با ما ارتباط برقرار کن

یادداشت و تحلیل

راستي آزمايي استخدام بومي در صنايع

منتشر شده

روی

مرتضي کناريزاده

وکيل پايه يک دادگستري

چندي پيش آگهي استخدام يک شرکت نفتي در بندرعباس جهت استخدام قريب به ۳۱۰ نفر مرد را در يکي از نشريات محلي ديدم، ابتدا خيلي خوشحال کننده بود که اين شرکت در راستاي استخدام و کاهش بيکاران فارغ‌التحصيل يک گام جدي برداشته است.

ولي دو نکته توجه بنده را به خود جلب کرد، اولين نکته فقدان اولويت استخدامي براي فارغ التحصيلان بومي و ديگري فقدان ذکر هيچ شغل و يا نقشي براي بانوان تحصيل کرده در رشته‌هاي ذکر شده در آگهي بود.

بديهي است که تلاش مسؤولين شرکت نفتي و استاندار دلسوز و نمايندگان محترم مردم جهت ايجاد اشتغال و جذب نيروهاي بومي به عنوان مطالبه جدي مردم هرمزگان، در اين مدت قابل تحسين است؛ اما يک ثمره عملي و ملموس  اين تلاش‌ها بايد در کاهش آمار فارغ التحصيلان بومي و احساس رضايت  آنان آشکار شود.

نگارنده به عنوان وکيل دادگستري و مدافع حقوق اجتماعي مردم و عضو کوچکي از جامعه  تحصيل کرده هرمزگان در قبال يکسري کنش‌هاي اجتماعي و آزار دهنده ناگزير به واکنش منطقي واصولي هستم.

در اين موضوع  چند مقوله نيازمند واکاوي است:

۱-نقش صنايع استان در جذب نيرو هاي بومي

۲-جايگاه بانوان درفرايند جذب نيرو

۳- نقش نهاهاي ناظر بر راستي آزمايي در حوزه استخدام نيروهاي بومي

۱-نقش صنايع در هرمزگان در جذب نيرو هاي بومي و اشتغال‌زايي و يا کاهش نيروهاي تحصيل کرده بيکار يکي از شعارهاي تبليغاتي نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي است؛ اگر چه وضع معضل بيکاري نيازمند يک عزم ملي است و ناتواني در آن هم به يک بحران اجتماعي تبديل خواهد شد.

وليکن ايجاد اشتغال در استان هرمزگان که داراي پتانسيل لازم جهت ايجاد صنايع و با وجود داشتن داشتن بنگاه‌هاي اقتصادي مهم نظير آلومينيوم المهدي و شرکت نفت ستاره و شرکت پالايش نفت بندرعباس، اسکله شهيد رجايي و ساير شرکت‌هاي صنعتي و… .

لاجرم مي‌بايست آمار بيکاري بسيار پايين در حد نيروهاي کارگري و … باشد، فارغ‌التحصيلان دانشگاهي ما از دانشگاه‌هاي بنام حتي شريف و … به گناه نجابت در حال قرباني شدن هستند.

از شرکت‌هاي حاضر در بندرعباس نظير پالايشگاه نفت بندرعباس  و شرکت ستاره خليج‌فارس انتظار بيشتري مي‌رود که در روند جذب نيروهاي تحصيل‌کرده نقش فعال داشته باشند.

تقريبا يکسال پيش بود که استاندار محترم هرمزگان در اولين نشست خبري خود در مورخه ۹۶/۲۲/۷ اظهار نموده است که اولويت اشتغال در صنايع استان هرمزگان با نيروهاي بومي محلي است که در اين موضوع بايد با توجه به نيازهاي استان، آموزش و مهارت آموزي داشته باشيم و بهانه نداشتن نيرو در زمينه‌هاي مختلف را سلب کنيم. ايشان اظهار داشتند که همه صنايع بايد در خدمت مردم قرار بگيرد و اين سازگاري را بايد با کمک هم بوجود آوريم؛ مضاف بر آن معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار هرمزگان نيز در مورخه ۹۷/۵/۲۱ در گفتگو با خبرگزاري جمهوري اسلامي ( استان هرمزگان) بيان نموده است که جذب نيروهاي بومي بايد در اولويت تامين نيروهاي انساني بنگاه‌هاي اقتصادي فعال در استان هرمزگان باشد.

