با ما ارتباط برقرار کن

یادداشت و تحلیل

جهان در صنعت چاپ هفت شهر عشق را گشت

منتشر شده

روی

غلامعباس شمس الديني

تجارت جنوب

از يازدهم شهريور ۱۳۸۲که روز ملي صنعت چاپ در تقويم کشورمان به ثبت رسيد . کارشناسان واهل فن بيشتر روي صنعت چاپ در ايران ومقايسه آن با کشورهاي پيشرفته اين صنعت در جهان توجه کردند و تنها نتيجه اي که عايد شان شد ، حسرتي است که فاصله اين صنعت در ايران با ملل صاحب نام اين عرصه بيشتر  نمايان مي شود . ايران که در حقيقت در اين عرصه تاريخي قابل تحسين دارد متاسفانه قافيه را به ديگران باخته است .از زمان هخامنشيان که مهرهاي سلطنتي ذيل احکام و فرامين حکومتي حک شد .از دوره امپراتوري گيخاتوخان پسر اباقاخان مغول که واژه چاپ وارد زبان  فارسي شد و پول چاو و کااو منتشر گرديد اميدوار بوديم که صنعت چاپ در ايران همپاي کشورهاي صاحب نام رشد کند.

حتي وقتي در زمان عباس ميرزاي نايب السلطنه حاج زين العابدين و نوه هايش در تبريز دستگاههاي چاپ را از ترکيه به ايران آورده و با چهل گاو ميش آنرا به تبريز انتقال دادند شعف و شادماني ايرانيان بيشتر گرديد  .البته اين روند همچنان با بارقه هاي اميد همراه بود .اما هرچه جلوتر رفتيم نااميدي بر اين صنعت مستولي شد. با ظهور و توسعه دانشگاهها و مراکز آموزشي،تنوع منابع،تکثر روزنامه ها و نشريات ،افزايش جمعيت لازم التعليم ،گسترش نهضت سواد آموزي انتظار مي رفت روند پيشرفت صنعت چاپ در ايران هم به سرعت ومتوازن با تقاضا طي طريق نمايد . اما متاسفانه اين اتفاق برعکس شد .در حاليکه آمريکا،آلمان،ژاپن،ايتاليا،انگلستان،هند،اندونزي و چين نبض بازار جهان را در اختيار خود گرفته اند ،ايران براي حرکت به سوي پسرفت در صنعت چاپ گوي سبقت را از عقب مانده ترين کشورهاي جهان ربوده است.

انوميس زنه فلدر در سال ۱۷۹۶ چاپ سنگي يا ليتوگرافي را به ثبت رساند و هنوز چند سالي از ثبت آن نگذشته بود که آلويس سفندلر از روسيه اين فناوري را وارد ايران کرد لذا طبيعي است که انتظار داشته باشيم کشورمان در اين صنعت در رده برترين هاي جهان باشد .ولي اين اتفاق نيفتاد.در حالي که پيشگامان صنعت در جهان از چاپ سنتي برجسته ،سنگي،ليتوگرافي و روي صفحه نمايش عبور کرده و دستاوردهاي نويني در انواع چاپ افست ،فلکسو،گراور و ديجيتال به جهان عرضه مي کنند ،در حالي که دستگاه اسپيد مستر lx105 تجربه حيرت آور ۱۶ميليون برگ چاپ در ۴ماه را معرفي مي کند صاحبان صنايع چاپ در ايران با دستگاههاي فرسوده وکهنه نگران آينده هستند .در هرمزگان وضع به مراتب تاسف بار تر از مناطق ديگر کشور است.

