×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر
مشاور عالي خالق يادداشت نويسي در استانداري!    در معرفي داشته هاي هرمزگان کوتاهي شده است

محمدباقر كشفي

تجارت جنوب

مشاور عالي و رئيس گروه مشاوران استاندار هرمزگان که با سوابق کار رسانه اي و ورزشي بوده ، خالق يادداشت نويسي در سايت استانداري هرمزگان شده است، موضوعي که همواره کم‌تر بدان توجه شده و غالبا مشاوران يا معاونان به بيان عملکرد در قالب خبر و گزارش پرداخته اند. محمد باقر کشفي پس از حضور خود در استانداري با ايجاد اين تنوع ، علاوه بر اينکه اطلاع رساني را از شيوه روتين خارج کرده، هرمزگان را نيز از زواياي ديگر مورد تحليل قرار مي دهد و نوشته هايش تلنگري براي مردم و مسوولان است. وي دريکي از يادداشت هايش، نشان مي دهد هرمزگان را به خوبي مطالعه کرده و آن را استاني مملو از ويژگي هاي منحصر بفرد شناخته كه بايد در جهت معرفي بيشتر اين ظرفيت ها و برنامه ريزي براي “برندسازي” از آنها تلاش كرد.

محمدباقر كشفي در اين يادداشت آورده است:

هرمزگان استاني پر ظرفيت است كه اگر به هر گوشه از اين استان، شهرها و روستاهاي آن بنگريم، در حوزه هاي مختلف چه به لحاظ طبيعي و چه به لحاظ تاريخي ويژگي هاي منحصر بفردي ديده مي شود كه كشف، شناسايي، معرفي و برجسته سازي آنها از جمله وظايف دستگاه ها، مسئولان مربوطه، نخبگان جامعه، صاحبان فكر و همه مردم است.

پرداختن به دارايي هايي كه هرمزگان در خود دارد منجر به معرفي و برجسته سازي توانمندي هاي اين استان خواهد شد و مي توان با برنامه ريزي آنها را به عنوان “برند” استان معرفي كرد.

استان هرمزگان به واقع ايران كوچك است و در آن رنگين كماني از خرده فرهنگ‌ها در كنار هم مشاهده مي شود. مردم اين استان، ساليان متمادي است كه با مذاهب، زبان، لهجه، گويش، آداب و رسوم مختلف با صلح و دوستي و مهرباني و به زيبايي در كنار يكديگر زندگي مي كنند.

هرمزگان استاني است كه ساحل نشينان آن، ساليان متمادي است كه در كنار دريا زندگي و با دريا ارتباط داشته اند و زندگي آنها متاثر از اين اقليم و محيط است.آئين‌ها و مراسمات سنتي مختلفي از گذشته هاي دور تاكنون در هرمزگان اجرا مي‌شود كه نسل به نسل منتقل شده و استمرار يافته است و مردم به مناسبت‌هاي مختلف و در غم و شادي آئين هاي خاص خود را اجرا مي كنند كه اين آئين هاي سنتي از دارايي هاي فرهنگي اين استان محسوب مي شوند و مي‌توانند به برند استان تبديل شوند.

به لحاظ طبيعي نيز با وجود اينكه هرمزگان به استاني داراي آب و هواي گرم مشهور است اما در فصل گرم تابستان نيز مناطقي در اين استان وجود دارد كه از آب و هواي مناسبي برخوردار هستند كه مي توان اين مناطق را از جمله ويژگي‌هاي استان معرفي کرد.

در زمينه‌ي محصولات كشاورزي با توجه به شرايط اقليمي خاص هرمزگان، محصولاتي در اين استان توليد مي شود كه منحصر بفرد هستند كه از جمله آن‌ها مي توان به نارنگي سياهو، سير بشاگرد، انبه ميناب، ليموي رودان و خرماي پيارم حاجي آباد اشاره كرد كه قابليت برجسته سازي به عنوان ويژگي منحصربفرد هرمزگان را دارند.

موسيقي بومي، نمايش هاي سنتي، مراسمات خاص همچون جشن ازدواج، آداب و رسوم مرتبط با دريا و صيادي همچون نوروز صياد و غذاهاي محلي از جمله ديگر ظرفيت ها براي تبديل شدن به برند استان هرمزگان هستند.