آقاي اکرمي همچنين گفته است که بايد بنگاه‌هاي اقتصادي به منظور تأمين نيروي انساني در تمامي استخدام‌ها و انتصاب‌ها با هماهنگي اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان اقدام کنند و از نيروهاي بومي هرمزگان استفاده کنند.

ايشان به درستي مزاياي استخدام نيروهاي بومي را از جمله نداشتن مسئله اسکان، دوري از خانواده و تردد بين شهري را برشمرده است که در حقيقت يک تحليل اقتصادي صحيح در تأمين نيروي انساني و استفاده بهينه از منابع استراتژيک در يک منطقه است.

آقاي احمد مرادي يکي از نمايندگان فعال مردم هرمزگان در مجلس شوراي اسلامي در نشست «نهضت مطالبه گري» در دانشگاه هرمزگان در مورخه ۹۶/۱۲/۷ اظهار داشته است اگر در سال نتوانيم يک ميليون شغل ايجاد کنيم، بستر نارضايتي ايجاد مي‌شود. بايد گفت ظرفيت‌هاي موجود در حوزه نفت، گاز، صنايع و بنادر که در استان هرمزگان است وجود دارد، به شکل يک جا و با هم در هيچ نقطه کشور وجود ندارد همه اين مستندات فوق که بيان شد حکايت از تصميم جدي مسؤولان استان و نمايندگان بر نقش مهم صنايع موجود در استان هرمزگان و خصوصا بندرعباس در ايجاد اشتغال و يا کاهش بيکاران با اولويت جذب نيروهاي بومي و ماندگار در استان را دارد؛ از سوي ديگر طبق مستندات موجود نرخ بيکاري در ۴ شهر هرمزگان بالاتر از ميانگين کشور است.

مديرکل تعاون و کار و رفاه اجتماعي استان هرمزگان نيز در جلسه مورخه ۹۶/۷/۸ اظهار نموده است که ۱۷ هزار فارغ التحصيل دانشگاهي در استان هرمزگان بيکار هستند، با توجه به اهميت و تاکيد بر اولويت نيروهاي بومي و بيکاري اين تعداد نيروي تحصيل کرده در استان، عدم ذکر اولويت استخدامي براي نيروهاي بومي در آگهي استخدام  شرکت نفتي در بندرعباس که در جرايد منتشر شده است که بر خلاف تآکيدات مسؤولان و نمايندگان مردم اين شرکت هيچ اولويتي براي نيروهاي بومي جهت استخدام در نظر نگرفته است جاي تعجب دارد!!

نخبگان و متخصصان بومي هر منطقه از منظر استراتژيک با ارزشترين سرمايه‌هاي انساني آن منطقه محسوب مي‌گردد؛ سوالي که به ذهن متبادر مي‌شود، اين است که چرا اين شرکت، نگراني مردم منطقه و مسؤولان را ناديده گرفته است و آيا به زعم و انديشه هيأت مديره شرکت اصلا نيروي متخصص رشته‌هاي مورد نظر در استان هرمزگان وجود ندارد که البته چنين انديشه‌اي باطل است.

شخصا” يک دارنده مدرک کارشناسي مهندسي نفت را مي‌شناسم که در عينک‌فروشي مشغول بکار است وقتي علت عدم استخدام در شرکت نفت و شرکت‌هاي مشابه را جويا شدم گفتند بقول عاميانه  پارتي ندارم؛ آيا براستي براي جذب نيروهاي تحصيلکرده بومي در استان بايد پارتي داشت باشند؟! يا حق آنان است يا براي کاهش رتبه بيکاري استان ضروري است.