از سال ۱۳۳۵ که گامبرون استارت را در استان زد و بعد از مدتي تعطيل شد تا به امروز قريب به ۵۰چاپخانه افست ،ديجيتال،سيلک و صحافي پابه عرصه وجود نهاده اند اما هنوز اتحاديه آنان با مهرسازان و تايپ و تکثير ذيل يک  نام قرار دارند و اهالي اين صنعت از يک اتحاديه مستقل بي بهره هستند.دستگاههاي چاپ افست وليتوگرافي در هرمزگان به نسبت تهران و استانهاي برخوردار ،پيشرفته نيستند ،براي تعمير و نگهداري دستگاههاي موجود بايد چندين برابر مرکز هزينه کنند .چاپخانه هاي هرمزگان از نيروي ماهر و متخصص کم بهره اند به همين خاطر بايد چندين برابر هزينه استخدام و جذب نيروي ماهر نمايند ،ادارات ،دستگاههاي دولتي و خصوصي و شرکت هاي معظم مستقر در استان سفارشات خود را به استانهاي ديگر ارسال مي کنند و عملا در رکود و ورشکستي اين صنعت دخيل هستند و متوليان امر که حداقل براي نگارنده مبهم است که متولي اين صنعت کيست در خواب خوش فرو رفته اند.

اين در حاليست که در جهان صنعت چاپ دوبرابر صنعت توريسم يعني هزار ميليارد دلار گردش مالي دارد .اما سهم صنعت چاپ کشور در منطقه کمتر از ۴درصد است.

براستي مشکل صنعت چاپ در کشور و در استان هرمزگان چيست ؟مگر نه اين است که بايد بين عرضه و تقاضا تناسب وجود داشته باشد ؟وقتي دانشگاههاي ما افزايش کمي دارند ,وقتي صنعت رو به گسترش است ،وقتي نويسندگان و مؤلفين رشد اثر دارند ،وقتي جمعيت لازم التعليم رو به فزوني است چرا صنعت چاپ به سمت رکود و ورشکستي حرکت مي کند؟

در سال ۱۳۹۰شوراي سياستگذاري صنعت چاپ شکل گرفت و زماني اندکي از تشکيل آن نگذشته بود که منحل شد .اين به معناي عدم وجود يک متولي و مسؤل در عرصه صنعت چاپ بحساب مي آيد.هر چند دوباره اين شورا فعال شد اما چشم انداز روشني در اين شورا براي آينده صنعت اعلام نشده يا حداقل افکار عمومي مطلع نيست ؟مسئله ديگر متولي صنعت چاپ چرا بايد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي باشد در حالي که صنايع بايد زير نظر وزارت صنعت ،معدن و تجارت باشند .تاکنون استانداردي براي ورود ماشين آلات چاپ اعلام نشده است .لذا فعالان اين بخش هر ماشيني را بدون رعايت استانداردهاو بر اساس سليقه وارد مي کنند .تحريم ها هم درعقب ماندگي اين صنعت تاثير گذار بوده و هستند.

قوانين سنگين ماليات و ماليات بر ارزش افزوده مشکل ديگري است که چاپخانه داران را مستأصل کرده است و دولت بايد در اين راستا معافيت هاي مالياتي را براي فعالان صنعت چاپ در نظر بگيرد.

شوربختانه بايد ظهور چاپخانه هاي دولتي و شبه دولتي را عاملي اثر گذار در نابودي صنايع چاپ ايران محسوب کرد .وقتي رقيب کمترين هزينه و پرداختي را دارد طبيعتاً رقابت نابرابر مي شود  چاپخانه هاي دولتي و شبه دولتي نه ماليات مي پردازند و نه هزينه هاي نيروي انساني و هزينه تعمير و نگهداري دستگاههاي موجود را بر دوش خود دارند وبعبارتي از بيت المال ارتزاق مي کنند وکمر فعالان بخش خصوصي را خميده کرده اند.

کمبود نقدينگي از جمله مشکلات جدي اين صنعت است .بانکها هم در اعطاي تسهيلات به منافع خودشان مي انديشند و هرگز دغدغه رشد صنعت چاپ را ندارند .بديهي در اين آشفته بازار دولتي‌ها و شبه دولتي ها جشن پيروزي برپا کنند .هر چند اين پيروزي نيست و شکست صنعتي با پيشينه تاريخي فاخر در کشور است .کمبود نقدينگي از يکسو و ناتواني در کسب دانش نوين اين بخش ،عدم وجود تجهيزات و تکنولوژي روز دنيا از سوي ديگر کور سوي اميد را در نزد صاحبان صنعت چاپ کمرنگ و کم فروغ تر کرده است . متأسفانه کاهش سطح مطالعه و استقبال از کتب و نشريات کاهش چاپ را در پي داشته است و بايد جدا تمهيداتي انديشيده شود.

