش آموزان هرمزگان انجام دهد چرا که در تمام دنيا براي اين دو نخبه فرش قرمز پهن مي کنند اما از آنجا که هرمزگان مردمي قانع دارد با شنيدن همين خبر بر سر ذوق و شوق آمده اند و انگيزه اي براي ساير دانش آموزان شده است. اين اقدام خوشايند ستاره اميد در دل هرمزگاني را زنده کرد و تجارت جنوب همگام با صنايع اين وعده ها را مستند و تا تحقق آن پيگيري مي کند.

مهندس محمد علي دادور مدير عامل نفت ستاره خليج فارس گفته شرکت نفت ستاره خليج فارس به عنوان اولين بنگاه توليدي واقتصادي هرمزگان دفتر مرکزي شرکت را با تمام نفرات و تجهيزات به استان هرمزگان انتقال داده و از اين طريق ساليانه ميلياردها تومان درآمد و گردش نقدينگي اين پالايشگاه را جهت تقويت بنيه اقتصادي استان در هرمزگان متمرکز نموده است.

اميد است اين وعده هاي شيرين اين مدير پرتلاش محقق شود و در اوج بيکاري جوانان هرمزگاني افراد کوله پشت به دوش و جوياي کار شهرستان هاي ديگر جاي نيروهاي هرمزگان را تصاحب نکنند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

wp-puzzle.com logo