سوالي که وجود دارد اين است که چه نهادي يا ارگاني مي‌تواند راستي آزمايي نمايد که کدام شرکت يا کدام صنايع بيشترين جذب نيروي بومي را داشته است و اينکه بطور واقعي آيا نيروي بومي استخدام شده است يا فقط در حد شعار وحرف است.

به قول يکي از کانديداهاي رياست جمهوري «کار به عمل برآيد به سخنراني نيست».  صرف‌نظر از اين  نوع اظهارات روشن نيست که در آگهي استخدام اين شرکت، چرا اولويتي براي نيروهاي بومي در نظر نگرفته شده است؟! اميدوارم که مسؤولين اين شرکت پاسخ در خور توجهي براي اين امر مهم داشته باشند، که چرا جذب افراد بومي براي آنان هيچ اولويتي ندارد!

۲- جايگاه بانوان در فرايند جذب نيرو

در دو آگهي استخدام شرکت هاي نفتي در بندرعباس فقط براي مردان اجازه استخدام داده شده است ولي هيچ فرصت شغلي و امکان شغلي براي بانوان محترم و تحصيلکرده فراهم نشده است، اين بي‌توجهي به بانوان  تحصيلکرده يا ناشي از عدم اعتقاد به توانايي بانوان است و يا اينکه نيروي تحصيل کرده بومي زن در اين رشته‌ها در استان وجود ندارد که قضاوتي عجولانه است و يا اينکه محيط کار براي بانوان نامناسب تشخيص داده شده است و يا اينکه به لحاظ وضعيت خاص بانوان از حيث بارداري و استفاده از مرخصي‌هاي قانوني زايمان و غيره، نيروي کارآمد و مفيد براي اين شرکت‌هاي نفتي محسوب نمي‌گردد.

اين در حالي است که قانون اساسي ايران در اصل ۲۸ حق اشتغال را براي (هر کس) اعم از زن و مرد و متاهل و غيرمتآهل را به رسميت شناخته است و هيچ کس نمي‌تواند بانوان  محترم از حرفه و يا شغلي بازدارد.

مي‌توان گفت که برابري جنسيتي هنوز يکي از مسائلي است که در جامعه ايراني جايگاه خود را نيافته است. اين درحالي است که برخي از بانوان نقش‌هاي کليدي در برخي سمت‌هاي مهم دولتي بر عهده دارند و به خوبي از عهده وظايف خود برمي‌آيند و از توانايي بالايي هم  نسبت به  برخي مردان برخوردارند.

طبق اصل ۲۱ قانون اساسي نيز دولت موظف است حقوق زنان را در تمام جهات با رعايت موازين اسلامي تضمين نمايد؛ حق اشتغال زنان يکي از مصاديق حقوق اساسي زنان محسوب مي‌گردد و دولت موظف است اين حق را براي زنان تضمين و زمينه آن را فراهم کند. از شرکت‌هاي دولتي انتظار بيشتري مي‌رود که در راستاي انجام وظايف دولت نقش محوري بازي نمايند.

سوق دادن و هدايت نمودن مردسالارانه زنان به برخي مشاغل خاص به نوعي مانع تراشي در راه دسترسي به حق مسلم اشتغال مورد نظر خودشان مي باشد؛ نه در قانون اساسي و نه در قوانين عادي هيچ گونه مانع و محدوديتي در سر راه اشتغال بانوان وجود ندارد.

۳-نهادهاي ناظر در خصوص راستي آزمايي جذب نيروهاي بومي در صنايع استان همانطوري‌که در بند يک اشاره شد تأکيد فراواني بر اولويت بخشي بر جذب نيروهاي بومي در صنايع استان شده است.

اينکه جناب استاندار و معاون محترم ايشان و نمايندگان مردم تکرار مي‌کنند اولويت استخدام با نيروهاي بومي است، آيا واقعا مي‌توان آمار شفاف و صحيحي در طول سال ۹۶ و يا ۹۷ ارائه داد که صنايع و شرکت‌هاي مهم چه تعداد نيروي بومي طبق تعريف خودشان استخدام نموده‌اند.

