×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پـروژه هايي زير پـوست شهر

سخن مدیرمسئول

فاطمه رکن الدینی

هفته دولت به پايان رسيد و هرچند سال‌هاست رسم بر اين است تا طرح هاي عمراني در دو مقطع هفته دولت و دهه فجر رونمايي شود اما کارشناسان مي‌گويند بسياري پروژه ها را نمي توان در محدوده زماني تعيين شده به بهره برداري رساند. هرچند در هفته دولت امسال اعلام شد که بيش از 800 پروژه با اعتباري نزديک به 2000ميليارد تومان که در سطح کشور بي نظير بوده به بهره برداري رسيد اما به دليل ناملموسي پروژه ها شايد اينگونه در افکار عمومي تداعي کرد که پروژه شاخصي در اين استان وجود ندارد. معاونان امور عمراني و روابط عمومي استانداري و شهرداري بندرعباس در اقدامي با برگزاري برنامه بازديد ميداني خبرنگاران از پروژه هاي شاخص پرده از پروژه هايي زيرپوستي در حاشيه شهر برداشتند که موجب حيرت و تحسين آنان شد. طبق برنامه از پيش تعيين شده، بازديد از پروژه هاي بلوار ساحلي شرق بندرعباس، ميدان تره بار، تقاطع هاي غير همسطح: نامجو، ابوموسي، مهرگان وخواجو؛ بازديد از آبشيرين‌کن ها، محله چاهستاني ها، تصفيه خانه بندرعباس و منطقه ويژه اقتصادي خليج فارس در برنامه اين روز بود اما جذابيت بلوار ساحلي به نخستين پروژه مورد نظر خبرنگاران را چند ساعت مشغول تصويربرداري وگزارش کرد و بازديد از ساير پروژه ها به وقت ديگري موکول شد.

به کرات خبراحداث بلوار ساحلي شرق بندرعباس- تياب را شنيده ايم اما به عدم انعکاس مناسب اين خبر چندان اميدي را در دل مردم زنده نکرده بود. ديدن حجم عظيمي از فعاليت گسترده عمراني درحاشيه شهر بندرعباس با چشم انداز سرمايه‌گذاري در حوزه گردشگري همه خبرنگاران را بر سر ذوق آورد و قطعا اين اميد را در دل مردم هرمزگان هم زنده خواهند کرد. در شرق شهر بندرعباس يکي از منحصر به فردترين پروژه ها براي اولين بار است که با اين مختصات و با اين حجم در حال انجام است.

براساس آمارهاي اعلامي معاون عمراني استاندار هرمزگان در ساخت پروژه بلوار ساحلي شرق بندرعباس از ظرفيت جوانان توانمند استان هرمزگان استفاده شده و قريب به 1000 شغل ايجاد کرده است.

براساس اين گزارش اين پروژه براي اجرا در 3 فاز مختلف به سه پيمانکار هرمزگاني واگذار شده است تا فضاي رقابت ميان پيمانکاران نيز وجود داشته باشد.

در فاز اول اين پروژه که به شهرداري محول شده است از بلوار خليج‌فارس تا رودخانه شور دوم به طول 18 کيلومتر آن به صورت شرقي و غربي و 10 کيلومتر به صورت شمالي و جنوبي با اعتباري بالغ بر 150 ميليارد تومان احداث مي شود.

عريض‌ترين بلوار سطح استان با عرض 110 متر با آينده نگري و چشم انداز 20 ساله در حال اجراست.

دو باند ضلع شمال و جنوب تندرو و کندرو با فضاي سبز و پياده رو ساحلي  ومسير دوچرخه سواري ساحل که در بعضي از قسمت‌ها فضاي سبزمتقارن است پيش بيني شده و کارگران در هواي داغ شهريورماه سخت مشغول کارند.

به گفته رضا مدرس در هر قطعه به طور متوسط 25 هکتار فضاي سبز در نظر گرفته شده است که آب مورد نياز آن از محل پساب فاضلاب شهري تامين خواهد شد.

اين بلوار عريض در آخرين جذري که ديده شده جانمايي شده است تا مردم به نوار ساحلي دسترسي لازم و بيشتري را داشته باشند.

عمليات اجرايي اين پروژه فروردين ماه 97 شروع شده و اميدواريم بنا به وعده مسئولان تا آخر سال به بهره‌برداري برسد.