در حاليکه در کشورهاي جهان نيروهاي متخصص در مراکز آموزش عالي تربيت مي شوند در کشور ما صنعت چاپ با تهديد جدي کاهش نيروي متخصص روبرو ست .البته موارد ديگري هم وجود دارد که صنعت چاپ را در ايران و در هرمزگان به شدت تحت تأثير قرار داد ه و انتظار مي رود که دولت به کمک اهالي اين صنعت ،با همراهي کارشناسان و متخصصان بيايند .ما پتانسيل موفقيت را داريم .ايران اگر مي خواهد در گردش مالي بيش از هزار ميليارد دلاري سهيم باشد بايد طرحي نو در اندازد .نه اينکه رقبا و همسايگان هفت شهر عشق اين صنعت را بپيمايند و ما هنوز اندر خم يک کوچه اش باشيم . با همه اين احوال سالروز ملي صنعت چاپ را خدمت صاحبان صنعت در کشور و استان هرمزگان تبريک عرض ميکني.

 

یادداشت و تحلیل

کم سابقه ،کم حادثه

یاداشت حسین روحی زلزله ۲۳آبان ۱۴۰۰:

منتشر شده

روی

به وسیله

یاداشت حسین روحی زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶.۴ ریشتر در ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه در عمق ۱۵ کیلومتری از زمین و زلزله دیگری با بزرگی ۶.۳ ریشتر در ساعت ۱۵ و ۳۸ دقیقه، به فاصله یک دقیقه در عمق ۱۵ کیلومتری زمین، یکشنبه ۲۳ آبان ماه استان هرمزگان را لرزاند.و البته بعد از آن مردم شمال هرمزگان بیش از ۱۵۰پس لرزه را تجربه کردند . شاید این حادثه کم سابقه و البته کم حادثه جانی بود که لطف الهی شامل مردم گردید . حضور به موقع مسئولان ، تیم های امدادی ، گروههای جهادی و دریک کلام همدلی مردم و مسئولین ،الام این زلزله را کاهش داد . متاسفانه در این زلزله بیش از ۳۰۰۰خانوار سرپناهشان یا تخریب شده یا آسیب جدی دیده است ، بنا به گفته استاندار هرمزگان برای بازسازی واحدهای مسکونی ۷۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز است . ۱۷۶کلاس درس در مناطق زلزله زده نیازمند تخریب بازسازی ومقاوم سازی است .خسارت ۱۲میلیارد ریالی به قلعه تاریخی فین ،خسارت ۳۰۰میلیارد تومانی به راه های روستایی ،و۳۰میلیارد تومانی به تاسیسات و شبکه برق از جمله برآوردهایی است که متولیان اعلام کرده اند .آنچه مسلم است عنایت الهی از یکسو و اقدامات موثر مردم مسئولین از سوی دیگر موجب شد ،نقایص و کمبودها که البته پس از وقوع هر حادثه غیر مترقبه طبیعی به نظر می رسد ،کمتر آزار دهنده باشد . زلزله دوقلو در هرمزگان هرچند از نظر شدت کم سابقه بود اما دلایلی متفاوتی برای کاهش خسارات اعلام شد برخی سازندهای رسوبی (در اصطلاح زمین شناسی ) را موجب امواج لرزه‌ای و کاهش قدرت تخریب اعلام کردند و بعض دیگر به کانون و عمق زلزله اشاره دارند . از طرفی عده ای معتقدند وقوع این زمین لرزه در روز موجب شده که مردم به سرعت واکنش نشان دهند.
هر چه بود این زمین لرزه می توانست خسارات به مراتب بیشتری را متوجه مردم نماید ، اگ کمکهای امدادی به سرعت نمی رسید ، اگر استاندار و معاون اول رئیس جمهور ، مدیران دستگاههای خدمات رسان و تدبیرهای مدیریتی نبود ، باید عوارض و هزینه های بیشتری را متحمل می شدیم .
این اتفاق یک درس بزرگ برای مدیران و مسئولان و البته مردم داشت .با توجه به به اینکه این منطقه از نظر زلزله‌خیزی حالت فعالی دارد .کارشناسان معتقدند در محدوده شمال تنگه هرمز و در بخش انتهایی ایالت زاگرس به لحاظ زمین‌شناسی یک گسل‌هایی وجود دارد که در بخش زاگرس شانه‌ انتهایی آنها به‌ یکدیگر می‌رسند. در این محدوده یک سیستم گسلی دیگری هم وجود دارد که شامل نواحی غرب مکران می‌شود که با گسل شمالی جنوبی محدوده زاگرس تلاقی تکتونیکی دارد.
ایجاد آمادگی لازم ، ساخت و سازهای مقاوم ، مدیریت بحران ، اهمیت قایل شدن به پیش لرزه ها به عنوان هشدارهای مهم ، احداث و تقویت ایستگاههای لرزه نگاری ، امداد و نجات سریع ،توجه به مسیرهای اصلی تردد و تسریع در بازگشایی این مسیر ها ، نظارت جدی فنی بر ساخت و سازها ، ایجاد سازه ای مقاوم برای احشام روستاییان ، سرعت در تجهیزفضا برای اسکان موقت ، رعایت اخلاق و وجدان کاری و اقدامات موثر در حوزه تقویت روانی ، درسهایی مهمی است که باید به جد مورد توجه قرار گیرد .