وجود بزرگ‌ترين بنادر و گمركات كشور، مناطق آزاد، صنايع بزرگ همچون فولاد و آلومينيوم، مناطق ويژه اقتصادي، پالايشگاه هاي مهم نفت و گاز، وجود معادن مختلف و صنعت كشتي سازي، هرمزگان را به يكي از مهم‌ترين مناطق اقتصادي و دروازه تجارت ايران تبديل كرده كه بايد در اين حوزه نيز تلاش بيشتري جهت معرفي استان صورت گيرد.

در اين استان آثار تاريخي و تمدني وجود دارد كه ظرفيت مانور دادن را دارند و رخدادهاي تاريخي همچون ايستادگي مردم هرمزگان در برابر تهاجم دشمنان و دفاع از ميهن، ديگر ظرفيت هايي هستند كه بايد به عنوان يك ويژگي مطرح شوند.

لباس هاي سنتي، به ويژه لباس بانوان با توجه به ويژگي هاي آن و صنايع دستي داراي تاريخچه نيز از جمله دارايي هاي مردم هرمزگان محسوب مي شوند. نياز است متناسب با اين استعداد و ظرفيت و جاذبه هاي فراوان، بر روي آن‌ها سرمايه گذاري صورت گيرد.

دريا و جزاير ويژگي هاي منحصربفرد هرمزگان هستند كه از ابعاد مختلف همچون گردشگري، ورزش و تفريح، تجارت و اقتصاد و تنوع آبزيان مي توان به آنها پرداخت تا به عنوان برند استان معرفي شوند.

گردشگري از ظرفيت هاي عمده هرمزگان محسوب مي شود كه مي تواند موجب رونق اقتصادي در اين استان شود و با توجه به جاذبه هاي فراوان موجود درهرمزگان، اين جاذبه ها بايد به شكلي معرفي شوند كه گردشگري در اين استان تنها محدود به يك فصل خاص نباشد و در طول سال گردشگران به هرمزگان سفر كنند.

جشن ها و آئين هايي كه در خصوص محصولات كشاورزي، صيد و صيادي، مناسبت ها، موضوعات و ايام خاص در طول سال در شهرها و روستاهاي استان هرمزگان برگزار مي گردد، بهانه ها و فرصت هاي خوبي جهت ايجاد شور، نشاط، دور هم جمع شدن مردم، غني سازي اوقات فراغت خانواده ها، ايجاد فضاي همدلي و آشنا نمودن مردم ساير مناطق كشور با هرمزگان هستند. اين ظرفيت‌ها و دارايي ها، كلكسيون زيبايي از فرهنگ و تمدن مردم هستند كه امكان برگزاري جشنواره هاي متعددي را در طول سال فراهم مي‌سازند.

اگر به طور جامع به ظرفيت هاي هرمزگان نگاه كنيم، متوجه خواهيم شد كه فهرست بلندي از توانمندي ها و ويژگي هاي منحصربفرد در اين استان موجود است كه مي‌توان در جهت رونق استان از آنها بهره برد و كافي است اين نعمات خدادادي كه در هرمزگان موجود است را احياء و به طرق مختلف بازمعرفي كنيم تا به عنوان دارايي هاي استان شهرت يابند.

به واقع هرمزگان سرزمين فرصت هاست كه با دارايي ها و توانمندي هاي متعدد، مي تواند قطب اقتصاد، تجارت، گردشگري، كشاورزي، فعاليت هاي دريامحور و ديگر عرصه ها باشد كه بايد روي ظرفيت هاي اين استان متمركز شد و دستگاه هاي مرتبط و متوليان مربوطه نيز با برنامه ريزي مناسب در مسير شكوفايي هركدام از اين استعدادها گام بردارند.

توجه و پرداختن به دارايي ها و توانايي ها، نشاط، شادابي، احساس غرور و سربلندي را براي مردم جامعه به همراه دارد و در نقطه مقابل عدم توجه به اين توانمندي ها موجب بي نشاطي، رخوت و سرخوردگي خواهد شد.

بايد اعتراف كنيم كه در معرفي دارايي ها در خوشبينانه ترين حالت، كوتاهي بسياري صورت گرفته و لازم است كه نخبگان و دلسوزان در فضاهاي تبليغي و عمومي و رسانه ها با توليد محتوا، مطالب متنوع و تحليل هاي مختلف، به اين توانمندي ها بپردازند و آنها را معرفي کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

wp-puzzle.com logo