طبق اظهارات مديرکل کار و تعاون و رفاه اجتماعي استان هرمزگان هيچ آماري از جذب نيروهاي صنايع استان نداريم، البته اين اظهارات به سال  ۱۳۹۵ بر مي‌گردد اما از آن سال تاکنون آيا اداره کل تعاون و رفاه اجتماعي قادربه ارائه  آمار صحيح نيروهاي جذب شده در همين ۲ الي ۳ سال اخير در صنايع استان مي‌باشد؟

بغير از اداره کل تعاون و رفاه اجتماعي استان هرمزکان، چه نهادها و سازمان‌هاي ديگري مي‌تواند در زمينه استخدامات صنايع تحقيق و بررسي کند و بطور شفاف به مردم اعلام نمايد؟! براي جلوگيري از يک سري آسيب‌هاي اجتماعي لازم است برخي سازمان‌ها از جمله سازمان بازرسي در اين زمينه ورود نمايند.

اگر حقوق اساسي مردم منطقه ناديده گرفته مي‌شود يا مورد بي‌مهري قرار گرفته مي‌شود و در حد شعار و حرف باقي مي‌ماند بايد اقدامات بايسته صورت گيرد؛ طبق قانون آزادي دسترسي به اطلاعات عمومي، شرکت‌ها و نهادهاي دولتي مکلف به پاسخگويي حتي به مردم هستند تا چه برسد به نهادهاي ناظر و داراي تکليف قانوني؛ روزنامه‌ها و نشريات محلي استان که يکي از ارکان زبان گوياي مردم هستند نيز نقش بسيار مهم و برجسته‌اي در شفاف سازي و کسب اطلاعات و اطلاع رساني در اين خصوص به مردم را دارند. انتظار مي‌رود نشريات در اين خصوص اقدامات و تلاش‌هاي بيشتري در راستاي راستي آزمايي شرکت‌هاي دولتي جهت استخدام نيروهاي بومي انجام دهند.

امروزه نيروي تحصيلکرده و متخصص و شايسته در استان فراوان است هيچ بهانه‌اي هم براي عدم استخدام آنان وجود ندارد به قول معروف «چراغي که به خانه رواست به مسجد حرام است» به عبارتي وقتي نيروي تحصيلکرده بومي و ماندگار در استان به اندازه کافي وجود دارد چه لزومي دارد که از ساير استان‌هاي همجوار و برخوردار از حيث علمي، نيرو جذب شود سوالي که به ذهن مي‌رسد اين است که شاخصه اصلي اولويت دهي جهت نيروهاي بومي چيست؟

علاوه بر مشخصه اصلي احراز بومي بودن، چه امتياز ديگري يک فرد بومي در قبال يک تحصيلکرده غيربومي از شهرهاي برخوردار از امکانات آموزشي و علمي فراوان، دارد ؟ فرض کنيد يک فرد بومي که با سختي و مشقت فراوان در دانشگاه هرمزگان يا ساير دانشگاه‌هاي استان تحصيل نموده است با فردي که در دانشگاه تهران و يا ساير دانشگاه‌هاي برتر کشور درس خوانده است از حيث علمي در آزمون کتبي برابر نباشند آيا فرد بومي به غير از شاخصه بومي بودن امتياز ديگري هم دارد؟

درست به مانند خانواده محترم جانبازان و ايثارگران که در استخدامات درصدي به عنوان اولويت در نظر گرفته مي‌شود آيا نمي‌توان چنين امتيازي براي افراد بومي تعريف گردد؟ به هر روي صرف اينکه ذکر شود اولويت استخدام با افراد بومي است وليکن در مصاحبه‌ها به طور سليقه‌اي اگر رفتار شود و افراد بومي را به بهانه‌هاي واهي کنار گذارند و بطور سفارشي نيروي غيربومي را جايگزين نمايند، چگونه مي‌توان اين عمل و رفتار را ارزيابي نمود؟ چه نهادي مي‌تواند در اين خصوص راستي آزمايي انجام دهد؟