ادامه ی خواندن

یادداشت و تحلیل

جشنواره بیست چهارم شهید رجایی در هرمزگان

منتشر شده

روی

حسین روحی؛ یادداشت : بیست و چهارمین جشنواره شهید رجایی در استان هرمزگان (سطح استانی ) در حالی برگزار شد که دولت  سیزدهم بر سرکار آمده و البته  مدیریت در سطح  استان دستخوش  تغییر نشده است . شاید مهمترین تفاوت این دوره با هفت دوره گذشته ، تغییر مدیریت کلان اجرایی باشد . اما قبل از پرداختن به تفاوتها ضرورت دارد در خصوص  ماهیت این جشنواره توضیحاتی ارائه گردد . به استناد مصوبه ستاد مركزي جشنواره شهيد رجايي و با هدف ترويج و اشاعه موضوع ارزيابي با رويكرد فرهنگ‌سازي، دستگاه‌ها در ۴ سطح “سازمان‌ها، مؤسسات و شركت‌هاي دولتي وابسته و نهادهاي عمومي غيردولتي (سطح يك)، معاونت‌هاي ستادي وزارتخانه‌ها، سازمان‌هاي مستقل، نهادها (سطح دو)، واحدهاي استاني(سطح سه) و واحدهاي شهرستاني (سطح چهار) در ۸ محور و ۲۴ شاخص” مورد ارزيابي قرار گرفته و دستگاه‌هاي منتخب معرفی می شوند . در سال ۱۳۸۱ و به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، با تصويب و ابلاغ آيين‌نامه ارزيابي عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي كشور بر اساس “موضوع مصوبه شماره ۴۴۶۴۲/ت۲۷۷۰۱ هـ تاريخ ۲۸/۱۰/۱۳۸۱ هيأت وزيران” انتخاب دستگاه-هاي‌ نمونه علاوه بر سطح ملي، انتخاب دستگاه نمونه در “سطح استاني” نيز به جشنواره شهيد رجايي اضافه شد.در واقع این جشنواره به منظور شناسايي و تقدير از تلاشگران عرصه خدمت به نظام مقدس جمهوري اسلامي و نهادينه‌كردن فرهنگ ارتقاء و بهبود عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي در سطوح مختلف برگزار می شود . شورای راهبری توسعه مدیریت استان به عنوان ستاد جشنواره شهید رجایی استانو دبیرخانه ستاد  در سازمان مدیریت و برنامه ریزی مستقر می باشد

