×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر
بازی با امنیت شغلی کارگران در شرکت نفت ستاره خلیج فارس

به گزارش تجارت جنوب آنلاین و به نقل از روزنامه دریا، بنا بر اطلاعات و اسنادی که کارگران شرکت نفت ستاره خلیج فارس به روزنامه دريا ارسال کرده‌اند، قرارداد کارکنان این پالایشگاه که سال‌هاست از حالت پروژه‌ای خارج شده و به بهره‌برداری کامل رسیده است در کمال تعجب تنها دو ماه اعتبار دارد.

علی‌رغم ماهیت دائمی فعالیت این بنگاه اقتصادی قرارداد کارگران به‌صورت دوماهه تمدید می‌شود و این مسئله امنیت شغلی را برای این گروه زحمت‌کش از بین برده است.

در سال‌های گذشته قراردادهای پرسنل این شرکت در اقدامی تأمل‌برانگیز به‌صورت تک‌نسخه‌ای و برخلاف قوانین و مقررات وزارت کار به‌صورت سه‌ماهه تنظیم می‌شد و پرسنل نیز لاجرم مجبور به امضا بودند.

در سال جدید نیز قراردادها در قالب الحاقیه‌هایی دو و چهارماهه تا پایان شهریورماه به امضا رسید، بااین‌حال در پایان شهریور و با انقضای مدت قرارداد، الحاقیهای شش‌ماهه و تا پایان سال تهیه و به واحد‌های ستادی و عملیاتی شرکت برای امضا ابلاغ شد اما این مرتبه در حرکتی عجیب تمامی الحاقیه های امضا شده از سوی پرسنل به‌یک‌باره جمع‌آوری شد و بار دیگر کارگران با کاهش مدت قرارداد مواجه شدند و دریافتند که قراردادهای جدید تنها از تاریخ یکم مهرماه تا سی‌ام آبان ماه یعنی تنها برای دو ماه اعتبار دارد.

«محمدعلی دادور» مدیرعامل این شرکت که در قرارداد ارسالی از سوی کارگران این شرکت به‌عنوان نماینده کارفرما ذکر شده، از تقدیم نسخه‌ای از همین قراردادهای دوماهه به پرسنل نیز سر باز زده و درصدد ایجاد فشار روانی بر کارگران است تا همواره اهرم تسویه‌حساب را بالای سر خود حس کنند و وی بتواند بدون هیچ دردسری افراد را از کار بی‌کار کند.

در این شرایط می‌طلبد دستگاه‌های نظارتی به‌ویژه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان و حراست این وزارتخانه به‌عنوان حامی کارگران به نوع قراردادهای منعقد شده ورود کنند و با توجه به موازین قانونی، شرعی و اخلاقی بیش‌ازپیش از تضییع حقوق این قشر زحمت‌کش و ایجاد پیامدهای منفی امنیتی و اجتماعی گسترده در این پالایشگاه جلوگیری کنند.

بااین‌حال همچنان چرایی بروز این سوء مدیریت و اتخاذ چنین تصمیمی نمایان نشده و پشت پرده این نوع قرارداد كارگري مبهم است و مشخص نیست مدیرعامل فعلی ستاره خلیج فارس چه اهدافی را با تمسک به قراردادهای چندماهه دنبال می‌کند.

برچسب ها : ,