مطالبي که ذکر شد در حقيقت دغدغه يک فرد بومي در قبال ساير همشهريانش است. صد البته که هيج حساسيت خاصي نسبت به نيروهاي غيربومي نداريم کما اينکه افراد غير بومي شايسته‌اي در همين استان وجود دارند که منشاء کارهاي مهم و درخور توجه بوده‌اند.

شخص استاندار هم يک فرد غيربومي مي‌باشد وليکن در زمان حضور ايشان واقعا خردمندانه رفتار نموده است و حداقل حسن نيت خود را جهت بکارگيري نيروهاي بومي متخصص و ماندگار را به وضوح نشان داده است.

از نمايندگان محترم مردم در مجلس شوراي اسلامي انتظار مي‌رود در راستاي احقاق حق مردم منطقه خصوصا” در حوزه استخدامي شرکت‌هاي دولتي و خصولتي بطور عملياتي رفتار نمايند و پاسخ شفافي به مردم ارائه دهند.

 

یادداشت و تحلیل

کم سابقه ،کم حادثه

یاداشت حسین روحی زلزله ۲۳آبان ۱۴۰۰:

منتشر شده

روی

به وسیله

یاداشت حسین روحی زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶.۴ ریشتر در ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه در عمق ۱۵ کیلومتری از زمین و زلزله دیگری با بزرگی ۶.۳ ریشتر در ساعت ۱۵ و ۳۸ دقیقه، به فاصله یک دقیقه در عمق ۱۵ کیلومتری زمین، یکشنبه ۲۳ آبان ماه استان هرمزگان را لرزاند.و البته بعد از آن مردم شمال هرمزگان بیش از ۱۵۰پس لرزه را تجربه کردند . شاید این حادثه کم سابقه و البته کم حادثه جانی بود که لطف الهی شامل مردم گردید . حضور به موقع مسئولان ، تیم های امدادی ، گروههای جهادی و دریک کلام همدلی مردم و مسئولین ،الام این زلزله را کاهش داد . متاسفانه در این زلزله بیش از ۳۰۰۰خانوار سرپناهشان یا تخریب شده یا آسیب جدی دیده است ، بنا به گفته استاندار هرمزگان برای بازسازی واحدهای مسکونی ۷۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز است . ۱۷۶کلاس درس در مناطق زلزله زده نیازمند تخریب بازسازی ومقاوم سازی است .خسارت ۱۲میلیارد ریالی به قلعه تاریخی فین ،خسارت ۳۰۰میلیارد تومانی به راه های روستایی ،و۳۰میلیارد تومانی به تاسیسات و شبکه برق از جمله برآوردهایی است که متولیان اعلام کرده اند .آنچه مسلم است عنایت الهی از یکسو و اقدامات موثر مردم مسئولین از سوی دیگر موجب شد ،نقایص و کمبودها که البته پس از وقوع هر حادثه غیر مترقبه طبیعی به نظر می رسد ،کمتر آزار دهنده باشد . زلزله دوقلو در هرمزگان هرچند از نظر شدت کم سابقه بود اما دلایلی متفاوتی برای کاهش خسارات اعلام شد برخی سازندهای رسوبی (در اصطلاح زمین شناسی ) را موجب امواج لرزه‌ای و کاهش قدرت تخریب اعلام کردند و بعض دیگر به کانون و عمق زلزله اشاره دارند . از طرفی عده ای معتقدند وقوع این زمین لرزه در روز موجب شده که مردم به سرعت واکنش نشان دهند.
هر چه بود این زمین لرزه می توانست خسارات به مراتب بیشتری را متوجه مردم نماید ، اگ کمکهای امدادی به سرعت نمی رسید ، اگر استاندار و معاون اول رئیس جمهور ، مدیران دستگاههای خدمات رسان و تدبیرهای مدیریتی نبود ، باید عوارض و هزینه های بیشتری را متحمل می شدیم .
این اتفاق یک درس بزرگ برای مدیران و مسئولان و البته مردم داشت .با توجه به به اینکه این منطقه از نظر زلزله‌خیزی حالت فعالی دارد .کارشناسان معتقدند در محدوده شمال تنگه هرمز و در بخش انتهایی ایالت زاگرس به لحاظ زمین‌شناسی یک گسل‌هایی وجود دارد که در بخش زاگرس شانه‌ انتهایی آنها به‌ یکدیگر می‌رسند. در این محدوده یک سیستم گسلی دیگری هم وجود دارد که شامل نواحی غرب مکران می‌شود که با گسل شمالی جنوبی محدوده زاگرس تلاقی تکتونیکی دارد.
ایجاد آمادگی لازم ، ساخت و سازهای مقاوم ، مدیریت بحران ، اهمیت قایل شدن به پیش لرزه ها به عنوان هشدارهای مهم ، احداث و تقویت ایستگاههای لرزه نگاری ، امداد و نجات سریع ،توجه به مسیرهای اصلی تردد و تسریع در بازگشایی این مسیر ها ، نظارت جدی فنی بر ساخت و سازها ، ایجاد سازه ای مقاوم برای احشام روستاییان ، سرعت در تجهیزفضا برای اسکان موقت ، رعایت اخلاق و وجدان کاری و اقدامات موثر در حوزه تقویت روانی ، درسهایی مهمی است که باید به جد مورد توجه قرار گیرد .