بیست و چهارمین دوره جشنواره در هرمزگان در حالی برگزار شد تفاوتهایی در محتوا ، شکل و اجرا ملموس بود .مهمترین تفاوت در محتوا ورود بخش خصوصی و شرکت های بزرگ اقتصادی به این رقابت بود . صنایع ،کارخانجات و اتاق بازرگانی در کنار نهادهای دولتی و دستگاههای اجرایی در این دوره شرکت داشته و صاحب رتبه هم شدند .

در حالیکه بر اساس بخشنامه سازمان امور استخدامی عملکرد دستگاهها در دوبخش عمومی شامل عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي درمحورهاي اصلاح ساختار سازماني، توسعه دولت الكترونيك، مديريت سرمايه انساني، مديريت بهره‎وري نظام اداري، توسعه فرهنگ سازماني، ارتقاي سلامت اداري و صيانت از حقوق مردم در نظام اداري و نظارت و ارزيابي مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد. که  برگرفته از برنامه‌هاي اصلاح نظام اداري – دوره دوم و سياست‌هاي كلي نظام اداري ابلاغي مقام معظم رهبري است و شاخص‌هاي اختصاصي ارزيابي عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي با درنظرگرفتن اسناد بالادستي، از منابع مختلف همچون قانون برنامه توسعه، قوانين مصوب مجلس شوراي اسلامي، وظايف، مأموريت‌ها و اهداف تخصصي هر دستگاه تدوين و ابلاغ شده است. اعلام برخی محورها و رتبه بندی ها براساس معیارهایی که در دستورالعمل ها به چشم نمی خورد از نکات قابل توجه بود .

برخی معتقدند در این دوره تعدد منتخبان نسبت به ادوار گذشته قابل توجه و بررسی است . اینکه در این دوره تعدد و تکثر منتخبان وجود داشت می تواند نقطه عطفی در تاریخ جشنواره های شهید رجایی در سطح استانی باشد . شاید این تعدد و تکثر بتواند انگیزه بیشتری را در دستگاهها ، بخش و خصوصی و شرکت های معظم ایجاد نماید تا عملکرد خود را ارتقا ببخشند .

ادامه ی خواندن

یادداشت و تحلیل

امید دوباره

منتشر شده

روی

دولت‌ها و مسئولان مختلفی آمدند و رفتند ولی بندرعباسی ها همچنان منتظر وعده ای هستند که با سلامت شان پیوند دارد . وعده ای که مشکلاتش انگار چونان زنجیره بهم متصل هستند .ترمیم شبکه فاضلاب در صورتی محقق می شود که بافت فرسوده احیا گردد ، احیای بافت فرسوده منوط به تامین مسکن ساکنان این مناطق است .پساب آلوده صنایع معطل تصفیه‌خانه و تصفیه‌خانه چشم‌به‌راه بازسازی از سوی شرکت توسعه زیرساخت خلیج‌فارس می باشد . در واقع دهه هاست که مردم شهر بندرعباس از معضل بزرگی بنام فاضلاب رنج می برند . فعالان محیط زیستی و رسانه ها نیز به کرات روی این موضوع حساسیت هایی را نشان داده اند ،هشدار مدیرکل محیط زیست استان مبنی بر ورود فوری و حل مشکل فاضلاب ، ورود دستگاه قضایی ، و توجه ویژه استاندار به این مسئله موجب شد تا دغدغه مهم مردم به طور جدی مورد توجه واقع شود .و ماحصل نشست های مکرر و تعامل همه دستگاهها این شد که شرکت زیر ساخت متشکل از شرکت فولاد هرمزگان جنوب، گروه سرمایه گذاری ارزش (مادکوش)، ایمیدرو، صبافولاد خلیج فارس، شرکت ملی صنایع مس ایران، پالایشگاه نفت بندرعباس،منطقه ویژه خلیج فارس، شرکت ملی فولاد ایران و ستاره سیمین هرمز به عنوان سهامداران شرکت پای کار بیایند . ناگفته نماند که در سال ۱۳۹۴شرکت آبفا پیمانکار پروژه را معرفی نمود و مقرر شده بود که تا پایان سال ۱۳۹۶این طرح به بهره برداری برسد حتی دو سال دیگر هم فرصت داده شد اما در نهایت پیمانکار خلع ید شد به گفته مدیرعامل آبفای استان با انتقال قرارداد سرمایه گذاری شرکت «ژرف کار جم» به شرکت جدید، طرح ارتقا و بازسازی تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس، تصفیه و بازچرخانی پساب و اجرای خط انتقال پساب جهت استفاده مجدد در صنایع غرب توسط سهامداران شرکت زیر ساخت اجرا می‌شود. و شرکت زیر ساخت با جدیت درپی سامان بخشیدن به مسئله مهمی است که دیگر ادامه آن قابل تحمل نیست .