براي يک قطعه دو پيمانکار از دو سو مشغول به کاربودند که بنا به اظهار معاون عمراني استاندار لازمه بهره برداري سريع آن همت تمام دستگاه‌هاي اجرايي و شهرداري بندرعباس را مي طلبد.

مهندس مدرس از برگزاري مسابقه جهاني براي طراحي نوار ساحلي خبرداد وگفت: ازهر طرحي که سازگار و منطبق با اين محدوده زيست محيطي باشد براي بهره‌گيري مردم از ساحل استفاده مي‌شود.

بزرگترين ميدان تره بار جنوب کشور:

يکي ديگر از مهم‌ترين پروژه هايي که مورد بازديد خبرنگاران قرار گرفت پروژه ساخت ميدان تره بار بود که چندين شهردار را به خود ديده و به سرانجام نرسيده است. اين پروژه که جزء پروژه هاي بزرگ ملي براي ساماندهي صنوف در حال احداث است در زميني بالغ بر 25 هکتار طراحي شده که شامل 92 غرفه عرضه ميوه و تره‌بار و 12 غرفه سبزي است.

به گفته کريمي سرمايه گذار اين پروژه علاوه بر آن بالغ بر 16 هزار متر مربع پارکينگ اين پروژه در نظر گرفته شده و بالغ بر 5 هکتار فضاي سبز اين محوطه است.

جهت رفاه حال کاميون داران استراحت‌گاه وهمچنين عرضه مستقيم سوخت نيز براي آنها پيش بيني شده است.

يکي از طرح هاي متفاوت اين است که ميوه هاي فروش نرفته ميدان داران براي روز بعد درسردخانه‌اي با ظرفيت 25 متر مکعب براي هر غرفه احداث شده است که با توجه به شرايط آب و هوايي بندرعباس اين مهم ضروري است..

وعده مسئولان براي بهره برداري از اين پروژه که سال‌ها بر زمين مانده دهه مبارک فجر و نهايتا پايان سال است. و عبدالرضا بهادرمعاون عمراني شهردار بندرعباس معتقد است عزم مجموعه استان براي تحويل آن در سال جاري جزم شده و به سال ديگر نخواهد کشيد.

اين پروژه با مشارکت سرمايه گذاري بخش خصوصي با اعتباري بالغ بر 100 ميليارد تومان در حال اجراست اما تورم و افزايش اجناس و مصالح، سرمايه گذار را با نگراني جدي مواجه کرده است که به راستي اين سوال پيش مي آيد مسئولان براي اين افزايش هزينه هاي سرمايه گذران چه تدبيري انديشيده است؟ آيا اين افزايش قيمت‌ها تاخيري در زمان بهره برداري ايجاد نخواهد کرد؟ اميد است مسئولان با چاره انديشي نگراني سرمايه گذاران را مرتفع کنند تا اين پروژه، ورودي شهر بندرعباس را از وضعيت نامناسب نجات دهد و ميدان تره بار فعلي به مکان گردشگري و تفريحي تبديل شود.

پيشاني بندرعباس با پل شبدري نوراني مي شود

آخرين پروژه اي که فرصت شد خبرنگاران رسانه هاي هرمزگان از آن بازديد کنند پروژه احداث پل شبدري و تقاطع غير همسطح شهيد نامجو در ورودي شهر بندرعباس بعد از ميدان بابا غلام بود. با احداث اين پروژه مسير جديد دسترسي به شهر بندرعباس تغيير و مسير قديمي هم براي تردد خودروهاي سنگين پايانه خواهد ماند. عمده تردد از اين مسير انجام مي شود وضعيت نابسامان و فرسوده شده جاده فعلي بهبود مي يابد. اين پروژه ترافيک دو طرف ورودي ومسير هرمودر به ميدان بابا غلام را کنترل مي‌کند. قوس‌هاي حادثه ساز منتهي به پايانه بار حذف مي شود. و ورودي شهر جان تازه اي مي گيرد. يکسال و نيم پيش کلنگ اين پروژه به زمين زده شد وتاکنون 53 ميليارد تومان براي آن هزينه شده وبازهم وعده دادند تا پايان سال اين پروژه نيز به بهره برداري مي رسد. پشت همه اين تلاش‌ها همت بلندي نهفته است و اهرمي که مديران را بکار گماشته تا توسعه شهر هرمزگان را رقم بزند وتحولي جديد در اين شهر شکل بگيرد. اميد است با تلاش و اراده همتي استاندار هرمزگان پايان سال 97 پايان زدودن غبار خستگي چهره شهر بندرعباس باشيم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

wp-puzzle.com logo