ادامه ی خواندن

یادداشت و تحلیل

جشنواره بیست چهارم شهید رجایی در هرمزگان

منتشر شده

روی

حسین روحی؛ یادداشت : بیست و چهارمین جشنواره شهید رجایی در استان هرمزگان (سطح استانی ) در حالی برگزار شد که دولت  سیزدهم بر سرکار آمده و البته  مدیریت در سطح  استان دستخوش  تغییر نشده است . شاید مهمترین تفاوت این دوره با هفت دوره گذشته ، تغییر مدیریت کلان اجرایی باشد . اما قبل از پرداختن به تفاوتها ضرورت دارد در خصوص  ماهیت این جشنواره توضیحاتی ارائه گردد . به استناد مصوبه ستاد مركزي جشنواره شهيد رجايي و با هدف ترويج و اشاعه موضوع ارزيابي با رويكرد فرهنگ‌سازي، دستگاه‌ها در ۴ سطح “سازمان‌ها، مؤسسات و شركت‌هاي دولتي وابسته و نهادهاي عمومي غيردولتي (سطح يك)، معاونت‌هاي ستادي وزارتخانه‌ها، سازمان‌هاي مستقل، نهادها (سطح دو)، واحدهاي استاني(سطح سه) و واحدهاي شهرستاني (سطح چهار) در ۸ محور و ۲۴ شاخص” مورد ارزيابي قرار گرفته و دستگاه‌هاي منتخب معرفی می شوند . در سال ۱۳۸۱ و به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، با تصويب و ابلاغ آيين‌نامه ارزيابي عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي كشور بر اساس “موضوع مصوبه شماره ۴۴۶۴۲/ت۲۷۷۰۱ هـ تاريخ ۲۸/۱۰/۱۳۸۱ هيأت وزيران” انتخاب دستگاه-هاي‌ نمونه علاوه بر سطح ملي، انتخاب دستگاه نمونه در “سطح استاني” نيز به جشنواره شهيد رجايي اضافه شد.در واقع این جشنواره به منظور شناسايي و تقدير از تلاشگران عرصه خدمت به نظام مقدس جمهوري اسلامي و نهادينه‌كردن فرهنگ ارتقاء و بهبود عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي در سطوح مختلف برگزار می شود . شورای راهبری توسعه مدیریت استان به عنوان ستاد جشنواره شهید رجایی استانو دبیرخانه ستاد  در سازمان مدیریت و برنامه ریزی مستقر می باشد

