×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
حمايت از توليدکننده داخلي با جلوگيري از خام فروشي

مهندس علي گلشن

تجارت جنوب

 

تقاضاي داخلي سنگ‌آهن ايران طبق آمارها تا سال 2025 حدود 160 ميليون تن سنگ‌آهن اعلام شده و اين در حالي است که توليد فعلي سنگ‌آهن درايران تنها 80 ميليون تن است. به همين خاطر صادرات سنگ آهن بيشترازقبل يک دغدغه براي فولادسازان شده است.

مهندس علي گلشن معاون خريد شرکت فولاد هرمزگان در يادداشتي نوشته است: شايد اين روزها صادرکنندگان با شعارارزآوري تلاش در صادر کردن سنگ‌آهن داشته باشند اما اين عمل از جنبه‌هاي ديگر نيز بايد مورد بررسي قرار گيرد. با فروش سنگ‌آهن به کشور خارجي تنها ماده معدني خام را به کشوري ديگر ميفروشيم ولي با فروش داخلي ماجرا کاملاً متفاوت است و اين ماده معدني را در زنجيره توليد قرار مي‌دهيم که به‌واسطه آن نياز داخلي در کنار ايجاد اشتغال رفع مي‌شود . در حال حاضر کشورما اولويت‌هاي مهمي دارد که يکي از آن‌ها حمايت از توليدکننده داخلي است. متأسفانه خام فروشي ذخاير معدني باوجود ظرفيت‌هاي موجود در منطقه، ثروت ملي را به هدر مي‌دهد.

توسعه پايدار و درآمدزايي از اولويت‌هاي مهم و ضروري است. اگر مواد معدني به‌صورت خام از کشور خارج شوند، هيچ منفعتي نصيب مردم نخواهد شد، درحالي‌که ما بايد با استفاده از همين مواد معدني و ايجاد ارزش‌افزوده بر آن‌ها، به يکي از قطب‌هاي فرآوري مواد معدني در جهان تبديل شويم و اين موضوع باعث توسعه اقتصادي کشور نيز خواهد شد.

يکي از کشورهاي هدف در صادرات سنگ‌آهن چين است که همين صادرات سبب شد تا برخي حلقه‌هاي زنجيره توليد فولاد در کشور خالي بماند. درنتيجه شاهد بوديم که براي جلوگيري از ايجاد اختلال در توليد فولاد، توليدکننده داخلي کشور مجبور به واردات اين محصولات، که داراي ارزش‌افزوده و به‌تبع آن قيمت بالاتري هستند، باشد. درنتيجه مي‌توان دريافت که درآمدهاي ناشي از خام فروشي يک محصول خاص معدني کفاف واردات بقيه زنجيره خود را هم نمي‌دهد. به‌صورت کلي مي‌توان نتيجه گرفت براي ايران که هنوز در توليد فولاد خودکفا نشده و ناگزير به واردات است، صادرات مواد معدني به‌صورت خام يک اشتباه بزرگ است.

يکي ديگر از مشکلات فولادساز را اينگونه عنوان کرد : نبود زيرساخت براي حمل فولاد و مواد اوليه هم‌اکنون چالش اصلي اين صنعت است بطوريکه توسعه حمل‌ونقل ريلي در ايران متناسب جاده‌اي نيست. توسعه فولاد در کنار آب‌هاي آزاد هم بايد در اولويت قرار گيرد و به‌طورقطع منطقه جنوب کشور در سال‌هاي آينده به قطب بزرگ توليد فولاد تبديل خواهد شد. درحالي‌که با شرايط تحريم‌ها ممکن است پس از توليد، چالش پيش روي ما نحوه جابجايي آن به خارج از کشور از راه آبها باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

wp-puzzle.com logo