فاضلاب شهر بندرعباس که از چندین نقطه از جمله «خور (آبراه) گورسوزان»، «شیلات»، «سورو»، «سنگ کن»، «دوهزار» و «کپشکن»و نقاط دیگر شهر (حدود ۴۰نقطه) سرازیر دریا می‌شود؛ می تواندتهدید کننده جدی سلامت مردم ، نابود کننده محیط زیست دریایی ، و تبدیل کننده سواحل بندرعباس به آلوده ترین سواحل جهان باشد .درحالیکه همین امروز هم کدری آب دریا ، رشدفزاینده جلبکی ، سخنان چندی قبل مدیر عامل آب فاضلاب هرمزگان مبنی بر عدم تحقق این طرح در موعد مقرر نگرانی های جدی را دوباره ایجاد نمود اما خبرهای خوش استاندار هرمزگان در بازدید روزهای پایانی تیرماه از روند فعالیت ها دوباره امید را در دل مردم و علاقه مندان محیط زیست ایجاد کرد. فریدون همتی معتقد است کیفیت پساب ورودی به دریا از ۳۵۶به ۱۷۰رسیده، نخستین هدف ما حل معضل ورود پساب دریا به منطقه شهری است که قرار است در یک پروسه شش ماهه تمام شود و سپس انتقال آن به سمت صنایع غرب بندرعباس و منطقه ویژه اقتصادی در دستور کار قرارگیرد . او با انتقاد از عملکرد آبفا افزود : آب و فاضلاب نه خود توانایی اجرا داشت و نه سرمایه گذاری که انتخاب کرده بود و اگر به همان منوال پیش می رفتیم حداقل چهار یا پنج سال دیگر درگیر همان مسئله بود و وزارت نیرو هم چنین منابع مالی و امکانات برای اجرای این پروژه نداشت؛ بنابراین می‌توانستیم این پروژه را انجام ندهیم و مردم همچنان در عذاب باشند اما این کار به لطف خدا در مسیر درستی قرار گرفته است. در مجموع با اجرای طرح، یک تهدید شهری و محیط زیستی به یک فرصت بسیار خوب و تاثیرگذار در تمام ابعاد آن تبدیل می شود که امیدواریم با دعای خیر مردم هر چه زودتر بتوانیم این کار را به پایان برسانیم.

در واقع طرح تصفیه و انتقال پساب فاضلاب بندرعباس جهت استفاده در صنایع می تواند به عنوان ماندگارترین فعالیت اقتصادی و البته اجتماعی در استان به ویژه بندرعباس باشد . به این ترتیب امیدواریم در شش ماه آینده شاهد پایان ورود ۷۰۰لیتر فاضلاب در ثانیه به دریا باشیم و با انتقال آن به صنایع از هدر رفت منابع آبی جلوگیری شود .

ادامه ی خواندن
آگهی
آگهی

پر بازدیدها