بیست و چهارمین دوره جشنواره در هرمزگان در حالی برگزار شد تفاوتهایی در محتوا ، شکل و اجرا ملموس بود .مهمترین تفاوت در محتوا ورود بخش خصوصی و شرکت های بزرگ اقتصادی به این رقابت بود . صنایع ،کارخانجات و اتاق بازرگانی در کنار نهادهای دولتی و دستگاههای اجرایی در این دوره شرکت داشته و صاحب رتبه هم شدند .

در حالیکه بر اساس بخشنامه سازمان امور استخدامی عملکرد دستگاهها در دوبخش عمومی شامل عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي درمحورهاي اصلاح ساختار سازماني، توسعه دولت الكترونيك، مديريت سرمايه انساني، مديريت بهره‎وري نظام اداري، توسعه فرهنگ سازماني، ارتقاي سلامت اداري و صيانت از حقوق مردم در نظام اداري و نظارت و ارزيابي مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد. که  برگرفته از برنامه‌هاي اصلاح نظام اداري – دوره دوم و سياست‌هاي كلي نظام اداري ابلاغي مقام معظم رهبري است و شاخص‌هاي اختصاصي ارزيابي عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي با درنظرگرفتن اسناد بالادستي، از منابع مختلف همچون قانون برنامه توسعه، قوانين مصوب مجلس شوراي اسلامي، وظايف، مأموريت‌ها و اهداف تخصصي هر دستگاه تدوين و ابلاغ شده است. اعلام برخی محورها و رتبه بندی ها براساس معیارهایی که در دستورالعمل ها به چشم نمی خورد از نکات قابل توجه بود .

برخی معتقدند در این دوره تعدد منتخبان نسبت به ادوار گذشته قابل توجه و بررسی است . اینکه در این دوره تعدد و تکثر منتخبان وجود داشت می تواند نقطه عطفی در تاریخ جشنواره های شهید رجایی در سطح استانی باشد . شاید این تعدد و تکثر بتواند انگیزه بیشتری را در دستگاهها ، بخش و خصوصی و شرکت های معظم ایجاد نماید تا عملکرد خود را ارتقا ببخشند .

ادامه ی خواندن

یادداشت و تحلیل

امید دوباره

منتشر شده

روی

دولت‌ها و مسئولان مختلفی آمدند و رفتند ولی بندرعباسی ها همچنان منتظر وعده ای هستند که با سلامت شان پیوند دارد . وعده ای که مشکلاتش انگار چونان زنجیره بهم متصل هستند .ترمیم شبکه فاضلاب در صورتی محقق می شود که بافت فرسوده احیا گردد ، احیای بافت فرسوده منوط به تامین مسکن ساکنان این مناطق است .پساب آلوده صنایع معطل تصفیه‌خانه و تصفیه‌خانه چشم‌به‌راه بازسازی از سوی شرکت توسعه زیرساخت خلیج‌فارس می باشد . در واقع دهه هاست که مردم شهر بندرعباس از معضل بزرگی بنام فاضلاب رنج می برند . فعالان محیط زیستی و رسانه ها نیز به کرات روی این موضوع حساسیت هایی را نشان داده اند ،هشدار مدیرکل محیط زیست استان مبنی بر ورود فوری و حل مشکل فاضلاب ، ورود دستگاه قضایی ، و توجه ویژه استاندار به این مسئله موجب شد تا دغدغه مهم مردم به طور جدی مورد توجه واقع شود .و ماحصل نشست های مکرر و تعامل همه دستگاهها این شد که شرکت زیر ساخت متشکل از شرکت فولاد هرمزگان جنوب، گروه سرمایه گذاری ارزش (مادکوش)، ایمیدرو، صبافولاد خلیج فارس، شرکت ملی صنایع مس ایران، پالایشگاه نفت بندرعباس،منطقه ویژه خلیج فارس، شرکت ملی فولاد ایران و ستاره سیمین هرمز به عنوان سهامداران شرکت پای کار بیایند . ناگفته نماند که در سال ۱۳۹۴شرکت آبفا پیمانکار پروژه را معرفی نمود و مقرر شده بود که تا پایان سال ۱۳۹۶این طرح به بهره برداری برسد حتی دو سال دیگر هم فرصت داده شد اما در نهایت پیمانکار خلع ید شد به گفته مدیرعامل آبفای استان با انتقال قرارداد سرمایه گذاری شرکت «ژرف کار جم» به شرکت جدید، طرح ارتقا و بازسازی تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس، تصفیه و بازچرخانی پساب و اجرای خط انتقال پساب جهت استفاده مجدد در صنایع غرب توسط سهامداران شرکت زیر ساخت اجرا می‌شود. و شرکت زیر ساخت با جدیت درپی سامان بخشیدن به مسئله مهمی است که دیگر ادامه آن قابل تحمل نیست .

فاضلاب شهر بندرعباس که از چندین نقطه از جمله «خور (آبراه) گورسوزان»، «شیلات»، «سورو»، «سنگ کن»، «دوهزار» و «کپشکن»و نقاط دیگر شهر (حدود ۴۰نقطه) سرازیر دریا می‌شود؛ می تواندتهدید کننده جدی سلامت مردم ، نابود کننده محیط زیست دریایی ، و تبدیل کننده سواحل بندرعباس به آلوده ترین سواحل جهان باشد .درحالیکه همین امروز هم کدری آب دریا ، رشدفزاینده جلبکی ، سخنان چندی قبل مدیر عامل آب فاضلاب هرمزگان مبنی بر عدم تحقق این طرح در موعد مقرر نگرانی های جدی را دوباره ایجاد نمود اما خبرهای خوش استاندار هرمزگان در بازدید روزهای پایانی تیرماه از روند فعالیت ها دوباره امید را در دل مردم و علاقه مندان محیط زیست ایجاد کرد. فریدون همتی معتقد است کیفیت پساب ورودی به دریا از ۳۵۶به ۱۷۰رسیده، نخستین هدف ما حل معضل ورود پساب دریا به منطقه شهری است که قرار است در یک پروسه شش ماهه تمام شود و سپس انتقال آن به سمت صنایع غرب بندرعباس و منطقه ویژه اقتصادی در دستور کار قرارگیرد . او با انتقاد از عملکرد آبفا افزود : آب و فاضلاب نه خود توانایی اجرا داشت و نه سرمایه گذاری که انتخاب کرده بود و اگر به همان منوال پیش می رفتیم حداقل چهار یا پنج سال دیگر درگیر همان مسئله بود و وزارت نیرو هم چنین منابع مالی و امکانات برای اجرای این پروژه نداشت؛ بنابراین می‌توانستیم این پروژه را انجام ندهیم و مردم همچنان در عذاب باشند اما این کار به لطف خدا در مسیر درستی قرار گرفته است. در مجموع با اجرای طرح، یک تهدید شهری و محیط زیستی به یک فرصت بسیار خوب و تاثیرگذار در تمام ابعاد آن تبدیل می شود که امیدواریم با دعای خیر مردم هر چه زودتر بتوانیم این کار را به پایان برسانیم.

در واقع طرح تصفیه و انتقال پساب فاضلاب بندرعباس جهت استفاده در صنایع می تواند به عنوان ماندگارترین فعالیت اقتصادی و البته اجتماعی در استان به ویژه بندرعباس باشد . به این ترتیب امیدواریم در شش ماه آینده شاهد پایان ورود ۷۰۰لیتر فاضلاب در ثانیه به دریا باشیم و با انتقال آن به صنایع از هدر رفت منابع آبی جلوگیری شود .

ادامه ی خواندن
آگهی
آگهی

پر بازدیدها